No. 1724 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 5 februari 1981 (bijlage nr. 81); BESLUIT: aan de Leeuwarder Vrouwenraad Tot Opbouw over 1981 een eenmalig sub sidie te verlenen van maximaal 1.400,ten behoeve van het organiseren van 8 thema-middagen. Aldus vastgesteld in de openbare vergaderln§ van Voorzitter. Secretaris. Afronding van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan. Bijlage no. 82. Leeuwarden, 5 februari 1981. Aan de Gemeenteraad. Op 30 mei 1978 hebt U het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan gewijzigd vastgesteld. De wijzigingen zijn door D.H.V. Raadgevend Ingenieursbureau B.V. te Amersfoort in samenwerking met de verkeerskundige afdeling van de Dienst Stadsontwikkeling in het verkeersstructuurmodel aangebracht, doorgerekend en op hun gevolgen getoetst. De resultaten van de doorrekening en toetsing zijn opgenomen in het rapport "Afronding Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan d.d. 1978", dat U hierbij is toegezonden. Op 25 september 1978 hebt U besloten tot het uitwerken van verkeers- oplossingen voor Hoeksterend en Zuiderplein-Stationsplein. Het resultaat van deze studie is eveneens in het rapport opgenomen. Met het gereedkomen van het rapport is het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan afgerond. Over de principe-opzet voor beide hiervoorgenoemde verkeersknoop punten dient U een beslissing te nemen. Zo worden hierna in het kort beschreven. De rest van het rapport dient als leidraad voor het uitwerken van verkeersoplossingen/reconstructies welke te zijner tijd ter beslissing aan U zullen worden voorgelegd. Het "kleinschalige" verkeersknooppunt Hoeksterend. De opzet voor een kleinschalig verkeersknooppunt Hoeksterend is weergegeven in figuur 3 van het rapport. In deze opzet is geen ruimte voor afzonderlijke busbanen, de fiets paden zijn grotendeels aanliggend, de voetpaden zijn op een aantal plaatsen smaller dan in de huidige situatie, terwijl het voetpad aan de noordzijde van de Hoeksterpoortsbrug moet vervallen. Voor voetgangers en fietsers moeten c.q. kunnen aanvullende voor zieningen getroffen worden door de aanleg van de brug in het verlengde van het Cambuursterpad, het vervangen/verbreden van de Verversbrug en/of een aanbouw aan de Hoeksterpoortsbrug en een bruggetje ten noorden van en evenwijdig aan de Hoeksterbrug. Om te voorkomen dat op toeleidende c.q. afvoerwegen (te) grote files auto's ontstaan en mede daardoor vooral het openbaar busvervoer ontwricht wordt, is een aantal maatregelen nodig. De aan te brengen verkeerslichteninstallatie op het gereconstrueerde Vrijheidsplein zal het autoverkeer naar de Groningerstraatweg moeten beperken (doseren) en het openbaar busvervoer voorrang moeten geven. De voor de binnenstad bestemde auto's zullen gedeeltelijk andere routes (moeten) zoeken die voorhanden zijn in Het Vliet, de Goudenregenstraat en de Oelsumerstraat. Ter aanvulling c.q. vervanging van de Goudenregen straat kan de nieuw aan te leggen Rengerslaan dienen. Voor het centrum- verlatende autoverkeer moet de Tuinen Z.Z. van west naar oost beschikbaar blijven. Onder deze randvoorwaarden achten wij de kleinschalige oplossing Hoeksterend aanvaardbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 68