Stichting Cambuur. Omtrent de mogelijkheden tot een gefaseerde afbouw van het subsidie aan deze stichting tceen totaalbedrag van 8G.G00,cedurende de periode 1982-1236 is met het bestuur van de stichting overleg gevoerd. Het bestuur ziet slechts twee theoretische )mogelijkheden om tot een sluitende exploitatie te komen, n.l.: a. Een bezuiniging op de uitgaven, hetgeen practisch alleen mogelijk zou zijn door verlaging van de spelerssalarissen. Dit zou volgens het bestuur tot verminderde kwaliteit van het spelersmateriaal leiden. b. Door vergroting van de inkomsten, waarbij gedacht zou moeten worden aan de shirtreclame. Het bestuur acht dit in deze periode van recessie echter nauwelijks reëel. Wij zijn evenwel van mening dat het bestuur met betrekking tot de spelers salarissen teveel voorbij gaat aan de landelijke ontwikkelingen terzake. Ook andere betaalde voetbalorganisaties zullen vrij drastische bezuinigingen moeten doorvoeren in het kader van het gezondmakingsproces van het betaald voetbal. Het is te verwachten dat hierdoor de transfersommen en de spelerssalarissen lager zullen worden. Een andere bezuinigingsmogelijkheid is een vermindering van het aantal vaste contractspelers Voorts menen wij, dat hoewel misschien niet al te veel mag worden verwacht van shirtreclame, het reëel is met deze inkomstenbron rekening te houden, te meer daar de rijksoverheid haar opstelling t.o.v. shirtreclame heeft gewijzigd. Gelet hierop zijn wij van mening, dat het voor de Stichting Cambuur mogelijk moet zijn een sluitende exploitatie te behouden ondanks een korting van 80.000,- over een periode van vier jaar. Wij stellen U derhalve voor net subsidie voor de Stichting Cambuur gedurende vier jaren met jaarlijks 20.000,- te verminderen ingaande 1983. Totaal bedrag voorstel S0.000,--. (Taakstelling 80.000, - 23 - 2. Verhoging gebruikerstarieven gemeentelijke sportaccommodaties; beëindiging storting Fonds Amateurtopsport; beëindiging uitbreiding Sport- medisch adviescentrum. a. Gebruikerstarieven. 1Tarieven schoolzwemmen. Met betrekking tot de zwemtarieven is een zekere scheefgroei ontstaan. Zowel voor een zwemkaartje (jeugd) zonder instructie als voor een zwem- kaartje voor het schoolzwemmen inclusief instructie worden dezelfde tarieven gehanteerd. Teneinde deze scheef gegroeide situatie enigzins recht te trekken, stellen wij U thans voor de tarieven voor het schoolzwemmen in de jaren 1983 t/m 1985 te verhogen met 0,20 per jaar. Daardoor kunnen de volgende tarieven tot stand komen: 1983 2,20, 1984 2,40, 1985 2,60. De geschatte meeropbrengst kan op basis van 61.000 zwemuren van de scholen uit andere gemeenten gesteld worden op 36.000. Ook voor de Leeuwarder Scholen stellen wij deze tariefswijziging voor. Het budgettair effect hiervan is echter neutraal. Deze voorgestelde tariefswijziging dient los gezien te worden van de tariefsstijging welke als gevolg van een verhoging van de prijsindex jaarlijks wordt doorgevoerd. Particuliere lessen. Daar de geboden faciliteiten bij particuliere lessen minstens gelijk zijn aan die bij het schoolzwemmen, stellen wij U voor gedurende de jaren 1983 t/m 1985 het tarief met 0,10 te verhogen. Daardoor kunnen de volgende tarieven worden verkregen: 1982 2,30, 1983 2,40, 1984 2,50, 1985 2,60. De hieruit voorvloeiende meeropbrengst wordt door ons vooralsnog p.m. geraamd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 183