- 2 -
8a. bij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte
is de overdragende partij verplicht de voorwaarden onder 4, 8a en 9 ver
meld tegenover de verkrijger(sten behoeve van de gemeente Leeuwarden te
bedingen en namens deze gemeente aan te nemen en deze verkrijger(s) te
verplichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen en
aan te nemen;
8b. bij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte
voordat aan het bepaalde onder 5 (voltooiing der bebouwing) is voldaan,
is de overdragende partij, uiteraard met inachtneming van het bepaalde
onder 7, bovendien verplicht de voorwaarden onder 5, 6, 7, 8b en 9 vermeld,!
tegenover de verkrijger(s) ten behoeve van de gemeente Leeuwarden te be
dingen en namens deze gemeente aan te nemen en deze verkrijger(s) te ver
plichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen en aan
te nemen;
9. bij niet-naleving van één der verplichtingen of verboden, bedoeld onder 4,
6, 7, 8a en 8b, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente
Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van 100000.
deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-naleving, zonder
dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats te vinden;
10. alle op de grondoverdracht vallende kosten, daaronder begrepen die van de
levering van een afschrift van de overdrachtsakte ten behoeve van het ge
meente-archief en die van de verrichtingen van de landmeetkundig ambtenaar,
bedoeld onder 1, welke laatstbedoelde kosten 710,-- (exclusief B.T.W.)
bedragen, komen voor rekening van de koopster;
11a. indien de akte van eigendomsoverdracht door toedoen van de koopster niet
notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de
goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen, is de
koopster vanaf de datum, vallende twee maanden na de datum van goedkeuring
van dit besluit tot de dag, waarop de akte wordt verleden, aan de gemeente
Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd berekend naar 12% per
jaar;
b. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden kunnen toestaan, dat, nadat Gede
puteerde Staten van Friesland dit raadsbesluit hebben goedgekeurd, het ver
kochte, vooruitlopende op het passeren van de overdrachtsakte, met inacht
neming van de eventueel door Burgemeester en Wethouders te stellen voorwaar
den, door de koopster in gebruik wordt genomen;
koopster is alsdan met ingang van de dag waarop ingebruikneming is toege
staan, tot de dag waarop de overdrachtsakte wordt verleden, aan de gemeente
Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd, berekend naar 12% per
jaar;
12. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven
wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering
voor rekening van de koopster;
13. de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die
wegens uitwinning;
14. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als be
doeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
15. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor
een door de koopster aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Aanvraag van een rijksbijdrage op grond van de rijksbijdrageregeling maatschap
pelijke dienstverlening en het gemeentelijk beleid t.o.v. de voorgenomen bezui
nigingen op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening en het bejaarden-
werk
Bijlage no. 139 Leeuwarden, 25 maart 1982.
Aan de Gemeenteraad
Rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening.
Met ingang van 1 januari 1982 is de eerste fase van de rijksbijdrageregeling
maatschappelijke dienstverlening in werking getreden. Met de invoering van deze
regeling is o.m. de rijkssubsidieregeling voor het algemeen maatschappelijk
werk buiten werking gesteld.
Het systeem van de zgn. "koppelsubsidie" (rijk 50% en gemeente 50%) is daarmee
losgelaten; de gemeente treedt nu op als enige subsidiegever en kan in dat
subsidie een rijksbijdrage ontvangen.
Met de decentralisatie van de maatschappelijke dienstverlening beoogt de centrale
overheid de gemeente de instrumenten te geven die nodig zijn om een samenhangend
beleid te voeren op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening en de
gemeentelijke beleidsterreinen die daarmede raakvlakken hebben; deze decentra
lisatie beoogt tevens te bevorderen dat het beleid aansluit bij de behoeften
en initiatieven van de bevolking.
In de overgangsjaren van deze regeling, ingaande 1982 en eindigend op 1 januari
1985, behoeft de gemeenteraad voor het onderhavige beleidsterrein nog geen plan
en programma ter verkrijging van een rijksbijdrage vast te stellen, maar kan
worden volstaan met het indienen van een opgaaf van alle instellingen op het
terrein van de maatschappelijke dienstverlening die de gemeente in elk van de
betreffende overgangsjaren voornemens is te subsidiëren.
Voor het begrotingsjaar 1982 dient vóór 1 april 1982 een aanvraag voor het ver
krijgen van een rijksbijdrage bij het ministerie te worden ingediend.
Deze aanvraag dient in ieder geval de instellingen te bevatten die het rijk in
1931 rechtstreeks (mede) subsidieerde en die thans geheel onder de verantwoor
delijkheid van de gemeente(n) vallen, tenzij naar genoegen van de minister kan
worden aangetoond dat de activiteiten van een dergelijke instelling van een
dermate gering belang zijn, dat voortzetting van de subsidiëring niet verant
woord is.
Voor onze gemeente betekent dit, dat de aanvraag 1982 tenminste de volgende
voor 1982 te subsidiëren instellingen dient te bevatten:
- Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden;
- Stichting S.O.S. - Telefonische Hulpdienst;
- Stichting Deugd en Gezin Friesland (Hongeren Advies Bureau);
- Stichting Fiom Friesland.
De Stichting Fiom Friesland is de enige instelling waarmede de gemeente tot nu
toe nog geen subsidierelatie heeft. Deze instelling die zich richt op de ambulan
te hulpverlening bij ongehuwd moederschap en alleenstaand ouderschap werd op
grond van de rijkssubsidieregeling maatschappelijke dienstverlening aan niet-
gehuwde moeders en hun kind voor 95% gesubsidieerd door het rijk en voor 5% door
de provincie. In het kader van de decentralisatie zal het rijkssubsidie als rijks
bijdrage aan onze gemeenten worden uitgekeerd t.b.v. de gemeentelijke subsidiëring
van deze instelling.
Aangezien wij van mening zijn dat de activiteiten van de vier genoemde instel
lingen voortzetting van de subsidiëring rechtvaardigen, stellen wij U voor t.b.v.
de subsidiëring van de Stichting S.O.S.-Telefonische Hulpdienst Friesland, de
Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden, het Hongeren Advies Bureau
en de Stichting Fiom Friesland een rijksbijdrage aan te vragen.
Secretaris.