li anleg ontsluitingsweg en parkeerterrein t.b.v. manege bij Dammelaan. ijlage nr. 224. Leeuwarden, 21 mei 1981. Aan de Gemeenteraad. In Uw vergadering van 13 november 1980 hebt U besloten medewerking te verlenen aan de realisering van de manege op het kinderboerderij-complex bij de Dammelaan. Aangezien de manege naar verwachting in oktober a.s. gereed zal zijn, zullen in verband met de ingebruikname ervan rond die tijd ook de toegangsweg en het parkeerterrein aangelegd moeten zijn. In verband hiermee heeft de Dienst Stadsontwikkeling daarvoor een plan ontwikkeld. Het plan voorziet onder meer in de aanleg van 93 met beton- klinkerkeien verharde parkeerplaatsen; de breedte van de toegangsweg bedraagt 5 meter. De totale kosten die met het plan gemoeid zijn bedragen zoals uit de ter inzage gelegde begroting blijkt 248.500,(incl. B.T.W.). Wij stellen U voor tot dit bedrag een krediet beschikbaar te stellen. Aan de Minister van Economische Zaken is in het kader van de subsidiering van de toeristische infrastructuur gevraagd subsidie te verlenen in de kosten van de aanleg van de toegangsweg en het parkeerterrein. Hierop is in eerste instantie negatief beschikt. Tegen die afwijzende beschikking van de minister hebben wij beroep ingesteld op grond van de wet AROB. Hieromtrent is nog geen uitspraak gedaan. In het kader van het beleidsplan 1981-1985 is besloten de kosten, die destijds op 200.000,werden geraamd, ten laste van de stelpost civieltechnische werken te brengen. Aangezien het onzeker is of wij alsnog subsidie voor de uitvoering van de plannen krijgen, stellen wij voor de kapitaallasten ad ƒ28.865,voorshands volledig te dekken ten laste van de stelpost civieltechnische werken. Gezien de geringe aanneemsom stellen wij U voor de onderhavige werken ondershands aan te besteden. De Commissie voor Openbare Werken kan zich met het voorliggende plan en met de ondershandse aanbesteding van de daaruit voortvloeiende werken verenigen. Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3.S. Brandsma, Burgemeester. W.3.G. Reumer, Secretaris. - 4 an susdebouwkundige bureaus van Steenwijk, WeststellingwerfHeerenveen en Haskeriand aen concept-bestananingsplan vervaardigd, waarin aan ai desa punten aandacht is geschenken. Het ccncept-plan is per geneenra urege- werkt in een kaart op schaal 1 10000 en van een uitvoerige toelichting voorzien. Zoals bekend heeft dit concept niet de status van (ontwerp) bestemmingsplan - het voorgeschreven overleg heeft nog met geen andere instanties dan Rijkswaterstaat plaats gehad - en het ligt ook niet in de bedoeling met de officiële procedure daarvan vooruit te lopen op de tracé vaststelling door de minister van Verkeer en Waterstaat. In principe is overeengekomen dat te gelegener tijd, voorzover nodig en mogelijk en als alia gemeenten die door de (nieuwe) rijksweg 32 worden doorsneden meewerken,, een reeks aansluitende bestemmingsplannen "rijksweg 32" worden ontworpen en aan de raden ter vaststelling worden aangeboden. Het streven dient gericht te blijven op de realisering van een volwaardige autosnelweg vanaf de A 28 (bij Staphorst) tot Leeuwarden. Voor dit ogenblik achten wij het voldoende dat de respectieve raden zich (opnieuw) uitspraken voor een spoedige vaststelling van het tracé van e A 32 volgens variant 1 uit de Tracé-nota, zulks met afwijzing van de andera aangedragen oplossingen. Wij verzoeken u de raad uwer gemeente aldus vo r te stellen en daarbij - indien u zelf niet van die gelegenheid gebruik wenst te maken - de machtiging te vragen voor de werkgroep Rijksweg 32 mede namens uw gemeente het ingenomen standpunt toe te lichten ten overstaan van de Commissie van Overleg voor de Wegen tijdens de door haar te houden hoe - zitting. De Intergemeentelijke Verkgroep Rijksweg 32, voor deze, j de voorzitter/

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 405