- 6 -
Beleidssector III. Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer.
Het herwaarderingsonderzoek in deze beleidssector strekte zich uit over de
volgende onderdelen:
1. Stadsvernieuwing (taakstelling 350.000,--).
2. Onderhoudsniveau straten, pleinen bruggen en plantsoenen (taakstelling
500.000,
3. Parkeerregime (taakstelling voorlopig p.m.)
A. Beperking vlagvertoon (taakstelling 20.000,--)
Bij de vaststelling van de "Nadere voorstellen tot herwaardering" hebt U
besloten dat onderdeel A"Vertraging grondaankopen Wiardaburen 11 niet als
herwaarderingsproject aan te merken.
Onze voorstellen m.b.t. de onderzoeksresultaten van de vier eerstgenoemde
onderdelen zijn:
1Stadsvernieuwing
Om praktische redenen is dit onderzoek gelijktijdig uitgevoerd met een bij
stelling van de door U op 22 juni 1981 vastgestelde Beleidsnota Stadsver
nieuwing
Hoewel de aspecten bijstelling en herwaardering te onderscheiden zijn,
leidt strikte scheiding tot een vertekend beeld, onder meer omdat de gehan
teerde argumentatie en overwegingen door eikaar lopen.
De belangrijkste aanpassingen van de 3eleidsnota Stadsvernieuwing voort
vloeiend uit het herwaarderingsonderzoek zijn ons inziens de volgende:
a. Als gevolg van het financiële kader waarbinnen bijstelling en her
waardering zich dienden af te spelen, kan in zijn algemeenheid gesteld
worden dat de mogelijkheid om investeringen ten laste van het eigen
gemeentelijk aandeel te verrichten geringer zal worden.
b. In de Beleidsnota Stadsvernieuwing zijn de rentelasten op het aandelen
kapitaal dat de gemeente heeft in de N.V. Stadsherstel, verdisconteerd
in de afweging van de bestedingen ten opzichte van de jaarlijkse
stortingen. Het herwaarderingsonderzoek heeft naar voren gebracht
dat voorzover dit de rentelasten betreft over een gedeelte van het
aandelenkapitaal ad 350.000,-- minder juist te achten is, omdat tot dit
bedrag aandelen zijn genomen ais alternatief voor het dekken van een
onrendabele topWij zijn dan ook van mening dat het aandelenkapitaal tot
dit bedrag ten laste van de opgenomen post onrendabele toppen
gebracht kan worden.
c. Werd in de Beleidsnota Stadsvernieuwing voorzien in een structureel
toenemend subsidie voor de Stadsvernieuwingskorporatie, in het licht
van het algemeen financiële kader menen wij dat op basis van het prijs
peil per 1-1-'82 een bedrag van ruim A00.000,-- per jaar voorshands
als plafond moet worden beschouwd.
d. Als gevolg van een kritische beoordeling van de investeringsbedragen
ten behoeve van wijkaccommodaties buiten I.S.R. - gebieden, zijn
neerwaartse aanpassingen doorgevoerd.
- 7 -
De Beleidsnota Stadsvernieuwing is opgezet in zgn. lopende prijzen
Op die basis leidt een reële vermindering van 10 tot een nominale
aanpassing van A37.000,-- in 1986. Dit correspondeert met een bedrag van
350.000,-- in het beleidsplan 1982-1986, omdat het laatste is opgezet op basis
van het prijspeil 1982. Deze besparing kan worden gehaald door de jaarlijkse
stortingen in 5 fasen - te beginnen 1982 - met 70.000,-- te verlagen.
Totaal bedrag voorstel: 350.000,--
taakstelling: 350.000,
2Onderhoudsniveau straten, pleinen, bruggen en plantsoenen.
Dit herwaarderingsonderzoek was gericht op een verlaging van het onder
houdsniveau van zowel straten als pleinen, bruggen en plantsoenen.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat als gevolg van:
- de gestegen pleziervaart het aantal brugbewegingen sterk is toegenomen;
- de jaarlijkse uitbreiding van het rioleringsstelsel en de als gevolg hier
van meer dan evenredige toename van het aantal rioolpompen geleid heeft
tot een toenemende druk op deze beide onderhoudsbudgetten.
Op grond hiervan zijn wij tot. de conclusie gekomen dat het onderhouds
niveau van bruggen en rioleringen vooralsnog gehandhaafd dient te blijven.
Derhalve stellen wij U voor de verlaging van het onderhoudsniveau tot het
taakstellende bedrag van 500.000,-- te beperken tot de onderdelen
"onderhoud straten en plantsoenen".
aOnderhoud straten.
Naar onze mening kan op het onderhoud van de rondweg, in- en uitvalswegen
en busroutes als gevolg van de hoge verkeersintensiteit nauwelijks verder
bespaard worden. Wij hebben gemeend dat een besparing in 1986 van
163.000,-- gevonden kan worden door het verlagen van het onderhouds
niveau in woongebieden en de minder intensief gebruikte verkeerswegen.
Door het verschil in grondsoort mag verwacht worden dat de bestrating in het
Oostelijk stadsdeel (veen) relatief een groter beroep op de resterende
middelen zal vergen.
Totaal bedrag voorstel: 163.000,--.
b. Onderhoud parken en plantsoenen.
In het eindrapport van de herwaarderingswerkgroep wordt voorgesteld
op de post parken en plantsoenen een bedrag van in totaal 162.000,--
aan besparingen door te voeren. Tevens heeft de werkgroep voorgesteld
op het onderhoud groen in stadsvernieuwingsgebieden een verlaging aan
te brengen van 175.000,t.o.v. het hiervoor in het beleidsplan
1982-1986 geraamde bedrag. 550.000,in 1986)
Bij nadere overweging menen wij U echter te moeten voorstellen het voor
de periode 1982-1986 geraamde bedrag voor onderhoud groen in stads
vernieuwingsgebieden vooralsnog te handhaven en derhalve de post
onderhoud parken en plantsoenen gedurende de jaren 1982-1986 met in
totaal 337.000,-- te verlagen.