- 10 - Beleidssector IV.Onderwijs Het herwaarderingsonderzoek binnen deze beleidssector was er op gericht om door een totaalstudie te komen tot een verlaging van de overschrijding van de doeluitkeringen Onderwijs met 550.000,--. Bij de vaststelling van de nadere voorstellen tot herwaardering" hebt U tevens besloten dat dit bedrag verhoogd zou moeten worden met eventuele tegenvallers op grond van de zgn. onderwijscirculaire. Uit deze inmiddels ontvangen circulaire is ons gebleken dat door diverse kor tingen rekening moest worden gehouden met een lagere uitkering van 187.000,-- dan was geraamd. Bovendien werd in deze circulaire een wijziging van het systeem van de vergoeding van het vakonderwijs aan lagere scholen aangekondigd, op grond waarvan nog eens met een tegenvaller van 473.000,-- moest worden ge rekend. De taakstelling werd daardoor verhoogd tot 1.210.000,-- 550.000,-- 187.000,-- 473.000,--). Ter voldoening aan de taakstelling zijn alle begrotingsposten betreffende de sector Onderwijs onderzocht. Een en ander heeft geresulteerd in de onderstaande voorstellen. 1. Vervoerskosten ex. art 13 Lager-Onderwijswet 1920. Dit betreft de kosten van vervoer van voornamelijk leerlingen van scholen voor buitengewoon lager onderwijs van huis naar school v.v. In verband met het gedurende de laatste jaren sterk oplopen van deze kosten (raming 1982 1.000.000,waarvan na aftrek van ouderbijdragen en 80% rijksbijdrage 165.000,voor rekening van de gemeente blijft) stellen wij ons voor middels het hanteren van meer geobjectiveerde beoordelingscriteria door een nog in te stellen onafhankelijk multidisciplinair team in de toekomst te komen tot een beperking van deze kosten. Wij verwachten dat door deze maat regel het gebruik van speciaal vervoer door leerlingen van het buitengewoon onderwijs tot een minimum kan worden beperkt. In dit stadium kunnen wij U nog geen raming voorleggen van het bedrag dat hierdoor bespaard kan worden. Totaal bedrag voorstel p.m. 2. Schooladviesdienst. Na een grondige bestudering van het takenpakket van de Schooladviesdienst lijkt het mogelijk te komen tot een afgeslankte dienst, die desondanks tot een acceptabele dienstverlening in staat is. Als belangrijkste kenmerken van de toekomstige opzet kunnen worden genoemd: - de zelfwerkzaamheid van de scholen moet worden versterkt. - het accent van de dienstverlening verschuift van begeleiding naar onder steuning. - na de invoering van de Wet op het basisonderwijs moeten de hoofdlijnen van de inrichting van de basisschool, vastgelegd in het schoolwerkplan, bekend zijn en komt de nadruk te liggen op bijstelling en verfijning. - afschaffing, c.q. drastische beperking van het longitudinaal onderzoek. Voor de gedetailleerde opzet verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde bij lage "Mogelijke toekomstige opzet schoolbegeleiding in Leeuwarden". Blijkens het aanhangsel van deze bijlage kan in 1986 een besparing worden bereikt van bruto 700.000,-. Deze besparing zal voor ruim 600.000,- moeten worden gevonden door inkrimping-door middel van geleidelijke natuurlijke afvloeiing-van de personeelsbezetting van 29 naar 20 personen. In het aantal van 29 zijn begrepen drie voorshands onvervulde vacatures. Bij deze opzet is de integratie Ln het GC0 vooralsnog buiten beschouwing gelaten. - 11 - Wij gaan er voorts van uit dat de door reorganisatie vrijkomende verdieping van het aan de gemeente toebehorende gebouw Oostergoweg 10, waarvan de ba ten op 100.000,-- zijn geraamd, voor 50% rendabel opnieuw verhuurd kan wor den zodat netto een totale besparing van 650.000,-- realiseerbaar wordt geacht. Wij stellen U voor in principe met deze reorganisatie in te stemmen. Totaalbedrag voorstel 650.000,--. 3. Energiebesparing. Op grond van de deelrapporten die tot nu toe van het ingenieursbureau Oranjewoud zijn ontvangen ,is berekend dat een netto besparing mogelijk is van rond 400.000,-- tengevolge van het treffen van energiebesparende maatregelen bij scholen (incl. die van het bijzonder onderwijs). Rekening houdende met een reeds geraamde bate van 38.000,-- bij het voort gezet onderwijs in het beleidsplan 1982-1986 achten wij het verantwoord uit te gaan van nog een verdere besparing van rond 350.000,-- ingaande 1984. Totaalbedrag voorstel 350.000,--. 4. Schoonmaken en onderhoud. Wij achten thans geen mogelijkheden aanwezig besparingen te vinden in het onderhoud van schoolgebouwen. De reeds in het beleidsplan 1962-1986 geraamde besparingen op schoonmaak kosten kunnen naar verwachting worden gerealiseerd, waarbij kan worden aange tekend dat de 2e fase van deze bezuiniging bij het kleuter- en lager onderwijs 135.000,--, geraamd in 1984) kan worden vervroegd naar 1982. De tweede fase bij het voortgezet onderwijs kan in 1984 worden gehandhaafd. Totaalbedrag voorstel p.m. 5. Overcapaciteit lokalen bij het voortgezet onderwijs. De leerlingenaantallen bij het voortgezet onderwijs zullen blijkens de prognoses sterk dalen. Hiermede gaat gepaard een sterke toename van het aan tal leegstaande lokalen. Door herschikking van het gebruik van de beschikba re accommodaties achten wij het aanvaardbaar in het beleidsplan bij het voort gezet onderwijs stelposten op te nemen voor afname van de overcapaciteit, betrekking hebbende op vermindering van exploitatiekosten (exclusief kapitaal- lasten) tot een totaalbedrag van rond 250.000,-- ingaande 1986. Totaalbedrag voorstel 250.000,--. 6. Integratie Opleidingsschool voor Kleuterleidsters/Pedagogische Akademie. In het ministeriële voorstel met betrekking tot de nieuwe opleidingsscholen voor leraren basisonderwijs (de z.g. P.A.B.O.'s) zijn voor de gemeente Leeuwarden een openbare (gemeentelijke) en een protestants-christelijke op leiding opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 177