- 12 - Te zijner tijd zullen derhalve de rijks-pedagogische akademie en de gemeen telijke opleidingsschool voor kleuterleidsters worden omgezet in een gemeen telijke P.A.B.O. De met deze opleiding gemoeide kosten zullen door het rijk worden vergoed volgens de regels geldend voor het hoger beroepsonderwijs. Een en ander impliceert dat de in het beleidsplan opgenomen doorbetalingen aan het bijzonder onderwijs ingaande 1986 kunnen vervallen. Dit levert een besparing op van 137.000,--. Totaalbedrag voorstel 137.000,--. 7. Secretariaat Commissie Wetenschappelijk Onderwijs in Friesland. In het kader van het door U vastgestelde beleidsplan 1982-1986 is de gemeen telijke bijdrage ingaande 1983 reeds gereduceerd met 50.000,--. In over leg met de provincie zal een zodanige opzet moeten worden gerealiseerd dat de werkzaamheden m.b.t. het bevorderen van het wetenschappelijk onderwijs in Friesland zonder kosten van een afzonderlijk secretariaat kunnen worden voort gezet. Dit levert nog eens een besparing op van A3.000,-- ingaande 1985. Totaalbedrag voorstel A3.000,--. 8. Schoolmelkvoorziening Wij achten de schoolmelkverstrekking, die overigens nog uitsluitend op enkele scholen voor buitengewoon onderwijs plaats vindt, geen noodzakelijke activiteit voor de gemeente. Wij stellen derhalve voor ingaande 1983 de sub sidiëring van de schoolmelk te beëindigen. Besparing 2.650,--. Totaalbedrag voorstel 3.000,--. 9. Inspectie Lichamelijke Opvoeding. Momenteel is een door ons ingesteld onderzoek gaande naar een mogelijke in tegratie van de Dienst voor Sport en Recreatie met de Inspectie voor Licha melijke Opvoeding. Een en ander kan besparingen opleveren in de materiële sfeer (huisvesting Inspectie) en op termijn in de personele sfeer. Voorts zijn besparingen te verwachten door een efficiënter beheer van sporthallen en gymnastieklokalen. Omdat wij nog in afwachting zijn van de uitkomsten van dit onderzoek, kunnen wij U thans nog geen voorstellen met budgettaire consequenties voorleggen. Totaalbedrag voorstel p.m. 10. Schoolzwemmen. Thans wordt zowel aan leerlingen van: - het openbaar als bijzonder lager onderwijs - als het openbaar als bijzonder buitengewoon lager onderwijs gedurende drie achtereenvolgende jaren A0 zwemlessen per jaar gegeven voor rekening van de gemeente. - 13 - Binnen dit totaal van 120 zwemlessen wordt aandacht geschonken aan: - het aspect zwemmen als onderdeel van het bewegingsonderwijs; - het zich meester maken van de zwemkunst (het zgn. overlevingsaspect) In het kader van de huidige budgettaire situatie achten wij continuering op het huidige niveau van deze vorm van het bewegingsonderwijs een te kostbare aangelegenheid geworden. Wij stellen U dan ook voor over te gaan tot een herschikking binnen het totaal van het bewegingsonderwijs door: - het aantal zwemlessen terug te brengen van 120 tot 100 lessen (A0 les sen gedurende 2j jaar). - het aantal uren bewegingsonderwijs in gymnastieklokalen uit te breiden. Aangezien de kosten van het schoolzwemmen voor leerlingen van scholen voor b.l.o. integraal door het Rijk worden vergoed, stellen wij U voor het aantal zwemlessen voor dit type onderwijs te handhaven op een aantal van 120, Bij aanvaarding van deze voorstellen kunnen de uitgaven voor school zwemmen (kosten zwemkaartje en vervoerskosten) t.b.v. het g.l.o. met 75.000,-- verlaagd worden. De hierdoor vrijkomende uren bij de zwemba den kunnen door de Dienst voor Sport en Recreatie weer rendabel gemaakt worden door uitbreiding van het aantal uren "vrij zwemmen" voor andere doelgroepen. Wij stellen U daarom voor de vergoeding van het schoolzwemmen te beperken tot 100 lessen voor het gewoon lager onderwijs. Totaalbedrag voorstel 75.000,--. 11. Recapitulatie. Totaal bedrag voorstellen sector Onderwijs 1.508.000,-- (Totaal taakstelling 1.210.000,--).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 178