Bouw- en Woningtoezicht (volqnr. 164-, resp. 65/1) In verband met het inwerking treden van de wet Algemene Bepalingen Milieu hygiëne per 1 september 1980 dienen met name ten aanzien van aanvragen om een hinderwet-vergunning meer advertenties geplaatst te worden; voorgeschreven is dat de aanvraag gelijktijdig bekend wordt gemaakt in één of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huis-bladen. De extrakosten kunnen worden geraamd op 25.000, In verband met het uitvoeren van nieuwe taken op grond van de Wet Geluidhinder en de Hinderwet zijn voor 1981 respectievelijk 2 en 1 formatieplaatsen opgenomen, Bestond er ten tijde van het opstellen van het beleidsplan 1981-1985 gerede hoop dat de kosten van het uitvoeren van nieuwe milieutaken door het Rijk zouden worden gedragen, thans moeten wij constateren dat dit met name ten aanzien van de Hinderwet niet het geval zal zijn. Ten aanzien van nieuwe taken stellen wij ons op het standpunt dat deze pas binner de begroting kunnen worden opgenomen als de kosten daarvan door rijksvergoeding en/of hogere leges gedekt kunnen worden. Met name ten aanzien van de hinderwet vergunningen zal naar onze mening niet aan forse verhogingen ontkomen kunnen worden. Aangezien de noodzakelijke wijziging van de legesverordening op korte termijn niet gerealiseerd zal kunnen worden, dient in de begroting 1981 een incidentele tegenvaller van 69.000,-- opgenomen te worden. Overigens zij opgemerkt dat er binnen de V.N.G. sterk wordt getwijfeld aan de haalbaarheid van het door de Minister van Volksgezondheid en Milieuhygiëne terzake ingenomen standpunt, dat de kosten van de bestrijding van de geluidhinder verhaald kunnen worden op de veroorzaker(s) Straten en pleinen (volgnr. 188) In het ontwerp-dekkingsplan 1982-1986 is een besparing op onderhoud straten en pleinen opgenomen. De eerste fase hiervan ad 100.000,kan worden geraamd ingaande 1981. Parkeerplaatsen (volqnr. 200 resp. 103) Door het laten verhelpen van kleine storingen aan parkeerapparatuur door personeel van de Dienst Marktwezen en Frieslandhal kan naar verwachting per saldo een jaarlijkse besparing van rond 55.000,worden gerealiseerd. Anderzijds dient een tegenvaller ten bedrage van 15.000,-- geraamd te worden wegens een door de Frieslandbank bedongen provisie voor de storting van de parkeergeldopbrengst. Wegens de tegenvallende ontwikkeling ten aanzien van de bezetting is een tegenvaller van 227.000,opgenomen terzake van de parkeergeldontvangsten. Parken en plantsoenen (volgnr. 204) jn het ontwerp-dekkingsplan 1982-1986 is een besparing op onderhoud plantsoenen opgenomen. De eerste fase hiervan ad 100.000,kan geraamd worden ingaande 1981. Door vertraging in de aanleg van plantsoenen behoeven de geraamde onderhouds budgetten tot een bedrag van rond 208.000,— niet besteed te worden. Leges bouwvergunningen (volgnr. 77). Door een aarzeling op de bouwmarkt dient een correctie op de oorspronkelijke raming te worden aangebracht tot een bedrag van 160.000, Bestemmingsplannen (volgnr. 154) In ons voorstel van 21 mei 1981 (bijlage nr. 237) betreffende het beschikbaar stellen van een krediet van 225.000,voor het opstellen van een prognose voor de verkeersintensiteiten op het hoofdwegennet in het jaar 1995 hebben wij aangegeven dat een bedrag van 100.000,gedekt zou kunnen worden t.l.v. het onder de onderhavige post in de gemeentebegroting geraamde bedrag voor "adviezïr verkeerscirculatieplan". Aangezien U in Uw vergadering van 1 juni heeft beslotei nns voorstel niet over te nemen, kan laatstaenoemd bedraa thans afgevoerd wordei, ONDERWIJS. Onderhoudsposten schoolgebouwen openbaar en bijzonder onderwijs "volgnrs. (256 t/m 412 en 442). Als gevolg van toenemend vandalisme t.a.v. schoolgebouwen moesten de afge lopen jaren de aanvankelijk geraamde begrotingsbedragen voor onderhoud van schoolgebouwen bij het openbaar en bijzonder onderwijs herhaaldelijk worden bijgesteld. Ook voor het lopende dienstjaar is dit het geval. De door ons noodzakelijk geachte bijstelling van deze posten bedraagt voor wat betreft het openbaar onderwijs in totaal 125.000,Het doorbetalings effect voor het bijzonder onderwijs beloopt een bedrag van 118.000, Onderhoudsposten bijzonder onderwijs (volgnrs. 414-, 4-90/1 en 442). Gelet op de werkelijke uitgaven in voorgaande jaren (ƒ1.000,- respectieve lijk 14.000,-) bij de opleidingsschool voor kleuterleidsters en het avo- complex, kunnen de ramingen voor onderhoud in gunstige zin worden bijgesteld. In verband met het doorbetalingseffect naar het bijzonder onderwijs kunnen op volgnr. 442 dezelfde bedragen nog eens worden geraamd als meevaller. Uitgaven art. 13 L.O. wet 1920 (volgnr. 484). Gelet op de werkelijke uitgaven over voorgaande jaren -dient deze post met 500.000,- te worden bijgesteld. Tegenover deze toename van de uitgaven kan een terugontvangst wegens bijdragen van ouders geraamd worden van 25.000,- (zie volgnr.263). Van het verschil ad 475.000,- wordt 80% of 380.000,- terugontvangen uit het gemeentefonds (kosten sociale zorg, zie volgnr. 335 bij beleidssector overige inkomsten en uitgaven). Schooladviesdienst (volgnr. 496). Teneinde de Schooladviesdienst haar taak op het huidige niveau te kunnen la ten uitvoeren, is een bijstelling van de uitgaven voor test- en computer- materiaal noodzakelijk ter grootte van 50.000,-. VOLKSHUISVESTING Overname hypotheekschulden i.v.m. garanderen betaling rente en aflossing van geldleningen t.b.v. woningbouw (volgnr. 182/2 resp. 91/1) Mede als gevolg van een herziening van het rentepercentage van verstrekte hypothecaire leningen, lagere loonstijgingen en in enkele gevallen het slui ten van persoonlijke leningen is sprake van een toenemend aantal gedwongen verkopen van woningen. Gepaard gaande met een te constateren aarzeling op de woningmarkt leidt dit tot grotere verliezen per executie. Wij zijn dan ook van mening dat de aanvankelijke raming verhoogd dient te worden tot 200.000, Van de verliezen bij executie neemt de rijksoverheid 50% voor haar rekening, zodat per saldo 100.000,ten laste van de gemeente blijft. Aangezien de gemeentegarantie gezien moet worden als een stimulans waaraan enig vermogensrisico is verbonden, zijn wij van mening dat dekking t.l.v. de risico-reserve dient plaats te vinden. NUTSBEDRIJVEN Electriciteitsbedrijf (volgnr. 594, resp. 305). Door het achterblijven van de groei in de afzet van electriciteit en een niet doorgevoerde tariefsverhoging per 1-1-'81 door het P.E.B.-zoals bekend con formeert de gemeente zich als regel aan de door het P.E.B. vastgestelde ta rieven - neemt de winstcapaciteit van het electriciteitsbedrijf af. De aanvankelijk geraamde overwinst (excedent boven de normwinst) van 1.000.000,- loopt dan ook terug tot rond 74.000,-. Als gevolg van de ge kozen systematiek dient de storting in het fonds energiebesparing verlaagt te worden van 275.000,- tot 74.000,- rond. Anderzijds vervallen ook de stortingen in de risicoreserve waardoor jaarlijks rentebaten worden gederfd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 17