Wij stellen U voor de tarieven met ingang van het heffingstijdvak 1981/1982 als volgt te wijzigen: A. Klassikale lessen Algemeen Vormend Muziekonderwijs. De lessen worden thans gegeven naar een tijdsduur van 60 minuten, waarvoor een lesgeld is verschuldigd van 128,per jaar. Een verhoging met 5% zou een tarief geven van rond 134,per jaar. Zoals hiervoor reeds is opgemerkt is het van belang de onderbouw van het muziekonderwijs te'verbreden, hetgeen impliceert, dat de A.M.V.- lessen moeten worden uitgebreid en optimaal toegankelijk moeten zijn voor alle lagen van de bevolking. Bovendien speelt bij de sector A.M.V. de lesduur een rol. De lesduur is momenteel bepaald op 60 minuten, hetgeen in de praktijk als te lang wordt ervaren. In de praktijk hebben wij bij deze methode enerzijds te maken met kleine groepen (plm. 5-7 leerlingen), anderzijds wat betreft de dorpen, met klassen van 15 en meer leerlingen. Dientengevolge is het gewenst met variabele lestijden te werken. Derhalve stellen wij U voor het lesgeldtarief te wijzigen in een tarief afgeleid naar een tijdsduur voor een les van minimaal 30 minuten en maximaal 45 minuten. Wij stellen U voor het tarief te bepalen op 90, Door deze opzet kan het aantal deelnemende leerlingen dus worden vergroot binnen de(zelfde) beschikbare lesuren. B. Instrumentaal of vocaal muziekonderricht Het tarief voor deze categorie leerlingen is zoals bekend gerelateerd aan het inkomen (de zgschoolgeldmaatstaf). Het minimun tarief bedraagt thans 190,— (bij een schoolgeldmaatstaf van 1.750,--), terwijl het maximum tarief 575,-- bedraagt (bij een maat staf van 9.850, Wij stellen U voor deze tarieven vast te stellen op respectievelijk 200,-- en 604, De minimum schoolgeldmaatstaf is gekoppeld aan het minimum-loon. Door de stijging van het minimum-loon in 1980 ten opzichte van 1979, stellen wij U voor de minimum maatstaf te bepalen op 1.875,-- (was 1.750, Het maximum tarief wordt dan bereikt bij een maatstaf van 9.975, Ook in de nieuwe opzet blijft dit tarief noodzakelijk voor die leerlingen, die na het groepsonderwijs hun studie wensen voort te zetten in individueel verband. Ten aanzien van de huidige leerlingen, die niet in groepsverband willen worden geplaatst, blijft dit tarief eveneens van toepassing. Voor de doorvoering van groepslessen dient een nieuw groepstarief te worden ingevoerd. Ter bepaling van de hoogte van dit tarief merken wij op, dat volgens de huidi< e methode de leerling in principe recht heeft op 30 minuten individuele les. De leerling kan ook in groepsverband aan de lessen deelnemen en zit dan langei in een les. De gemiddelde bezetting volgens het huidige systeem bedraagt 2 leerlingen per lesduur van 60 minuten. Bij de voorgestelde groepslessen kan de gemiddelde bezetting worden berekend op 3 1/4 leerlingen per 60 minuten. Omdat bij' groepslessen meer leerlingen (gemiddeld 1 1/4) per uur kunnen worden opgenomen, zou het tarief, gerelateerd aan het tarief voor een individuele les, kunnen worden minimaal 2/3 1/4 x 200,is 123,en maximaal 2/3 1/4 x 604,-- is 372, - 3 - De stap van het basistarief A.M.V. 90,naar het hiervoor berekende minimum tarief voor groepslessen is naar onze mening volgens deze opzet te gering. De kosten van deze methode zijn aanmerkelijk hoger. Een minimum-tarief van 150,achten wij zeer acceptabel. Het tarief kan o.i. verder op dezelfde wijze worden berekend als de individuele lessen, gebaseerd op het inkomen (schoolgeldmaatstaf). Om te bereiken dat het maximum-tarief 372,wordt bereikt bij dezelfde maatstaf 9.975, als bij het individuele tarief, moet het bedrag, waarmee het tarief per elke volle 100,van de maatstaf boven 1.875,wordt verhoogd, in dit geval 2,75 zijn. C. Ensemblelessen. Het tarief voor deze lessen is bestemd voor gevorden of afgestudeerden (niet leerlingen van het G.M.L.), die in ensembleverband willen musiceren. Het thans geldende tarief van 133,kan bij een 5% verhoging worden vastgesteld op rond 140, D. Opleiding voor harmonie- en fanfare-orkest. Volgens de huidige regeling kunnen de lessen hetzij als groepsles hetzij als individuele les worden gegeven. De minimum lesduur bedraagt 30 minuten. Het ligt in ons voornemen de lessen voor harmonie- en fanfare-orkest voortaan uitsluitend te baseren op groepslessen. De gemiddelde bezetting per lesuur volgens deze methode kan worden berekend op 3| leerling voor een lesduur van 60 minuten. Het tarief volgens de thans geldende regeling (vast tarief van 165,zou bij een 5% verhoging kunnen zijn rond 173, Dit tarief kan nu eveneens worden vervangen door een groepstarief, dat van toepassing zal zijn op alle leerlingen, die deelnemen aan de lessen voor harmonie- en fanfare-orkest. Het tarief voor deze methode is altijd lager geweest dan dat voor de individuele lessen. De achtergrond hiervan is, dat de harmonie- en fanfarekorpsen een duide lijke functie vervullen voor de gemeenschap. Zowel het Rijk als de Provincie hebben deze vorm van muziekonderwijs altijd extra gestimuleerd door het verlenen van bijdragen. Deze bijdragen vormen nu onderdeel van de Rijksbijdrageregeling voor Sociaal en Cultureel Werk. De opleiding vindt niet meer plaats via de plaatselijke verenigingen, doch geschiedt door de respectievelijke muziekinstituten. Bovengenoemde doel subsidies hebben hiertoe bijgedragen. Wij zijn van mening, dat het groepstarief voor harmonie- en fanfarelessen iets lager moet liggen, dan het minimum-tarief voor groepslessen volgens de vocaal/ instrumentale methode 150, Wij stellen U voor het groepstarief te bepalen op 140,per lesjaar. Leerlingen buitengemeenten. Binnen de beschikbare lesuren werden tot nu toe leerlingen tot het muziek instituut toegelaten, niet woonachtig in de gemeente Leeuwarden. De toelating van deze leerlingen geschiedt op dezelfde voorwaarden als die uit Leeuwarden, doch het verschuldigde lesgeld wordt voor deze categorie met 50% extra verhoogd. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 497