Vijzelbick.
In Uw vergadering van 31 maart 1976 hebt U besloten tot afbraak van het
gehele Vijzelblok en het daarvoor in de plaats realiseren van nieuwe
woningen, gecombineerd met winkels in de Vijzelstraat en onder het
bouwblok een parkeergarage voor ongeveer 96 auto's.
Met name de mogelijkheid om bij volledige nieuwbouw een parkeergarage
te realiseren en het argument dat bij volledige nieuwbouw architecto
nisch een betere vormgeving kan worden bereikt, waren bij het nemen van
deze beslissing van doorslaggevende betekenis.
De uitvoering van het plan is destijds opgeschort aangezien enerzijds
de verwerving van de benodigde eigendommen problemen opleverde, terwijl
anderzijds nog geen beslissing was genomen ten aanzien van de verkeers-
structuur Groeneweg/Noorderweg
Inmiddels hebt U een uitspraak gedaan over de verkeersstructuur ter
plaatse van het Hoeksterend waarbij U gekozen hebt voor een klein
schalige oplossing, zodat de situatie voor wat betreft de Groeneweg in
grote lijnen blijft gehandhaafd.
Nadere studies met betrekking tot de parkeergarage wijzen echter uit
dat de bouwkosten dermate zijn gestegen dat een onrendabele top
resteert van bijna 4 miljoen. Hierbij is reeds rekening gehouden met
een ISR-subsidie van 4.450,per parkeerplaats. Ook bij toepassing
van de inmiddels van kracht geworden Interim-regeling Parkeren (IRP)
resteert, wanneer het vastgestelde bebouwingsmodel voor het Vijzelblo<
wordt uitgevoerd, een aanzienlijk financieel tekort.
Gelet hierop in samenhang met de huidige financiële positie van de
gemeente adviseren wij U Uw beslissing van 31 maart 1976 opnieuw in
overweging te nemen.
Er zal nu een plan ontwikkeld kunnen worden voor een bebouwing zonder
parkeerkelder met zoveel mogelijk parkeerplaatsen op de begane grond.
Hieruit resulteert een plan voor totale sanering van het Vijzelblok,
waarbij 43 wooneenheden kunnen worden gerealiseerd met 4 winkeleen
heden in de Vijzelstraat en 27 parkeerplaatsen op de begane grond ond ;r
de bebouwing. Dit plan levert een tekort op van maximaal 5 parkeerpla itse
Naar onze mening is het op grond van deze schets mogelijk een bouwpla i
te ontwerpen dat qua vormgeving nauw aansluit bij het door U gekozen
ontwerp voor dit gebied. Wij geven U echter in overweging daarnaast nog
een model te laten ontwikkelen voor een nieuwe bebouwing met behoud v.-ndi
in goede staat verkerende panden in de Vijzelstraat.
Een overzicht van de consequenties van een en ander ten aanzien van hot
aantal benodigde parkeerplaatsen is opgenomen in de ter visie gelegde
stukken. Het blijkt dat er diverse alternatieven zijn om de parkeerdr;k
in het gebied op te vangen. Dit is van belang aangezien het oplossen
van het parkeerprobleem in dit deel van de binnenstad mede aanleiding
was te kiezen voor een plan dat voorziet in een parkeerkelder onder
het Vijzelblok.
Zodra beide alternatieven nader zijn uitgewerkt en een definitief inz cht
is gekregen in de financiële consequenties zullen wij hierop terug
komen
- 3 -
Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1980.
Aangezien de binnenstad reeds is aangewezen als stadsvernieuwingsgebied
in de zin van de V.S.B.S. kunnen de ondernemers uit het plangebied nu
al een beroep doen op de in de verordening genoemde geldelijke steun
maatregelen. Door de reeds gedane aanwijzing behoeft het plan niet
meer als zodanig ter visie te worden gelegd.
VI. Overleg met de bevolking.
In hoofdstuk 9 van het uitvoeringsrapport is verslag gedaan van de wijze
waarop de plannen in overleg met de bewoners tot stand zijn gebracht.
Ten aanzien van de modelkeuze voor het gebied bestaat alleen verschil
van mening over de inrichting van de Nieuweburen. Op dit punt zal
hieronder worden ingegaan; voor wat het overige betreft zij kortheidshalve
verwezen naar het rapport.
II. Inrichting Nieuweburen
Er zijn twee inrichtingsmodellen ontwikkeld voor de Nieuweburen.
Model I voorziet in een brede rijweg, waarbij aan weerszijden wordt
geparkeerd
Model II kent twee smalle rijwegen waarbij in het midden parkeerruimte
is gereserveerd.
De tekeningen van beide modellen zijn bij de ter visie liggende stukken
gevoegd; voorts zijn ter visie gelegd een aantal verslagen van project
en contactgroepvergaderingen, waarin dit onderwerp aan de orde is ge
weest, en een opsomming van de voor- en nadelen van beide modellen en
een financiële vergelijking.
Gezien het relatieve verschil in de kosten van beide modellen,
respectievelijk 209.000,en 240.000,behoeft hierop de keus
niet primair te worden bepaald. Hoewel Model II ontegenzeggenlijk
elementen in zich heeft, die wellicht beter aansluiten bij de uit
gangspunten van het Structuurplan 1974 en het historische karakter
van de binnenstad, zijn wij van oordeel dat Model I de voorkeur geniet.
De voorkeur is niet alleen gebaseerd op de huidige situatie ter plaatse
en de functie die aan de Nieuweburen is toegedacht, maar met name
op de parkeerbehoefte. De ervaring heeft inmiddels overduidelijk aan
getoond, dat het realiseren van gebouwde parkeervoorzieningen, al dan
niet in combinatie met woonblokken, een uiterst moeilijke zo niet
onmogelijke zaak wordt. Ook in het onderhavige gebied (Vijzelblok) is
dat het geval. De benodigde parkeerruimte zal dan gevonden moeten
worden in de bestaande openbare ruimtes. Model II heeft tegen deze
achtergrond het nadeel dat het aantal parkeerplaatsen met 20 vermindert,
terwijl daarentegen de behoefte aan parkeerruimte als gevolg van het
bevorderen van de woonfunctie toeneemt. In de gegeven omstandigheden
wordt het dan ook een keus tussen versterking van de woonfunctie en het
handhaven c.q. verbeteren van het historisch karakter. In het onderhavige
geval verdient naar ons oordeel de eerstgenoemde doelstelling de voor
keur.
M». 'M
"l
W'V.-n
M'.y,, ,'w'
Mllfr
'ifV