Verkeersgebied Zuiderplein-Stationsplein. In figuur 4- is weergegeven hoe dit gebied kan worden ingericht zonder doorbraak door de Van Swietenstraat. In deze benadering is bijna nergens ruimte voor vrijliggende fiets paden, de trottoirs zijn vrijwel overal aanzienlijk versmald. In het spitsuur zal ernstige congestie en filevorming van het auto verkeer optreden. Door de onmogelijkheid op alle plaatsen waar dit nodig is aan het openbaar vervoer faciliteiten te geven zal dit vervoer ernstige stagnatie ondervinden. Aangezien wij van mening zijn dat aan voetgangers en fietsers, zeker in dit gebied, de grootst mogelijke-veiligheid moet worden geboden en dat aan zowel lokaal- als interlokaal openbaar busvervoer slechts minimale beperkingen kunnen (mogen) worden opgelegd, hebben wij ook de mogelijkheid met een doorbraak door de Van Swietenstraat laten bestuderen. Deze mogelijk heid is weergegeven in figuur 7. Deze studie geeft de volgende resultaten: In het gehele verkeersgebied zijn vrijliggende fietspaden mogelijk, Op een aantal plaatsen kunnen de trottoirs minder worden versmald dan in de oplossing zonder doorbraak. Het overstreken van voetgangers kan veiliger worden geregeld. De capaciteit van het verkeersgebied voor het gemotori seerde verkeer neemt zodanig toe dat voor het openbaar busvervoer slechts op één plaats een vrijliggende busbaan behoeft te worden aangelegd. Wij wijzen U er op dat de gevolgen van het bouwen van een nieuwe stads wijk in Wiardaburen niet in de berekeningen zijn verwerkt. Gezien de betere faciliteiten voor het langzame verkeer en het openbaar vervoer en mede in aanmerking nemende de te verwachten invloed van de nieuwe stadswijk Wiardaburen, zijn wij van mening, dat de oplossing met een doorbraak door de Van Swietenstraat moet worden gekozen. Voor de goede orde vestigen wij er Uw aandacht op dat in beide benade ringen de Wirdumerpoortsbrug zodanig is bezet dat geen buslijnen over deze brug kunnen worden geleid. Dit betekent dat de interlokale bussen uit het Zuiden direct naar het busstation bij het N.S.-station moeten worden geleid. Gevolgen elders. De keuze voor de verkeersoplossingen voor Hoeksterend en Zuiderplein- Stationsplein zoals hiervoor omschreven heeft gevolgen voor de rest van het wegennet. De verkeersbelasting van het gehele wegennet is grafisch weergegeven in variant 3c. (fig. 8). Hierin zijn alle tot nu toe genomen raadsbeslissingun met betrekking tot de wegenstructuur inclusief de bovengenoemde beide verkeers oplossingen verwerkt. De gevolgen voor de beide verkeersknooppunten zijn hiervoor reeds kort beschreven. De gevolgen voor de rest van het wegennet zijn kort samengevat weer gegeven op bladzijde 13 van het rapport. Wij achten deze gevolgen aanvaard baar. Financiële aspecten. Het is in dit stadium niet mogelijk bij benadering aan te geven wat de financiële consequenties zijn ongeacht welke oplossingen voor genoemde verkeersknooppunten worden gekozen. Het is duidelijk dat de uitvoering van elke oplossing aanzienlijke kosten met zich brengt. Bij de technische uitwerking komen wij hierop te zijner tijd nader terug. De Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is over de inhoud van het rapport gehoord. Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierna in ontwerp afgedrukte besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3.S. Brandsma W.3.G. Reumer Burgemeester. Secretaris. - 2 - - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 69