Vijzelbick. In Uw vergadering van 31 maart 1976 hebt U besloten tot afbraak van het gehele Vijzelblok en het daarvoor in de plaats realiseren van nieuwe woningen, gecombineerd met winkels in de Vijzelstraat en onder het bouwblok een parkeergarage voor ongeveer 96 auto's. Met name de mogelijkheid om bij volledige nieuwbouw een parkeergarage te realiseren en het argument dat bij volledige nieuwbouw architecto nisch een betere vormgeving kan worden bereikt, waren bij het nemen van deze beslissing van doorslaggevende betekenis. De uitvoering van het plan is destijds opgeschort aangezien enerzijds de verwerving van de benodigde eigendommen problemen opleverde, terwijl anderzijds nog geen beslissing was genomen ten aanzien van de verkeers- structuur Groeneweg/Noorderweg Inmiddels hebt U een uitspraak gedaan over de verkeersstructuur ter plaatse van het Hoeksterend waarbij U gekozen hebt voor een klein schalige oplossing, zodat de situatie voor wat betreft de Groeneweg in grote lijnen blijft gehandhaafd. Nadere studies met betrekking tot de parkeergarage wijzen echter uit dat de bouwkosten dermate zijn gestegen dat een onrendabele top resteert van bijna 4 miljoen. Hierbij is reeds rekening gehouden met een ISR-subsidie van 4.450,per parkeerplaats. Ook bij toepassing van de inmiddels van kracht geworden Interim-regeling Parkeren (IRP) resteert, wanneer het vastgestelde bebouwingsmodel voor het Vijzelblo< wordt uitgevoerd, een aanzienlijk financieel tekort. Gelet hierop in samenhang met de huidige financiële positie van de gemeente adviseren wij U Uw beslissing van 31 maart 1976 opnieuw in overweging te nemen. Er zal nu een plan ontwikkeld kunnen worden voor een bebouwing zonder parkeerkelder met zoveel mogelijk parkeerplaatsen op de begane grond. Hieruit resulteert een plan voor totale sanering van het Vijzelblok, waarbij 43 wooneenheden kunnen worden gerealiseerd met 4 winkeleen heden in de Vijzelstraat en 27 parkeerplaatsen op de begane grond ond ;r de bebouwing. Dit plan levert een tekort op van maximaal 5 parkeerpla itse Naar onze mening is het op grond van deze schets mogelijk een bouwpla i te ontwerpen dat qua vormgeving nauw aansluit bij het door U gekozen ontwerp voor dit gebied. Wij geven U echter in overweging daarnaast nog een model te laten ontwikkelen voor een nieuwe bebouwing met behoud v.-ndi in goede staat verkerende panden in de Vijzelstraat. Een overzicht van de consequenties van een en ander ten aanzien van hot aantal benodigde parkeerplaatsen is opgenomen in de ter visie gelegde stukken. Het blijkt dat er diverse alternatieven zijn om de parkeerdr;k in het gebied op te vangen. Dit is van belang aangezien het oplossen van het parkeerprobleem in dit deel van de binnenstad mede aanleiding was te kiezen voor een plan dat voorziet in een parkeerkelder onder het Vijzelblok. Zodra beide alternatieven nader zijn uitgewerkt en een definitief inz cht is gekregen in de financiële consequenties zullen wij hierop terug komen - 3 - Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1980. Aangezien de binnenstad reeds is aangewezen als stadsvernieuwingsgebied in de zin van de V.S.B.S. kunnen de ondernemers uit het plangebied nu al een beroep doen op de in de verordening genoemde geldelijke steun maatregelen. Door de reeds gedane aanwijzing behoeft het plan niet meer als zodanig ter visie te worden gelegd. VI. Overleg met de bevolking. In hoofdstuk 9 van het uitvoeringsrapport is verslag gedaan van de wijze waarop de plannen in overleg met de bewoners tot stand zijn gebracht. Ten aanzien van de modelkeuze voor het gebied bestaat alleen verschil van mening over de inrichting van de Nieuweburen. Op dit punt zal hieronder worden ingegaan; voor wat het overige betreft zij kortheidshalve verwezen naar het rapport. II. Inrichting Nieuweburen Er zijn twee inrichtingsmodellen ontwikkeld voor de Nieuweburen. Model I voorziet in een brede rijweg, waarbij aan weerszijden wordt geparkeerd Model II kent twee smalle rijwegen waarbij in het midden parkeerruimte is gereserveerd. De tekeningen van beide modellen zijn bij de ter visie liggende stukken gevoegd; voorts zijn ter visie gelegd een aantal verslagen van project en contactgroepvergaderingen, waarin dit onderwerp aan de orde is ge weest, en een opsomming van de voor- en nadelen van beide modellen en een financiële vergelijking. Gezien het relatieve verschil in de kosten van beide modellen, respectievelijk 209.000,en 240.000,behoeft hierop de keus niet primair te worden bepaald. Hoewel Model II ontegenzeggenlijk elementen in zich heeft, die wellicht beter aansluiten bij de uit gangspunten van het Structuurplan 1974 en het historische karakter van de binnenstad, zijn wij van oordeel dat Model I de voorkeur geniet. De voorkeur is niet alleen gebaseerd op de huidige situatie ter plaatse en de functie die aan de Nieuweburen is toegedacht, maar met name op de parkeerbehoefte. De ervaring heeft inmiddels overduidelijk aan getoond, dat het realiseren van gebouwde parkeervoorzieningen, al dan niet in combinatie met woonblokken, een uiterst moeilijke zo niet onmogelijke zaak wordt. Ook in het onderhavige gebied (Vijzelblok) is dat het geval. De benodigde parkeerruimte zal dan gevonden moeten worden in de bestaande openbare ruimtes. Model II heeft tegen deze achtergrond het nadeel dat het aantal parkeerplaatsen met 20 vermindert, terwijl daarentegen de behoefte aan parkeerruimte als gevolg van het bevorderen van de woonfunctie toeneemt. In de gegeven omstandigheden wordt het dan ook een keus tussen versterking van de woonfunctie en het handhaven c.q. verbeteren van het historisch karakter. In het onderhavige geval verdient naar ons oordeel de eerstgenoemde doelstelling de voor keur. M». 'M "l W'V.-n M'.y,, ,'w' Mllfr 'ifV

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 80