- 2 - Zoals uit de nota "blijkt worden thans in de direct bij dit wegvak be trokken gemeenten bestemmingsplannen voorbereid op basis van het door die gemeenten gekozen voorkeurstracé overeenkomende met de autosnelweg variant 1 uit de Nota van de Rijkswaterstaat. In principe is overeengekomen, dat te gelegener tijd, voorzover nodig en mogelijk, in alle bij het gehele -reg- vak Leeuwarden - Steenwijk betrokken gemeenten een reeks aansluitende be stemmingsplannen zal worden ontworpen en aan de raden ter vaststelling zul len worden aangeboden. Uiteraard geldt dit in de eerste plaats voor die gemeenten, die rechtstreeks bij de Nota van de Rijkswaterstaat zijn be trokken. Inmiddels is de Rijkswaterstaat begonnen met het ondersoek t.a v, het gedeelte Leeuwarden - Akkrum. Vij hebben aan het Bureau Vijn opdracht gegeven om in nauw overleg met de Rijkswaterstaat een herziening van he% Bestemmingsplan voor het Buitengebied, voorzover dat betrekking heeft o het gedeelte van de rijksweg, dat in onze gemeente ligt, voor te bereiden. Resumerend stellen wij U voor in te stemmen met de bijgevoegde not: van de Intergemeentelijke Werkgroep Rijksweg Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris Intergemeentelijke werkgroep Rijksweg 32. Secr. gemeentehuis Heerenveen Postbus 15.000, 8440 GA Heerenveen NOTA aan de colleges van burgemeester en wethouders van respectievelijk de gemeenten Leeuwarden, IdaarderadeelUtingeradeelHaskerland, Heerenveen, Weststellingwerf, Steenwijk, Havelte, Nijeveen, Meppel en StaDhorst. Bij brief van 9 maart 1981 is alle direct-belangnebbende gemeentebesturen door de Raad van de Waterstaat (Commissie van Overleg voor de Wegen (COW) toegezonden een door de Rijkswaterstaat opgestelde nota met bijlagen en tekeningen inzake de hoofdverbinding A 32, gedeelte Steenwijk - Akkrum. Zij worden in de gelegenheid gesteld hun standpunt met betrekking tot het in bedoelde nota behandelde -uiteen te zetten in een nog door de COW te beleggen openbare hoorzitting.Ook andere instanties, organisaties en parti culieren kunnen zich daarbij laten gelden. De zaak waar het om gaat is u uiteraard niet onbekend. De toenemende zorg en geprikkeldheid over het uitblijven van een afdoende oplossing voor de vele knelpunten in de voor deze regio van ouds belangrijkste verkeersader hebben de onderscheidene gemeentebesturen, afzonderlijk en in gezamenlijke acties reeds meermalen bewogen bij de minister van Verkeer en Waterstaat aan te kloppen. Ook anderszins hebt u steeds de overtuiging uitgedragen dat slechts een volwaardige autosnelweg tussen Leeuwarden en Meppel (A 28) de enige oplossing is voor de problematiek welke eigen is aan (de instand houding van) de huidige gebrekkige verbinding. Een indertijd door Rijkswaterstaat in het kader van het overleg uitgebrachte "Tracé-notitie 1977" is voor de gemeentebesturen van Meppel tot Leeuwarden aanleiding geweest tot intensivering van het inter-gemeentelijk beraad, hetwelk sedertdien gestalte gekregen heeft door samenkomsten op gezette tijden van een werkgroep waarin zitting hebben vertegenwoordigers van alle betrokken gemeenten, sedert kort bijgestaan door een (stedebouwkundige/ technische) begeleidingsgroep. In bedoelde tracé-notitie 1977 is op grond van de toen bekende inventari- satiegegevens een aantal studietracés aangegeven, elk met diverse vari anten. Teneinde te voorkomen, dat in de vaststellingsprocedure vertraging zou ontstaan als gevolg van meningsverschillen tussen de betrokken gemeente besturen hebben de raden zich in een gezamenlijke brief aan de minister unaniem en zeer positief uitgesproken voor één van de studietracés van Rijkswaterstaat, namelijk het tracé dat over de gehele lengte aan de oostkant van de spoorweg blijft, om Wolvega wordt geleid en noordelijk van "de Ooievaar" (tussen Heerenveen en Wolvega) grotendeels de bestaande weg volgt. Bij deze standpuntbepaling is uitdrukkelijk gesteld, dat de weg Meppel- Leeuwarden als één geheel moet worden beschouwd en geheel tot autosnelweg moet worden omgebouwd. Helaas is in de voortgang van het tracé-onderzoek een niet onaanzienlijke vertraging ontstaan, omdat Rijkswaterstaat tussentijds de minister van Het gemeentebestuur van Staphorst heeft zich later (ultimo 1979) bij het overleg aangesloten. De raad van Meppel heeft zich, conform het voorstel van burgemeester en wethouders van die gemeenteniet uitgesproken omdat het tracé van rijksweg 32 langs Meppel reeds was vastgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 403