Reeds geruime tijd is jaarlijks een bedrag van 10.000,- gereserveerd voor de subsidiëring van een op te richten denksportcentrum. Het is ons gebleken, dat de diverse instellingen die zich met denksporten bezig houden niet in staat zijn geweest door een bundeling van krachten te komen tot realisatie van een dergelijk centrum. Gelet hierop stellen wij U voor dit bedrag met in gang van 1981 van de begroting af te voeren. SAMENLEVINGSOPBOUW EN JEUGDWERK. Kinderdagverblijven (volgnr. 570/3). Zie de toelichting bij volgnr. 566, beleidssector maatschappelijke aangelegen heden. Samenlevingsopbouw (volgnr. 572). De onder dit volgnummer geraamde bijstelling van het subsidie aan het COL in verband met de huurlasten terzake van de wijkaccommodatie in Huizum-west ad 31.805,- correspondeert met de begrotingswijziging nr. 75 van 1980. Voor 1981 moet deze raming nog worden opgevoerd. Uit de saldoreserves is in 1978 500.000,- gereserveerd voor wijkaccommoda- ties. Dit bedrag is overgebracht naar de reserve voor extra afschrijving (zie de beleidssector overige inkomsten en uitgaven). De hier geraamde lasten staan tegenover de daar geraamde baten. Van de stelpost is 240.000,- nog niet besteed. In het kader van de bezuinigingsmaatregelen kan de stelpost startsubsidie stadsvernieuwingsactiviteiten met een bedrag van 60.000,-, dat nog niet is opgegaan aan activiteiten met een structureel karakter, worden verlaagd. Beroepsmatig jeugd- en jongerenwerk (volgnr 574). De raming van het subsidie stichting deugd- en jongerencentrum "Het Vliet" voor het project straathoekwerk tot een bedrag van 180.000,- houdt verband met een door U op 13 oktober 1980 genomen besluit tot verlening van dit sub sidie gedurende 4 jaar (zie ons voorstel, bijlage nr. 402/80). Op volgnr. 335 is als bijdrage uit het gemeentefonds een terugontvangst tot hetzelfde bedrag geraamd. Servicebureau Democratische Planning (volqnrs. 576/1 en 335/1). In het kader van de 'bezuinigingsmaatregelen stellen wij U voor het voor dit bureau geraamde subsidie ad 158.000,- van de begroting af te voeren. De hiermee samenhangende raming van een rijksbijdrage ad 116.000,- op volgnr. 335/1 vervalt dan eveneens. OVERIGE UITGAVEN EN INKOMSTEN Rente (volgnr. 640) In het kader van de financiële verhouding met het Rijk wordt jaarlijks een compensatie ontvangen voor de algemene loonsonvstijging (exclusief de perio dieke verhogingen en bevorderingen) en een compensatie voor prijsstijgingen die geënt is op de door het Rijk berekende stijging op het pakket materiële overheidsconsumptie. Per gemeentegroep wordt daartoe de totaal-uitkering in twee delen gesplitst. Aangezien het effect van rentemutaties in het pakket niet expliciet tot uit drukking komt, betekent één en ander dat rentestijgingen ten koste van de bud getruimte gaan. Gelet op de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt zijn wij van mening dat het optrekken van de rentevoet van 9 tot 11 geboden is. Indien het rentepeil zich op het huidige excessieve niveau zal blijven bewegen, zullen wij ons eventueel dit najaar over verdere wijzigingen van de begroting moeten bera den. Sedert het opstellen van het beleidsplan 1981-1985 is een aantal leningen (totaal 35.000.000) aangetrokken tegen een van de veronderstelde 9 resp. 9,5 afwijkend percentage. Deze afwijkingen zijn in de onderhavige bijstelling rechtgetrokken. Taxatieverschillen (volgnr. 642) Bij de uitvoering van de begroting presenteren zich in enkele gevallen z.g. taxatieverschillen. Om voor dergelijke verschillen ruimte te hebben is in de gemeentebegroting een stelpost van 100.000 gereserveerd. De ervaring leert dat bij de begrotingsuitvoering deze post onder grote druk staat. Aangezien bij de uitvoering van de lopende begroting de begroting voor het volgende dienstjaar in de regel al in concept klaar is, dreigt het gevaar dat in een volgende begroting te weinig dekkingsmiddelen beschikbaar zijn om de door werking naar deze begroting op te kunnen vangen. Teneinde deze problemen voor 1982 te vermijden, stellen wij U voor de post taxatieverschillen voor 1981 met 50.000 te verhogen. Aangezien in het verdere verloop van dit dienstjaar ongetwijfeld nog enige tegenvallers met een structureel karakter verwacht mogen worden, stellen wij daarnaast voor een eenmalige aanvullende raming van 25.000 op te nemen. Stelpost lasten wegens verkorten afschrijvingstermijnen-(volgnr. 644/3) Aangezien Gedeputeerde Staten van mening waren dat wij een minder juiste af- schrijvingspolitiek volgden, hebben wij in het beleidsplan 1981-1985 een voor ziening getroffen voor die gevallen waarin wij met de voorstellen van G.S. akkoord zouden kunnen gaan. Inmiddels is het overleg met G.S. afgerond. Het resultaat is dat de getroffen voorziening ad 300.000 slechts tot een bedrag van rond 86.000 aangespro ken moet worden. Onroerend-qoedbelastingen (volgnr. 317) De in de begroting geraamde opbrengst is tot een bedrag van rond 87.000 aangepast,omdat de geschatte waarden van onroerende goederen lager blijken te zijn dan aanvankelijk was geraamd. Bovendien is de raming aangepast met een bedrag van 277.000 omdat de limiet voor de zakelijk gerechtigden in het beleidsplan 1981-1985 te hoog is aange houden. Algemene uitkering uit het gemeentefonds (volgnr. 355) De ramingen zijn aangepast op basis van de werkelijke inwonertallen en de werkelijke woningvoorraad per 1-1-'81. Anderzijds zijn nieuwe elementen geraamd zoals: - compensatie van 80% voor de tegenvallers in de uitgaven ex. art. 13 l.o. wet - het alsnog buiten de integratie van de factor sociale zorg laten van de B.K.R.-regeling - aanvullende bezuinigingen 1981 ad 133.000.000 - stelpost voor compensatie gevolgen verlengen referentieperiode W.W. per 1-4-81 (wordt eerder beroep op Sociale Dienst gedaan) - compensatie i.v.m. herziening Ubinknormen. Deze compensatie maakt het voor al de kleinere gemeenten mogelijk beter gekwalificeerd personeel aan te trekken. Met betrekking tot de vraag of, en zo ja in hoeverre dit leidt tot verdere uitgaven kan thans nog geen uitsluitsel worden gegeven. Derhalve dient de ge raamde meevaller als voorlopig te worden aangemerkt. Onvervulde vacatures (volgnr. 359) Gelet op het aantal openstaande vacatures per 1 oktober 1980 en het vrijwel zekere gegeven dat ook de lagere overheid door het teruglopen van inkomsten het bestaande aantal arbeidsplaatsen niet altijd zal kunnen handhaven hetwelk mogelijk gepaard zal gaan met minder mutaties, zijn wij van mening dat de be sparing op het niet tijdig kunnen vervullen van vacatures teruggebracht dient te worden met 350.000 tot 780.000. - 8 - - 9 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 19