Verkeersgebied Zuiderplein-Stationsplein.
In figuur 4- is weergegeven hoe dit gebied kan worden ingericht zonder
doorbraak door de Van Swietenstraat.
In deze benadering is bijna nergens ruimte voor vrijliggende fiets
paden, de trottoirs zijn vrijwel overal aanzienlijk versmald.
In het spitsuur zal ernstige congestie en filevorming van het auto
verkeer optreden. Door de onmogelijkheid op alle plaatsen waar dit
nodig is aan het openbaar vervoer faciliteiten te geven zal dit vervoer
ernstige stagnatie ondervinden.
Aangezien wij van mening zijn dat aan voetgangers en fietsers, zeker
in dit gebied, de grootst mogelijke-veiligheid moet worden geboden en dat
aan zowel lokaal- als interlokaal openbaar busvervoer slechts minimale
beperkingen kunnen (mogen) worden opgelegd, hebben wij ook de mogelijkheid
met een doorbraak door de Van Swietenstraat laten bestuderen. Deze mogelijk
heid is weergegeven in figuur 7.
Deze studie geeft de volgende resultaten:
In het gehele verkeersgebied zijn vrijliggende fietspaden mogelijk,
Op een aantal plaatsen kunnen de trottoirs minder worden versmald dan in de
oplossing zonder doorbraak. Het overstreken van voetgangers kan veiliger
worden geregeld. De capaciteit van het verkeersgebied voor het gemotori
seerde verkeer neemt zodanig toe dat voor het openbaar busvervoer slechts op
één plaats een vrijliggende busbaan behoeft te worden aangelegd.
Wij wijzen U er op dat de gevolgen van het bouwen van een nieuwe stads
wijk in Wiardaburen niet in de berekeningen zijn verwerkt.
Gezien de betere faciliteiten voor het langzame verkeer en het openbaar
vervoer en mede in aanmerking nemende de te verwachten invloed van de
nieuwe stadswijk Wiardaburen, zijn wij van mening, dat de oplossing met een
doorbraak door de Van Swietenstraat moet worden gekozen.
Voor de goede orde vestigen wij er Uw aandacht op dat in beide benade
ringen de Wirdumerpoortsbrug zodanig is bezet dat geen buslijnen over deze
brug kunnen worden geleid. Dit betekent dat de interlokale bussen uit
het Zuiden direct naar het busstation bij het N.S.-station moeten worden
geleid.
Gevolgen elders.
De keuze voor de verkeersoplossingen voor Hoeksterend en Zuiderplein-
Stationsplein zoals hiervoor omschreven heeft gevolgen voor de rest
van het wegennet.
De verkeersbelasting van het gehele wegennet is grafisch weergegeven
in variant 3c. (fig. 8). Hierin zijn alle tot nu toe genomen raadsbeslissingun
met betrekking tot de wegenstructuur inclusief de bovengenoemde beide verkeers
oplossingen verwerkt.
De gevolgen voor de beide verkeersknooppunten zijn hiervoor reeds kort
beschreven.
De gevolgen voor de rest van het wegennet zijn kort samengevat weer
gegeven op bladzijde 13 van het rapport. Wij achten deze gevolgen aanvaard
baar.
Financiële aspecten.
Het is in dit stadium niet mogelijk bij benadering aan te geven wat de
financiële consequenties zijn ongeacht welke oplossingen voor genoemde
verkeersknooppunten worden gekozen. Het is duidelijk dat de uitvoering
van elke oplossing aanzienlijke kosten met zich brengt. Bij de technische
uitwerking komen wij hierop te zijner tijd nader terug.
De Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is over de inhoud van het
rapport gehoord.
Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierna in ontwerp
afgedrukte besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3.S. Brandsma
W.3.G. Reumer
Burgemeester.
Secretaris.
- 2 -
- 3 -