III. te bepalen dat de onder I. bedoelde garantie wordt verleend onder de voor waarde dat de aldaar omschreven overeenkomst tot stand komt en voorts onder de voorwaarde dat geldelijke steun van het Rijk wordt verleend; IV. aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te verzoeken het verlies, dat voor de gemeente zou kunnen voortvloeien uit het garanderen van rente en aflossing van eerder genoemde lening, voor honderd procent ten laste van het Rijk te nemen. 'Aldus vastgesteld in de open are vergadering van Voorzitter. Secretaris Verdubbeling Rijksweg 32. Bijl; ge no. 223, Leeuwarden, 21 mei 1981 Aan de Gemeenteraad. jowel van bestuurlijke zijde als van de kant van het bedrijfsleven wordt reeds gedurende een reeks van jaren aangedrongen op het ombouwen van de bestaande rijksweg 32 tot een volwaardige autosnelweg. Zo werd in het kader van de inspraakprocedure m.b.t. het ontwerp Structuurschema Verkeer en Vervoer door de Raad van de Regio Leeuwarden in zijn vergadering van 21 mi 1977 uitgesproken, dat niet alleen het wegvak Heerenveen - Meppel Tan deze weg, maar ook het wegvak Heerenveen - Leeuwarden tot autosnelweg moe worden omgebouwd. In Uw vergadering van 15 augustus 1977 hebt zich aan het standpunt van de Regioraad geconformeerd. De zeer trage gang van zaken m.b.t. de reconstructie van deze weg is in 197 voor de besturen van de gemeenten, welker grondgebied door deze weg wor fc doorsneden, aanleiding geweest tot de instelling van de Intergemeente- lij e Werkgroep Rijksweg 32 met het doel de activiteiten omtrent het reali- sei n van de ombouw tot autosnelweg te bundelen,Leeuwarden neemt deel aan het werk van deze werkgroep. Bij brief van 9 maart 1981 heeft de Raad van de Waterstaat aan de be- stu en van de gemeenten, die bij het nog tot autosnelweg om te bouwen ge- dee te van de rijksweg betrokken zijn, een door de directie Friesland en Ove ijssel van de Rijkswaterstaat opgestelde "Nota Rijksweg 32, gedeelte Ste nwijk - Akkrum" toegezonden. Een exemplaar van deze nota is voor ter inz ge gelegd. Deze nota heeft in de bij dit wegvak betrokken gemeenten voor een ieder ter inzage gelegen, terwijl in Steenwijk, Wolvega en Heerenveen too lichtingsavonden zijn gehouden. Waarschijnlijk in de maand juni zal de Commissie van Overleg voor de Wegen van de Raad van de Waterstaat een open bar hoorzitting houden, waarin degenen, die zich vóór 8 mei j.l. schrifte lijk hebben aangemeld, in de gelegenheid worden gesteld hun standpunt m.b.t. de in de nota behandelde tracé-varianten mondeling toe te lichten. De voor zit ter van de werkgroep heeft namens de in deze werkgroep vertegenwoordigde ger enten medegedeeld, dat van de geboden gelegenheid gaarne gebruik zal worden gemaakt De werkgroep heeft een nota opgesteld, waarin gereageerd wordt op de Nota van de Rijkswaterstaat en welke door de gemeenten kan worden gebruikt ter. behoeve van de standpuntbepaling ten aanzien van de in de Nota van de Rij: iswaterstaat gepresenteerde tracé-varianten. De nota van de werkgroep is bij dit Raadsvoorstel gevoegd. Aangezien de Nota van de Rijkswaterstaat betrekking heeft op het tracé var het wegvak Steenwijk - Akkrum, is de gemeente Leeuwarden niet recht- sti ;eks hierbij betrokken. De Nota heeft daarom ook niet in Leeuwarden ter int 1ge gelegen. De gemeente Leeuwarden heeft echter wel terdege belang bij de beslissing, welke uiteindelijk door de Minister van Verkeer en Waterstaat ovf r dit wegvak wordt genomen. In de Nota worden naast een 6-tal varianten vocr een autosnelweg ook nog de zgn. nulvariant en de autoweg-variant behan- de d. Ten aanzien van de nulvariant wordt in de Nota zelf reeds geconcludeerd, da deze niet als oplossing van de hoofdproblemen kan worden aangemerkt. De we sgroep geeft in zijn commentaar op de Nota over de autoweg-variant een ui erst negatieve beoordeling. De daarin aangevoerde bezwaren kunnen wij ten vo le onderschrijven. De bezwaren tegen de ombouw van dit wegvak tot autoweg ge den onverminderd ook voor het wegvak Akkrum - Leeuwarden. Zoals uit de ncra van de werkgroep blijkt blijven de besturen van de daarin samenwerkende ge?eenten bij hun steeds ingenomen standpunt, dat de weg Leeuwarden - Meppel al één geheel moet worden beschouwd en geheel tot autosnelweg moet worden om ebouwd. Dit standpunt, waarmede wij ons geheel kunnen verenigen, zal tijdens de hoorzitting nog eens duidelijk naar voren worden gebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 402