- 29 - Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk. Het hervvaarderingsonderzoek in deze beleidssector strekte zich uit over de volgende twee onderdelen: 1. Herschikking taken weizijnsinstellingen (taakstelling: 270.000,--); 2. Plaats en functie wijkaccommodaties (taakstelling: 150.000,--). Onze voorstellen met betrekking tot de onderzoeksresultaten op deze beide on derdelen zijn: li Herschikking taken welzijnsinstellingen. a. Herschikking taken Centraal Orgaan Leeuwarden (C.O.L.) in de Stichting Sociaal-Kultureel Werk te Leeuwarden (S.S.K.W.L.) Dit herwaarderingsonderzoek was er op gericht - middels een herschikking van taken tussen beide instellingen - te komen tot een subsidieverlaging voor beide instellingen van in totaal 120.000,--. Met beide instellingen zijn daarover besprekingen gevoerd. Hieruit is ons ge bleken dat de besturen van beide instellingen de door ons gedachte herschik king nadrukkelijk afwijzen. Daarbij worden door hen als argument aangevoerd dat de doelgerichtheid van beide instellingen (groepsgericht ver sus individu-gericht) en-bij gevolg het voorhanden zijn van een geheel ver schillend personeelsbestand een herschikking van taken onmogelijk maakt. Een andere wijze van invulling van het taakstellende bedrag middels uitgaven- verlaging wordt door beide instellingen eveneens afgewezen. Ter argumentatie hiervoor voeren zij aan dat de ombuigingsmaatregelen waar toe U in het kader van het dekkingsplan 1982-1986 besloot, reeds ingrijpende gevolgen voor het sociaal-cultureel werk in zijn algemeenheid hebben gehad. Voorts beroepen beide instellingen zich op de hoge prioriteit welke binnen het gemeentelijke beleid aan het sociaal-cultureel werk is toegekend (Sociaal-Cultureel Plan 19S2-1985). In dit verband merken wij op dat de ombuigingsmaatregelen 0,2 min.) waar toe U toenmaals besloot betrekking hadden op bijna alle door de gemeente ge subsidieerde instellingen en niet alleen op het sociaal-cultureel werk. Verder merken wij op dat het C.O.L. en de S.S.K.W.L. tot dusverre nog geen enkele bijdrage aan beleidsombuigende maatregelen hebben moeten leveren. Aangezien de instellingen niet bereid gebleken zijn de door U vastgestelde be sparing van 120.000,-- zelf in te vullen, zijn wij van mening dat U de be oogde subsidieverlaging zelf zult moeten aangeven. Wij denken daarbij aan een vermindering van de personeelslasten. Teneinde de besturen van beide instellingen alsnog in de gelegenheid te stel len zelf maatregelen te treffen, stellen wij U voor met onmiddellijke ingang zowel voor het C.O.L. als de S.S.K.W.L. een vacaturestop af te kondigen. Ver der stellen wij U voor de beide instellingen te berichten dat deze vacature stop van kracht blijft zolang de benodigde vermindering van het aantal for matieplaatsen niet is bereikt, doch uiterlijk tot 1 januari 1985. Op basis van een gemiddeld bedrag per formatieplaats van 60.000,-- en in relatie tot de in de gemeentebegroting voor beide instellingen geraamde be dragen, betekent dit voor bet C.O.L. 1,5 en voor de S.S.K.W.L. o,5 formatiepaats. Mocht de door ons voorgestelde maatregel voor genoemde datum niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zullen wij U voorstellen per die datum het sub sidie aan deze instellingen met in totaal 120.000,-- te korten. Indien U zich met onze voorstellen kunt verenigen, impliceert dit dat het taakstellend bedrag uiterlijk in 1985 zal worden gerealiseerd. b. Samenvoeging Geref. Stichting voor Jeugdzorg "De Oeugdhaven" en de Stichting tot ontplooiing van activiteiten voor en door jongeren "Krats". Uit gesprekken met vertegenwoordigers van beide instellingen is ons ge bleken dat de besturen van beide instellingen het principe-besluit genomen hebben om tot samenvoeging van beide instellingen over te gaan. Het nieuw te vormen jongerencentrum zal zich gaan richten op de volgende doelgroepen: a. scholieren uit het L.B.O., M.B.O., M.A.V.0. en de onderbouw van het A.V.0. (leeftijdscategorie 13 - 20 jaar). b. werkende en werkloze jongeren die qua opleidingsniveau aansluiten bij de onder a genoemde groep (leeftijdscategorie 17 - 27 jaar). Beide instellingen zijn van mening dat in de nieuwe opzet tenminste drie beroepskrachten nodig zullen zijn. Daardoor zou van het taakstellende bedrag van 150.000,slechts de helft gehaald kunnen worden. Hoewel wij begrip hebben voor deze stellingname van de beide instellingen, gaat het ons te ver om te veronderstellen, dat de doelstellingen van het nieuwe jongerencentrum met twee stafkrachten in het geheel niet te be reiken zouden zijn. Door een sterker beroep te doen op vrijwilligers en door het stellen van priori teiten in de te bereiken doelstellingen, kan onzes inziens met de gebruikelijke bezetting van twee staf-krachten ook een goedlopend jongerencentrum tot stand gebracht worden. Door een sterker beroep te doen op vrijwilligers en door het stellen van prioriteiten in de te bereiken doelstellingen, kan onzes inziens met twee staf-krachten ook een goedlopend jongerencentrum tot stand gebracht worden. Wij stellen U derhalve voor de door U vastgestelde taakstelling te hand haven en terzake uit te gaan van een besparing van 150.000,--. Overigens zij opgemerkt, dat daarbij nog geen rekening gehouden is met de financiële gevolgen van de noodzakelijke bouwkundige aanpassingen die een gezamenlijke huisvesting met zich meebrengt. Totaalbedrag voorstellen 270.000, (Taakstelling 270.000, 2. Onderzoek naar plaats en functie wijkaccommodaties. Eind 1980 hebt U de Nota Sociaal-Culturele accommodaties vastgesteld. In deze nota is een beleidsvisie neergelegd m.b.t. buurt- en wijkaccommodaties in Leeuwarden. Gelet op de korte tijdspanne welke sinds deze vaststelling is verstreken hebben wij gemeend - ondanks de sindsdien sterk gewijzigde budgettaire positie - niet opnieuw een inhoudelijk onderzoek naar plaats en functie van wijkaccommodaties buiten I.S.R. gebieden te moeten instellen. In plaats daarvan heeft het onderzoek zich meer gericht op de feitelijke realisering van deze voorzieningen. Gelet op de krappe normering van waaruit in de zgn. Accommodatienota is uitgegaan en rekening houdende met later daarna aangebrachte bezuinigingen, zijn wij van mening dat een overall bezuiniging weinig zinvol moet worden geacht. Wij hebben dan ook geconcludeerd U te moeten voorstellen de stelpost kapitaallasten wijkaccommodaties te verlagen met 150.000,Dit komt overeen met een investeringsvolume van 1.111.000,(ll?ó rente, 2|% af schrijving) Het gevolg hiervan is dat wij U voorstellen de geplande realisering van de accommodaties in Bilgaard en de Vosseparkwijk niet te doen plaatsvinden in de beleidsperiode 1982-1986.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 186