BESLUIT
Krediet ten behoeve van de realisering van de zuidtangent.
Bijlage no. 119. Leeuwarden, 4 maart 1982.
Aan de Gemeenteraad.
De zuidtangent als onderdeel van de hoofdwegenstructuur in en rond
Leeuwarden is meermalen onderwerp van bespreking geweest in Uw vergaderingen.
Daarbij was tot op heden de aandacht met name gericht op de vaststelling van
het tracé, het wegnemen van de planologische beletselen, alsmede het verwerven
van de benodigde gronden. Van meet af aan is onderkend, dat de daadwerkelijke
realisering van deze weg alleen mogelijk is met behulp van een aanzienlijke
subsidie van onder meer de rijksoverheid. Om dienaangaande zekerheid te krijgen
is intensief overleg gevoerd met de betrokken departementen en het provinciaal
bestuur. Tijdens dit overleg, dat onlangs is afgerond, hebben twee aspecten
centraal gestaan, te weten (a) wat wordt nu precies onder de zuidtangent
verstaan en (b) hoe hoog zijn de kosten en door wie moeten deze worden gedragen.
Ten aanzien van de vraag wat er onder de zuidtangent moet worden begrepen
is overeenstemming bereikt over het tracé tussen Boksum en RW 32 (bij het
kruispunt Goutum), verdubbeling van deze rijksweg, reconstructie van het
Oostergoplein en verdubbeling van het gedeelte van de Aldlansdyk, dat thans
nog enkelbaans is, namelijk tot aan het Rietgras. In het bovenstaande zijn
tevens begrepen de aansluiting vanaf de zuidtangent naar de westelijke in
dustrieterreinen en de aanleg van een brug over het van Harinxmakanaal naast de
bestaande in RW 32.
De totale kosten van het omschreven werk worden exclusief onvoorzien
geraamd op 60,5 miljoen, prijspeil eerste helft 1981. In deze kosten zal
worden gesubsidieerd door het departement van Verkeer en Waterstaat en het
Europese Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (E.F.R.O.), alsmede door het
departement van Economische Zaken en de provincie Friesland; beide laatst
genoemden in het kader van het gedecentraliseerde voorwaarden scheppende
beleid als onderdeel van het I.S.P. De subsidiëring van het departement van
Verkeer en Waterstaat vindt plaats op basis van de Bijdrageregeling verkeers-
en vervoersvoorzieningen. Het E.F.R.0. sluit zich aan aan de systematiek
van deze regeling. Dit houdt onder andere in dat het subsidie wordt vastgesteld
op een percentage van de subsidiabele kosten. Hieronder vallen niet de
voorbereidingskostentenzij medewerking van andere beheerders is vereist voor
de uitvoering van de beoogde voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de Neder
landse Spoorwegen. In de totale kostenraming van 60,5 miljoen is, inclusief
B.T.W. een bedrag van (afgerond) 7,1 miljoen aan voorbereidingskosten
begrepen. Hiervan is op grond van het vorenstaande slechts 1,7 miljoen
subsidiabel.
De kosten van aankoop van gronden, welke direct nodig zijn voor de wegaanleg
zijn daarentegen volledig subsidiabel. In de raming is voor dit onderdeel een
bedrag van 3.750.000,opgenomen. Hiervan subsidieert Verkeer en Waterstaat
80% en het E.F.R.0. 20%. Wij willen hierbij opmerken dat, zoals de praktijk
laat zien, meer gronden aangekocht moeten worden dan strikt nodig is voor
het werk zelf. Indirect draagt de gemeente zelf wel mee in deze kosten.
Nr. 3221.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 4 maart 1982
(bijlage nr. 118);
I. over te gaan tot de reconstructie van het Wilhelminaplein westzijde e.o.
overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening nr. 34-166-02;
II. voor de onder I. bedoelde werken een krediet beschikbaar te stellen van
308.000,
Aldus vastgesteld in de openbare
vergadering van
Voorzitter.
Secretaris.