- 2 - 8a. bij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte is de overdragende partij verplicht de voorwaarden onder 4, 8a en 9 ver meld tegenover de verkrijger(sten behoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen en namens deze gemeente aan te nemen en deze verkrijger(s) te verplichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen en aan te nemen; 8b. bij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte voordat aan het bepaalde onder 5 (voltooiing der bebouwing) is voldaan, is de overdragende partij, uiteraard met inachtneming van het bepaalde onder 7, bovendien verplicht de voorwaarden onder 5, 6, 7, 8b en 9 vermeld,! tegenover de verkrijger(s) ten behoeve van de gemeente Leeuwarden te be dingen en namens deze gemeente aan te nemen en deze verkrijger(s) te ver plichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen en aan te nemen; 9. bij niet-naleving van één der verplichtingen of verboden, bedoeld onder 4, 6, 7, 8a en 8b, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van 100000. deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats te vinden; 10. alle op de grondoverdracht vallende kosten, daaronder begrepen die van de levering van een afschrift van de overdrachtsakte ten behoeve van het ge meente-archief en die van de verrichtingen van de landmeetkundig ambtenaar, bedoeld onder 1, welke laatstbedoelde kosten 710,-- (exclusief B.T.W.) bedragen, komen voor rekening van de koopster; 11a. indien de akte van eigendomsoverdracht door toedoen van de koopster niet notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen, is de koopster vanaf de datum, vallende twee maanden na de datum van goedkeuring van dit besluit tot de dag, waarop de akte wordt verleden, aan de gemeente Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd berekend naar 12% per jaar; b. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden kunnen toestaan, dat, nadat Gede puteerde Staten van Friesland dit raadsbesluit hebben goedgekeurd, het ver kochte, vooruitlopende op het passeren van de overdrachtsakte, met inacht neming van de eventueel door Burgemeester en Wethouders te stellen voorwaar den, door de koopster in gebruik wordt genomen; koopster is alsdan met ingang van de dag waarop ingebruikneming is toege staan, tot de dag waarop de overdrachtsakte wordt verleden, aan de gemeente Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd, berekend naar 12% per jaar; 12. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering voor rekening van de koopster; 13. de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die wegens uitwinning; 14. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als be doeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek; 15. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door de koopster aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Aanvraag van een rijksbijdrage op grond van de rijksbijdrageregeling maatschap pelijke dienstverlening en het gemeentelijk beleid t.o.v. de voorgenomen bezui nigingen op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening en het bejaarden- werk Bijlage no. 139 Leeuwarden, 25 maart 1982. Aan de Gemeenteraad Rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening. Met ingang van 1 januari 1982 is de eerste fase van de rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening in werking getreden. Met de invoering van deze regeling is o.m. de rijkssubsidieregeling voor het algemeen maatschappelijk werk buiten werking gesteld. Het systeem van de zgn. "koppelsubsidie" (rijk 50% en gemeente 50%) is daarmee losgelaten; de gemeente treedt nu op als enige subsidiegever en kan in dat subsidie een rijksbijdrage ontvangen. Met de decentralisatie van de maatschappelijke dienstverlening beoogt de centrale overheid de gemeente de instrumenten te geven die nodig zijn om een samenhangend beleid te voeren op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening en de gemeentelijke beleidsterreinen die daarmede raakvlakken hebben; deze decentra lisatie beoogt tevens te bevorderen dat het beleid aansluit bij de behoeften en initiatieven van de bevolking. In de overgangsjaren van deze regeling, ingaande 1982 en eindigend op 1 januari 1985, behoeft de gemeenteraad voor het onderhavige beleidsterrein nog geen plan en programma ter verkrijging van een rijksbijdrage vast te stellen, maar kan worden volstaan met het indienen van een opgaaf van alle instellingen op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening die de gemeente in elk van de betreffende overgangsjaren voornemens is te subsidiëren. Voor het begrotingsjaar 1982 dient vóór 1 april 1982 een aanvraag voor het ver krijgen van een rijksbijdrage bij het ministerie te worden ingediend. Deze aanvraag dient in ieder geval de instellingen te bevatten die het rijk in 1931 rechtstreeks (mede) subsidieerde en die thans geheel onder de verantwoor delijkheid van de gemeente(n) vallen, tenzij naar genoegen van de minister kan worden aangetoond dat de activiteiten van een dergelijke instelling van een dermate gering belang zijn, dat voortzetting van de subsidiëring niet verant woord is. Voor onze gemeente betekent dit, dat de aanvraag 1982 tenminste de volgende voor 1982 te subsidiëren instellingen dient te bevatten: - Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden; - Stichting S.O.S. - Telefonische Hulpdienst; - Stichting Deugd en Gezin Friesland (Hongeren Advies Bureau); - Stichting Fiom Friesland. De Stichting Fiom Friesland is de enige instelling waarmede de gemeente tot nu toe nog geen subsidierelatie heeft. Deze instelling die zich richt op de ambulan te hulpverlening bij ongehuwd moederschap en alleenstaand ouderschap werd op grond van de rijkssubsidieregeling maatschappelijke dienstverlening aan niet- gehuwde moeders en hun kind voor 95% gesubsidieerd door het rijk en voor 5% door de provincie. In het kader van de decentralisatie zal het rijkssubsidie als rijks bijdrage aan onze gemeenten worden uitgekeerd t.b.v. de gemeentelijke subsidiëring van deze instelling. Aangezien wij van mening zijn dat de activiteiten van de vier genoemde instel lingen voortzetting van de subsidiëring rechtvaardigen, stellen wij U voor t.b.v. de subsidiëring van de Stichting S.O.S.-Telefonische Hulpdienst Friesland, de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden, het Hongeren Advies Bureau en de Stichting Fiom Friesland een rijksbijdrage aan te vragen. Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 153