hebben wij begrepen dat het in de bedoeling zou liggen ook voor deze arbeids plaatsen een 100%-vergoeding in de personeelskosten te verstrekken. Zolang de schriftelijke bevestiging daarvan nog niet ontvangen is, baseren wij ons echter vooralsnog op de in de betreffende beschikking neergelegde gegevens. Voor de andere ter beschikking gestelde arbeidsplaatsen geldt, dat in de personeelskosten daarvan een 100% rijksbijdrage verstrekt wordt. Overigens moet worden opgemerkt, dat t.a.v. alle genoemde formatieplaatsen gekozen is voor "verbijdraging" aan de gemeente. Deze rijksbijdragen zullen onderdeel gaan vormen van de rijksbijdragen, die de gemeenten krachtens de be treffende (rijksbijdrage) regelingen reeds ontvangen. Pit houdt oihet risico in dat ook deze extra rijksbijdragen in de toekomst getroffen kunnen worden door (mogelijke) bezuinigingen van de rijksoverheid, zoals dat dit jaar op grove wijze t.a.v. een aantal rijksbijdragen heeft plaatsgevonden. Gelet op het vorenstaande en rekening houdend met de financiële positie van onze gemeente zou er veel voor te zeggen zijn om de nu door het rijk aangeboden arbeidsplaatsen niet te accepteren Desondanks menen wij dat er een aantal redenen is om niet tot een dergelijke weigering over te gaan.' - Inhoudelijk gezien passen de nu beschikbaar gestelde plaatsen binnen het gemeentelijk beleidskader. ad 1 t/m A. De (fin.-) administratieve krachten zijn ook vanuit de gemeentelijke optiek gezien welkom teneinde betere voorwaarden te scheppen bij de betreffende instellingen voor een goed (financieel-) administratief beheer. De voor Hippo opgenomen medewerker komt wat dat betreft te laat. Wij zullen nagaan of deze plaats voor het sociaal-cultureel werk ter vervulling van een vergelijkbare functie, behouden kan blijven. ad 5. Op de twee medewerkers voor het project drugshulpverlening wordt in feite al geruime tijd gewacht om het in de nota drugsbeleid uitgezette beleid verder gestalte te kunnen geven. De op dit terrein werkzame gemeentelijke coördinatie commissie drugsbeleid heeft inmiddels het kader geschapen waarbinnen deze medewerkers (aan te haken bij het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs) kunnen functioneren. ad oDe uitbreiding bij net Kinderdagverblijf leidt ertoe dat de personeels formatie eindelijk zal voldoen aan de in de betreffende Rijksbijdrageregeling neergelegde normen, waarbij C.R.M. tot nu toe is achtergebleven. Gelet op de gemeentelijke prioriteit ten aanzien van deze werksoort en het streven naar een meer gedecentraliseerde opzet van het Kinderdagverblijf, beide tot uiting komend in het betreffende plan en programma, komt deze uitbreiding nu op tijd om de in gang gezette ontwikkelingen verder uit te bouwen. ad 7Met de uitbreiding met één maatschappelijk werker bij de Madi wordt ook de personeelsformatie van deze instelling op de door C.R.M. zelf gehanteerde norm gebracht. Bovendien geeft deze extra plaats mogelijkheden voor de Madi om meer aandacht te besteden aan de maatschappelijke dienstverlening voor buitenlanders, waaraan dringend behoefte bestaat; ad 8. Aangezien het 3.A.B. reeds geruime tijd de werkbelasting moet opvangen met behulp van stagiaires en tijdelijke krachten om de continuïteit te kunnen verzekeren, is uitbreiding van de formatie met 1 maatschappelijk werker (waar mee de formatie op 3 komt) op zijn plaats. ad 9Met de toewijzing van één plaats aan de Ver. Openbare Bibliotheek wordt de ook hier bestaande achterstand van de werkelijke formatie t.o.v. de genor meerde, van A plaatsen teruggebracht tot drie; een aanvulling die gelet op de werkbelasting van het peroneel en de toename van werk door de nieuwe hoofdves tiging van de Bibliotheek, welkom is. - Maast deze inhoudelijke overwegingen t.a.v. de concrete plaatsen is er een meer algemeen argument om de aangeboden arbeidsplaatsen niet te weigeren. Wij zijn van mening, dat de gemeente, ondanks üe in het voorgaande genoemde bezwaren, door aanvaarding van deze plaatsen mee moet werken aan de bevordering van de werkgelegenheid, waarop dit arbeidsplaatsenplan immers in eerste instantie gericht is. T.a.v. de (financiële) consequenties die voortvloeien uit aanvaarding van de aan geboden plaatsen merken wij tenslotte het volgende op. Apparaatskosten Reeds naar aanleiding van het voorlopige toewijzingsoverzicht hebben wij bij de betrokken instellingen ernaar geïnformeerd of de met de formatieplaatsen samen hangende apparaatskosten door de instellingen zelf binnen hun eigen begrotingen konden worden opgevangen. Dat bleek voor nagenoeg alle het geval te zijn. Voor zover de rijksbijdrage gehandhaafd is op 100% (nrs. 7,8 en 9) behoeft de definitieve toewijzing dan ook geen probleem op te leveren. Ook de Stichting Madi, die daarover in eerste instantie geen zekerheid kon verschaffen, heeft inmiddels laten weten dat de apparaatskosten binnen de instellingsbegroting kunnen worden opgevangen zonder dat dit tot een verhoogd subsidie leidt. T.a.v. de apparaatskosten die samenhangen met het drugshulpverleningsproject (nr. 5) ligt het in de bedoeling de aanvraag die bij de Interdepartementale Stuur groep Drugsbeleid is ingediend voor een bijdrage in de kosten van het project (m.n. voor professionele ondersteuning daarvan) te wijzigen in een aanvraag voor een (geringere) bijdrage in de apparaatskosten. Uit informatie bij C.R.M. is gebleken, dat de kans op honorering van een dergelij ke aanvraag betrekkelijk groot is. Overigens is de netto in de gemeentebegroting geraamde ruimte voor aktiviteiten op dit terrein (maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jong volwassenen voldoende om de apparaatskosten te dekken indien daarin onverhoopt geen extra bijdrage van het rijk verkregen zou worden. Miet door rijksbijdrage gedekte personeelskosten. T.a.v. de onder 1 t/m A genoemde (fin.-) administratieve krachten zijn wij van mening, dat het maximaal niet door de rijksbijdrage gedekte deel (10%) van de oersoneelskosten door de betreffende instellingen zelf binnen hun begrotingen moet worden opgevangen. Aangezien aanstelling van deze krachten kan leiden tot enige vermindering van de organisatiekosten van deze instellingen (uitbesteed admini stratief werk) is een dergelijke constructie naar onze mening ook haalbaar. Aan de toewijzing van de plaatsen zou deze voorwaarde verbonden moeten worden. Bij het Kinderdagverblijf (nr. 6) is deze mogelijkheid, gelet op de resultaten en de begroting van deze instelling, niet aanwezig. Het ongedekte deel (3,5%) van de personeelskosten ter grootte van max. IA.600,= zal d.m.v. een verhoogd gemeen telijk subsidie opgevangen moeten worden. In de gemeentebegroting is daarvoor nog ruimte op de stelpost t.b.v. kosten voort vloeiende uit het gemeentelijk plan en programma (volg-nr. 570/3). In het nog vast te stellen programma kinderdagverblijven 1982 zal hiermee reke ning worden gehouden. Resumerend stellen wij U voor, de in het kader van het I.S.P.-arbeidsplaatsenplan toegewezen formatieplaatsen te aanvaarden en de betreffende instellingen onder de in het voorgaande vermelde voorwaarden in de daaruit voortvloeiende personeels kosten te subsidiëren. Onder de vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden terzake is gehoord, stellen wij U voor te besluiten conform het bijgevoegde concept-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, O.S. Brandsma, Burgemeester. W.3.G. Reumer, Secretaris. - 2 - - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 133