hebben wij begrepen dat het in de bedoeling zou liggen ook voor deze arbeids
plaatsen een 100%-vergoeding in de personeelskosten te verstrekken. Zolang
de schriftelijke bevestiging daarvan nog niet ontvangen is, baseren wij ons
echter vooralsnog op de in de betreffende beschikking neergelegde gegevens.
Voor de andere ter beschikking gestelde arbeidsplaatsen geldt, dat in de
personeelskosten daarvan een 100% rijksbijdrage verstrekt wordt.
Overigens moet worden opgemerkt, dat t.a.v. alle genoemde formatieplaatsen
gekozen is voor "verbijdraging" aan de gemeente. Deze rijksbijdragen zullen
onderdeel gaan vormen van de rijksbijdragen, die de gemeenten krachtens de be
treffende (rijksbijdrage) regelingen reeds ontvangen. Pit houdt oihet risico in
dat ook deze extra rijksbijdragen in de toekomst getroffen kunnen worden door
(mogelijke) bezuinigingen van de rijksoverheid, zoals dat dit jaar op grove
wijze t.a.v. een aantal rijksbijdragen heeft plaatsgevonden.
Gelet op het vorenstaande en rekening houdend met de financiële positie van
onze gemeente zou er veel voor te zeggen zijn om de nu door het rijk aangeboden
arbeidsplaatsen niet te accepteren
Desondanks menen wij dat er een aantal redenen is om niet tot een dergelijke
weigering over te gaan.'
- Inhoudelijk gezien passen de nu beschikbaar gestelde plaatsen binnen het
gemeentelijk beleidskader.
ad 1 t/m A. De (fin.-) administratieve krachten zijn ook vanuit de gemeentelijke
optiek gezien welkom teneinde betere voorwaarden te scheppen bij de betreffende
instellingen voor een goed (financieel-) administratief beheer. De voor Hippo
opgenomen medewerker komt wat dat betreft te laat. Wij zullen nagaan of deze
plaats voor het sociaal-cultureel werk ter vervulling van een vergelijkbare
functie, behouden kan blijven.
ad 5. Op de twee medewerkers voor het project drugshulpverlening wordt in feite
al geruime tijd gewacht om het in de nota drugsbeleid uitgezette beleid verder
gestalte te kunnen geven. De op dit terrein werkzame gemeentelijke coördinatie
commissie drugsbeleid heeft inmiddels het kader geschapen waarbinnen deze
medewerkers (aan te haken bij het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs)
kunnen functioneren.
ad oDe uitbreiding bij net Kinderdagverblijf leidt ertoe dat de personeels
formatie eindelijk zal voldoen aan de in de betreffende Rijksbijdrageregeling
neergelegde normen, waarbij C.R.M. tot nu toe is achtergebleven. Gelet op de
gemeentelijke prioriteit ten aanzien van deze werksoort en het streven naar een
meer gedecentraliseerde opzet van het Kinderdagverblijf, beide tot uiting
komend in het betreffende plan en programma, komt deze uitbreiding nu op tijd om
de in gang gezette ontwikkelingen verder uit te bouwen.
ad 7Met de uitbreiding met één maatschappelijk werker bij de Madi wordt ook
de personeelsformatie van deze instelling op de door C.R.M. zelf gehanteerde
norm gebracht. Bovendien geeft deze extra plaats mogelijkheden voor de Madi
om meer aandacht te besteden aan de maatschappelijke dienstverlening voor
buitenlanders, waaraan dringend behoefte bestaat;
ad 8. Aangezien het 3.A.B. reeds geruime tijd de werkbelasting moet opvangen
met behulp van stagiaires en tijdelijke krachten om de continuïteit te kunnen
verzekeren, is uitbreiding van de formatie met 1 maatschappelijk werker (waar
mee de formatie op 3 komt) op zijn plaats.
ad 9Met de toewijzing van één plaats aan de Ver. Openbare Bibliotheek wordt
de ook hier bestaande achterstand van de werkelijke formatie t.o.v. de genor
meerde, van A plaatsen teruggebracht tot drie; een aanvulling die gelet op de
werkbelasting van het peroneel en de toename van werk door de nieuwe hoofdves
tiging van de Bibliotheek, welkom is.
- Maast deze inhoudelijke overwegingen t.a.v. de concrete plaatsen is er een
meer algemeen argument om de aangeboden arbeidsplaatsen niet te weigeren. Wij zijn
van mening, dat de gemeente, ondanks üe in het voorgaande genoemde bezwaren,
door aanvaarding van deze plaatsen mee moet werken aan de bevordering van de
werkgelegenheid, waarop dit arbeidsplaatsenplan immers in eerste instantie
gericht is.
T.a.v. de (financiële) consequenties die voortvloeien uit aanvaarding van de aan
geboden plaatsen merken wij tenslotte het volgende op.
Apparaatskosten
Reeds naar aanleiding van het voorlopige toewijzingsoverzicht hebben wij bij de
betrokken instellingen ernaar geïnformeerd of de met de formatieplaatsen samen
hangende apparaatskosten door de instellingen zelf binnen hun eigen begrotingen
konden worden opgevangen.
Dat bleek voor nagenoeg alle het geval te zijn.
Voor zover de rijksbijdrage gehandhaafd is op 100% (nrs. 7,8 en 9) behoeft de
definitieve toewijzing dan ook geen probleem op te leveren. Ook de Stichting Madi,
die daarover in eerste instantie geen zekerheid kon verschaffen, heeft inmiddels
laten weten dat de apparaatskosten binnen de instellingsbegroting kunnen worden
opgevangen zonder dat dit tot een verhoogd subsidie leidt.
T.a.v. de apparaatskosten die samenhangen met het drugshulpverleningsproject
(nr. 5) ligt het in de bedoeling de aanvraag die bij de Interdepartementale Stuur
groep Drugsbeleid is ingediend voor een bijdrage in de kosten van het project
(m.n. voor professionele ondersteuning daarvan) te wijzigen in een aanvraag voor
een (geringere) bijdrage in de apparaatskosten.
Uit informatie bij C.R.M. is gebleken, dat de kans op honorering van een dergelij
ke aanvraag betrekkelijk groot is. Overigens is de netto in de gemeentebegroting
geraamde ruimte voor aktiviteiten op dit terrein (maatschappelijke hulp- en
dienstverlening aan jongeren en jong volwassenen voldoende om de apparaatskosten
te dekken indien daarin onverhoopt geen extra bijdrage van het rijk verkregen zou
worden.
Miet door rijksbijdrage gedekte personeelskosten.
T.a.v. de onder 1 t/m A genoemde (fin.-) administratieve krachten zijn wij van
mening, dat het maximaal niet door de rijksbijdrage gedekte deel (10%) van de
oersoneelskosten door de betreffende instellingen zelf binnen hun begrotingen moet
worden opgevangen. Aangezien aanstelling van deze krachten kan leiden tot enige
vermindering van de organisatiekosten van deze instellingen (uitbesteed admini
stratief werk) is een dergelijke constructie naar onze mening ook haalbaar. Aan de
toewijzing van de plaatsen zou deze voorwaarde verbonden moeten worden.
Bij het Kinderdagverblijf (nr. 6) is deze mogelijkheid, gelet op de resultaten en
de begroting van deze instelling, niet aanwezig. Het ongedekte deel (3,5%) van de
personeelskosten ter grootte van max. IA.600,= zal d.m.v. een verhoogd gemeen
telijk subsidie opgevangen moeten worden.
In de gemeentebegroting is daarvoor nog ruimte op de stelpost t.b.v. kosten voort
vloeiende uit het gemeentelijk plan en programma (volg-nr. 570/3).
In het nog vast te stellen programma kinderdagverblijven 1982 zal hiermee reke
ning worden gehouden.
Resumerend stellen wij U voor, de in het kader van het I.S.P.-arbeidsplaatsenplan
toegewezen formatieplaatsen te aanvaarden en de betreffende instellingen onder
de in het voorgaande vermelde voorwaarden in de daaruit voortvloeiende personeels
kosten te subsidiëren.
Onder de vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden terzake is
gehoord, stellen wij U voor te besluiten conform het bijgevoegde concept-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
O.S. Brandsma, Burgemeester.
W.3.G. Reumer, Secretaris.
- 2 -
- 3 -