- 2 -
Zoals uit de nota "blijkt worden thans in de direct bij dit wegvak be
trokken gemeenten bestemmingsplannen voorbereid op basis van het door die
gemeenten gekozen voorkeurstracé overeenkomende met de autosnelweg variant
1 uit de Nota van de Rijkswaterstaat. In principe is overeengekomen, dat
te gelegener tijd, voorzover nodig en mogelijk, in alle bij het gehele -reg-
vak Leeuwarden - Steenwijk betrokken gemeenten een reeks aansluitende be
stemmingsplannen zal worden ontworpen en aan de raden ter vaststelling zul
len worden aangeboden. Uiteraard geldt dit in de eerste plaats voor die
gemeenten, die rechtstreeks bij de Nota van de Rijkswaterstaat zijn be
trokken. Inmiddels is de Rijkswaterstaat begonnen met het ondersoek t.a v,
het gedeelte Leeuwarden - Akkrum. Vij hebben aan het Bureau Vijn opdracht
gegeven om in nauw overleg met de Rijkswaterstaat een herziening van he%
Bestemmingsplan voor het Buitengebied, voorzover dat betrekking heeft o
het gedeelte van de rijksweg, dat in onze gemeente ligt, voor te bereiden.
Resumerend stellen wij U voor in te stemmen met de bijgevoegde not:
van de Intergemeentelijke Werkgroep Rijksweg
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer
Secretaris
Intergemeentelijke werkgroep Rijksweg 32.
Secr.
gemeentehuis Heerenveen
Postbus 15.000, 8440 GA
Heerenveen
NOTA aan de colleges van burgemeester en wethouders van respectievelijk de
gemeenten Leeuwarden, IdaarderadeelUtingeradeelHaskerland,
Heerenveen, Weststellingwerf, Steenwijk, Havelte, Nijeveen, Meppel
en StaDhorst.
Bij brief van 9 maart 1981 is alle direct-belangnebbende gemeentebesturen
door de Raad van de Waterstaat (Commissie van Overleg voor de Wegen (COW)
toegezonden een door de Rijkswaterstaat opgestelde nota met bijlagen en
tekeningen inzake de hoofdverbinding A 32, gedeelte Steenwijk - Akkrum.
Zij worden in de gelegenheid gesteld hun standpunt met betrekking tot het
in bedoelde nota behandelde -uiteen te zetten in een nog door de COW te
beleggen openbare hoorzitting.Ook andere instanties, organisaties en parti
culieren kunnen zich daarbij laten gelden.
De zaak waar het om gaat is u uiteraard niet onbekend. De toenemende zorg
en geprikkeldheid over het uitblijven van een afdoende oplossing voor de
vele knelpunten in de voor deze regio van ouds belangrijkste verkeersader
hebben de onderscheidene gemeentebesturen, afzonderlijk en in gezamenlijke
acties reeds meermalen bewogen bij de minister van Verkeer en Waterstaat
aan te kloppen. Ook anderszins hebt u steeds de overtuiging uitgedragen dat
slechts een volwaardige autosnelweg tussen Leeuwarden en Meppel (A 28)
de enige oplossing is voor de problematiek welke eigen is aan (de instand
houding van) de huidige gebrekkige verbinding.
Een indertijd door Rijkswaterstaat in het kader van het overleg uitgebrachte
"Tracé-notitie 1977" is voor de gemeentebesturen van Meppel tot Leeuwarden
aanleiding geweest tot intensivering van het inter-gemeentelijk beraad,
hetwelk sedertdien gestalte gekregen heeft door samenkomsten op gezette
tijden van een werkgroep waarin zitting hebben vertegenwoordigers van alle
betrokken gemeenten, sedert kort bijgestaan door een (stedebouwkundige/
technische) begeleidingsgroep.
In bedoelde tracé-notitie 1977 is op grond van de toen bekende inventari-
satiegegevens een aantal studietracés aangegeven, elk met diverse vari
anten. Teneinde te voorkomen, dat in de vaststellingsprocedure vertraging
zou ontstaan als gevolg van meningsverschillen tussen de betrokken gemeente
besturen hebben de raden zich in een gezamenlijke brief aan de minister
unaniem en zeer positief uitgesproken voor één van de studietracés
van Rijkswaterstaat, namelijk het tracé dat over de gehele lengte aan de
oostkant van de spoorweg blijft, om Wolvega wordt geleid en noordelijk
van "de Ooievaar" (tussen Heerenveen en Wolvega) grotendeels de bestaande
weg volgt.
Bij deze standpuntbepaling is uitdrukkelijk gesteld, dat de weg Meppel-
Leeuwarden als één geheel moet worden beschouwd en geheel tot autosnelweg
moet worden omgebouwd.
Helaas is in de voortgang van het tracé-onderzoek een niet onaanzienlijke
vertraging ontstaan, omdat Rijkswaterstaat tussentijds de minister van
Het gemeentebestuur van Staphorst heeft zich later (ultimo 1979) bij
het overleg aangesloten.
De raad van Meppel heeft zich, conform het voorstel van burgemeester
en wethouders van die gemeenteniet uitgesproken omdat het tracé van
rijksweg 32 langs Meppel reeds was vastgesteld.