No. 8222.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 11 juni 1981
(bijlage no. 245);
BESLUIT:
I. voor de rehabilitatie van de gemeentewoning Grote Kerkstraat 75 een krediet
van 157.000,beschikbaar te stellen;
II. bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een zo hoog
mogelijk subsidie in de onder I genoemde rehabilitatie-kosten aan te vragen
en te aanvaarden;
III. bij de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk een zo hoo
mogelijk subsidie in de onder I genoemde rehabilitatie-kosten aan te
vragen en te aanvaarden;
IV. onder de voorwaarde, dat de onder II en III bedoelde subsidies zullen
worden verstrekt, een subsidie voor zogenaamde beeldbepalende panden be
schikbaar te stellen van 22.500,
V. Burgemeester en Wethouders te machtigen de uit dit besluit voortvloeiende
rehabilitatiewerkzaamheden te doen uitvoeren middels een onderhandse aan
besteding, onder de voorwaarde dat de onder II en III bedoelde subsidies
beschikbaar komen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Sti hten van een nieuw schoolgebouw ten behoeve van de Arendstuinschool
oge bare_MLK=school
Bi; age nr. 246 Leeuwarden, 11 juni 1981
Aan de Gemeenteraad.
De Arendstuinschool, openbare school voor moeilijk lerende kinderen,omvat
ee kernafdeling voor elementair buitengewoon onderwijs en een afdeling voor
ze r jeugdigen, alsmede een afdeling voor zeer moeilijk lerende kinderen. Laatst-
ge oemde afdeling is gehuisvest in het schoolgebouw 5crhapendijl<je 4-1, dat ge-
he 1 aan de te~stellen, eisen voldoet.
De kernafdeling en de afdeling voor zeer jeugdigen van de Arendstuinschool
zijn ondergebracht in het schoolgebouw Arendstuin 39, dat uit 1883 dateert. Hoe-
we dit gebouw bouwtechnisch in redelijke staat verkeert, is het uit onderwijs
kundig oogpunt onbruikbaar voor de onderhavige school.
Het gebouw, dat in twee lagen is gebouwd, bevat zes leslokalen met een vloer
oppervlakte van slechts 51 m2, een leslokaal met werkruimte van 95 m2 en een les-
lc aal annex overblijfruimte ter grootte van slechts 77 m2. De school heeft voorts
de beschikking over een eigen te klein gymnastieklokaal zonder adequate was- en
kl edruimten. De hoofdtrap naar de le verdieping is vrij steil en daardoor een
gevaarlijk punt met name voor de kleine kinderen. Gelet op de aard van de leer-
li >gen kunnen doelmatige brandveiligheidsvoorzieningen moeilijk worden getroffen.
Ir het gebouw zijn onvoldoende nevenruimten beschikbaar, hetgeen een belemmering
voor een goede gang van het onderwijs betekent.
Du akoestiek in de lokalen is slecht waardoor onrust onder de leerlingen wordt
bevorderd. Er is geen aangepaste speelruimte voor de jongste kinderen; evenmin is
ei ruimte aanwezig, die daarvoor geschikt te maken is.
Het gebouw ligt in de onmiddellijke nabijheid van één der invalswegen, de Groninger-
si raatweg-Hoeksterend die tevens een zeer verkeersintensieve verbinding met de
b inenstad vormt.
Het voedingsgebied van deze school wordt begrensd door de plaatsen Dokkum,
F aneker, Sneek, Heerenveen en Drachten. Plm. 60% van het totaalaantal leerlingen
(3) is afkomstig uit Leeuwarden; de overige komen uit aangrenzende gemeenten.
De geboortedaling wordt voor het buitengewoon onderwijs gecompenseerd door
e n toename van de deelname aan dit onderwijs. Aangenomen kan worden, dat hierdoor
h t aantal leerlingen, dat buitengewoon onderwijs volgt nagenoeg gelijk zal blijven.
H ewel een prognose voor latere jaren niet eenvoudig is te geven, komt het ons voor,
d t als gevolg van gunstiger migratoire perspectieven voor Leeuwarden en de omlig-
g nde gemeenten rond 1984 het dieptepunt in de daling van het aantal 0 tot en met
1 -jarigen in het rayon van deze school zal zijn bereikt. Het aantal leerlingen zal
z ch door deze ontwikkeling en de versterkte behoefte aan het betreffende onderwijs
n ar verwachting in de komende jaren stabiliseren rond 80.
Sedert 1975 verdiept het onderwijsveld zich in het vergroten van de zorgbreedte
i het reguliere onderwijs. Het streven is gericht op een meer op het individuele
k nd gerichte benaderingswijze. Hiermeë wordt voorkomen, dat kinderen ten onrechte
oeen school voor buitengewoon onderwijs worden geplaatst. Deze ontwikkeling heeft
consequenties voor het buitengewoon onderwijs. Wij verwachten, dat op den duur uit
sluitend die kinderen op scholen voor buitengewoon onderwijs zullen worden geplaatst,
die deze speciale soort van onderwijs niet kunnen ontberen.
Zaer recent is het ontwerp van Wet op het Speciaal onderwijs bij de Tweede Kamer
dar Staten-Generaal ingediend.Deze wet biedt mogelijkheden om te komen tot een type
school waarin vrijwel alle soorten van speciaal onderwijs bijeen gebracht zijn zodat
de leerlingen meer persoonsgericht onderwijs kunnen krijgen dan nu het geval is.