III. te bepalen dat de onder I. bedoelde garantie wordt verleend onder de voor
waarde dat de aldaar omschreven overeenkomst tot stand komt en voorts onder
de voorwaarde dat geldelijke steun van het Rijk wordt verleend;
IV.
aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te verzoeken het
verlies, dat voor de gemeente zou kunnen voortvloeien uit het garanderen van
rente en aflossing van eerder genoemde lening, voor honderd procent ten laste
van het Rijk te nemen.
'Aldus vastgesteld in de open are
vergadering van
Voorzitter.
Secretaris
Verdubbeling Rijksweg 32.
Bijl; ge no. 223,
Leeuwarden, 21 mei 1981
Aan de Gemeenteraad.
jowel van bestuurlijke zijde als van de kant van het bedrijfsleven
wordt reeds gedurende een reeks van jaren aangedrongen op het ombouwen van
de bestaande rijksweg 32 tot een volwaardige autosnelweg. Zo werd in het
kader van de inspraakprocedure m.b.t. het ontwerp Structuurschema Verkeer en
Vervoer door de Raad van de Regio Leeuwarden in zijn vergadering van
21 mi 1977 uitgesproken, dat niet alleen het wegvak Heerenveen - Meppel
Tan deze weg, maar ook het wegvak Heerenveen - Leeuwarden tot autosnelweg
moe worden omgebouwd. In Uw vergadering van 15 augustus 1977 hebt zich
aan het standpunt van de Regioraad geconformeerd.
De zeer trage gang van zaken m.b.t. de reconstructie van deze weg is in
197 voor de besturen van de gemeenten, welker grondgebied door deze weg
wor fc doorsneden, aanleiding geweest tot de instelling van de Intergemeente-
lij e Werkgroep Rijksweg 32 met het doel de activiteiten omtrent het reali-
sei n van de ombouw tot autosnelweg te bundelen,Leeuwarden neemt deel aan
het werk van deze werkgroep.
Bij brief van 9 maart 1981 heeft de Raad van de Waterstaat aan de be-
stu en van de gemeenten, die bij het nog tot autosnelweg om te bouwen ge-
dee te van de rijksweg betrokken zijn, een door de directie Friesland en
Ove ijssel van de Rijkswaterstaat opgestelde "Nota Rijksweg 32, gedeelte
Ste nwijk - Akkrum" toegezonden. Een exemplaar van deze nota is voor ter
inz ge gelegd. Deze nota heeft in de bij dit wegvak betrokken gemeenten voor
een ieder ter inzage gelegen, terwijl in Steenwijk, Wolvega en Heerenveen
too lichtingsavonden zijn gehouden. Waarschijnlijk in de maand juni zal de
Commissie van Overleg voor de Wegen van de Raad van de Waterstaat een open
bar hoorzitting houden, waarin degenen, die zich vóór 8 mei j.l. schrifte
lijk hebben aangemeld, in de gelegenheid worden gesteld hun standpunt m.b.t.
de in de nota behandelde tracé-varianten mondeling toe te lichten. De voor
zit ter van de werkgroep heeft namens de in deze werkgroep vertegenwoordigde
ger enten medegedeeld, dat van de geboden gelegenheid gaarne gebruik zal
worden gemaakt
De werkgroep heeft een nota opgesteld, waarin gereageerd wordt op de
Nota van de Rijkswaterstaat en welke door de gemeenten kan worden gebruikt
ter. behoeve van de standpuntbepaling ten aanzien van de in de Nota van de
Rij: iswaterstaat gepresenteerde tracé-varianten. De nota van de werkgroep is
bij dit Raadsvoorstel gevoegd.
Aangezien de Nota van de Rijkswaterstaat betrekking heeft op het tracé
var het wegvak Steenwijk - Akkrum, is de gemeente Leeuwarden niet recht-
sti ;eks hierbij betrokken. De Nota heeft daarom ook niet in Leeuwarden ter
int 1ge gelegen. De gemeente Leeuwarden heeft echter wel terdege belang bij
de beslissing, welke uiteindelijk door de Minister van Verkeer en Waterstaat
ovf r dit wegvak wordt genomen. In de Nota worden naast een 6-tal varianten
vocr een autosnelweg ook nog de zgn. nulvariant en de autoweg-variant behan-
de d. Ten aanzien van de nulvariant wordt in de Nota zelf reeds geconcludeerd,
da deze niet als oplossing van de hoofdproblemen kan worden aangemerkt. De
we sgroep geeft in zijn commentaar op de Nota over de autoweg-variant een
ui erst negatieve beoordeling. De daarin aangevoerde bezwaren kunnen wij ten
vo le onderschrijven. De bezwaren tegen de ombouw van dit wegvak tot autoweg
ge den onverminderd ook voor het wegvak Akkrum - Leeuwarden. Zoals uit de
ncra van de werkgroep blijkt blijven de besturen van de daarin samenwerkende
ge?eenten bij hun steeds ingenomen standpunt, dat de weg Leeuwarden - Meppel
al één geheel moet worden beschouwd en geheel tot autosnelweg moet worden
om ebouwd. Dit standpunt, waarmede wij ons geheel kunnen verenigen, zal tijdens
de hoorzitting nog eens duidelijk naar voren worden gebracht.