No. 1724
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 5 februari
1981 (bijlage nr. 81);
BESLUIT:
aan de Leeuwarder Vrouwenraad Tot Opbouw over 1981 een eenmalig sub
sidie te verlenen van maximaal 1.400,ten behoeve van het organiseren
van 8 thema-middagen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergaderln§
van
Voorzitter.
Secretaris.
Afronding van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan.
Bijlage no. 82. Leeuwarden, 5 februari 1981.
Aan de Gemeenteraad.
Op 30 mei 1978 hebt U het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan
gewijzigd vastgesteld. De wijzigingen zijn door D.H.V. Raadgevend
Ingenieursbureau B.V. te Amersfoort in samenwerking met de verkeerskundige
afdeling van de Dienst Stadsontwikkeling in het verkeersstructuurmodel
aangebracht, doorgerekend en op hun gevolgen getoetst.
De resultaten van de doorrekening en toetsing zijn opgenomen in het
rapport "Afronding Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan d.d. 1978",
dat U hierbij is toegezonden.
Op 25 september 1978 hebt U besloten tot het uitwerken van verkeers-
oplossingen voor Hoeksterend en Zuiderplein-Stationsplein.
Het resultaat van deze studie is eveneens in het rapport opgenomen.
Met het gereedkomen van het rapport is het Verkeersstructuur- en
Uitwerkingsplan afgerond.
Over de principe-opzet voor beide hiervoorgenoemde verkeersknoop
punten dient U een beslissing te nemen. Zo worden hierna in het kort
beschreven. De rest van het rapport dient als leidraad voor het uitwerken
van verkeersoplossingen/reconstructies welke te zijner tijd ter beslissing
aan U zullen worden voorgelegd.
Het "kleinschalige" verkeersknooppunt Hoeksterend.
De opzet voor een kleinschalig verkeersknooppunt Hoeksterend is
weergegeven in figuur 3 van het rapport.
In deze opzet is geen ruimte voor afzonderlijke busbanen, de fiets
paden zijn grotendeels aanliggend, de voetpaden zijn op een aantal
plaatsen smaller dan in de huidige situatie, terwijl het voetpad aan de
noordzijde van de Hoeksterpoortsbrug moet vervallen.
Voor voetgangers en fietsers moeten c.q. kunnen aanvullende voor
zieningen getroffen worden door de aanleg van de brug in het verlengde
van het Cambuursterpad, het vervangen/verbreden van de Verversbrug en/of
een aanbouw aan de Hoeksterpoortsbrug en een bruggetje ten noorden van en
evenwijdig aan de Hoeksterbrug.
Om te voorkomen dat op toeleidende c.q. afvoerwegen (te) grote files
auto's ontstaan en mede daardoor vooral het openbaar busvervoer ontwricht
wordt, is een aantal maatregelen nodig.
De aan te brengen verkeerslichteninstallatie op het gereconstrueerde
Vrijheidsplein zal het autoverkeer naar de Groningerstraatweg moeten
beperken (doseren) en het openbaar busvervoer voorrang moeten geven.
De voor de binnenstad bestemde auto's zullen gedeeltelijk andere routes
(moeten) zoeken die voorhanden zijn in Het Vliet, de Goudenregenstraat
en de Oelsumerstraat. Ter aanvulling c.q. vervanging van de Goudenregen
straat kan de nieuw aan te leggen Rengerslaan dienen. Voor het centrum-
verlatende autoverkeer moet de Tuinen Z.Z. van west naar oost beschikbaar
blijven.
Onder deze randvoorwaarden achten wij de kleinschalige oplossing
Hoeksterend aanvaardbaar.