- 29 -
Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk.
Het hervvaarderingsonderzoek in deze beleidssector strekte zich uit over de
volgende twee onderdelen:
1. Herschikking taken weizijnsinstellingen (taakstelling: 270.000,--);
2. Plaats en functie wijkaccommodaties (taakstelling: 150.000,--).
Onze voorstellen met betrekking tot de onderzoeksresultaten op deze beide on
derdelen zijn:
li Herschikking taken welzijnsinstellingen.
a. Herschikking taken Centraal Orgaan Leeuwarden (C.O.L.) in de Stichting
Sociaal-Kultureel Werk te Leeuwarden (S.S.K.W.L.)
Dit herwaarderingsonderzoek was er op gericht - middels een herschikking van
taken tussen beide instellingen - te komen tot een subsidieverlaging voor
beide instellingen van in totaal 120.000,--.
Met beide instellingen zijn daarover besprekingen gevoerd. Hieruit is ons ge
bleken dat de besturen van beide instellingen de door ons gedachte herschik
king nadrukkelijk afwijzen. Daarbij worden door hen als argument
aangevoerd dat de doelgerichtheid van beide instellingen (groepsgericht ver
sus individu-gericht) en-bij gevolg het voorhanden zijn van een geheel ver
schillend personeelsbestand een herschikking van taken onmogelijk maakt.
Een andere wijze van invulling van het taakstellende bedrag middels uitgaven-
verlaging wordt door beide instellingen eveneens afgewezen.
Ter argumentatie hiervoor voeren zij aan dat de ombuigingsmaatregelen waar
toe U in het kader van het dekkingsplan 1982-1986 besloot, reeds ingrijpende
gevolgen voor het sociaal-cultureel werk in zijn algemeenheid hebben gehad.
Voorts beroepen beide instellingen zich op de hoge prioriteit welke binnen
het gemeentelijke beleid aan het sociaal-cultureel werk is toegekend
(Sociaal-Cultureel Plan 19S2-1985).
In dit verband merken wij op dat de ombuigingsmaatregelen 0,2 min.) waar
toe U toenmaals besloot betrekking hadden op bijna alle door de gemeente ge
subsidieerde instellingen en niet alleen op het sociaal-cultureel werk. Verder
merken wij op dat het C.O.L. en de S.S.K.W.L. tot dusverre nog geen enkele
bijdrage aan beleidsombuigende maatregelen hebben moeten leveren.
Aangezien de instellingen niet bereid gebleken zijn de door U vastgestelde be
sparing van 120.000,-- zelf in te vullen, zijn wij van mening dat U de be
oogde subsidieverlaging zelf zult moeten aangeven. Wij denken daarbij aan een
vermindering van de personeelslasten.
Teneinde de besturen van beide instellingen alsnog in de gelegenheid te stel
len zelf maatregelen te treffen, stellen wij U voor met onmiddellijke ingang
zowel voor het C.O.L. als de S.S.K.W.L. een vacaturestop af te kondigen. Ver
der stellen wij U voor de beide instellingen te berichten dat deze vacature
stop van kracht blijft zolang de benodigde vermindering van het aantal for
matieplaatsen niet is bereikt, doch uiterlijk tot 1 januari 1985.
Op basis van een gemiddeld bedrag per formatieplaats van 60.000,-- en in
relatie tot de in de gemeentebegroting voor beide instellingen geraamde be
dragen, betekent dit voor bet C.O.L. 1,5 en voor de S.S.K.W.L. o,5 formatiepaats.
Mocht de door ons voorgestelde maatregel voor genoemde datum niet tot het
gewenste resultaat leiden, dan zullen wij U voorstellen per die datum het sub
sidie aan deze instellingen met in totaal 120.000,-- te korten.
Indien U zich met onze voorstellen kunt verenigen, impliceert dit dat het
taakstellend bedrag uiterlijk in 1985 zal worden gerealiseerd.
b. Samenvoeging Geref. Stichting voor Jeugdzorg "De Oeugdhaven" en de
Stichting tot ontplooiing van activiteiten voor en door jongeren "Krats".
Uit gesprekken met vertegenwoordigers van beide instellingen is ons ge
bleken dat de besturen van beide instellingen het principe-besluit
genomen hebben om tot samenvoeging van beide instellingen over te gaan.
Het nieuw te vormen jongerencentrum zal zich gaan richten op de volgende
doelgroepen:
a. scholieren uit het L.B.O., M.B.O., M.A.V.0. en de onderbouw van het
A.V.0. (leeftijdscategorie 13 - 20 jaar).
b. werkende en werkloze jongeren die qua opleidingsniveau aansluiten bij
de onder a genoemde groep (leeftijdscategorie 17 - 27 jaar).
Beide instellingen zijn van mening dat in de nieuwe opzet tenminste drie
beroepskrachten nodig zullen zijn. Daardoor zou van het taakstellende
bedrag van 150.000,slechts de helft gehaald kunnen worden.
Hoewel wij begrip hebben voor deze stellingname van de beide instellingen,
gaat het ons te ver om te veronderstellen, dat de doelstellingen van het
nieuwe jongerencentrum met twee stafkrachten in het geheel niet te be
reiken zouden zijn.
Door een sterker beroep te doen op vrijwilligers en door het stellen van priori
teiten in de te bereiken doelstellingen, kan onzes inziens met de gebruikelijke
bezetting van twee staf-krachten ook een goedlopend jongerencentrum tot stand
gebracht worden.
Door een sterker beroep te doen op vrijwilligers en door het stellen van
prioriteiten in de te bereiken doelstellingen, kan onzes inziens met twee
staf-krachten ook een goedlopend jongerencentrum tot stand gebracht worden.
Wij stellen U derhalve voor de door U vastgestelde taakstelling te hand
haven en terzake uit te gaan van een besparing van 150.000,--.
Overigens zij opgemerkt, dat daarbij nog geen rekening gehouden is met de
financiële gevolgen van de noodzakelijke bouwkundige aanpassingen die een
gezamenlijke huisvesting met zich meebrengt.
Totaalbedrag voorstellen 270.000,
(Taakstelling 270.000,
2. Onderzoek naar plaats en functie wijkaccommodaties.
Eind 1980 hebt U de Nota Sociaal-Culturele accommodaties vastgesteld. In
deze nota is een beleidsvisie neergelegd m.b.t. buurt- en wijkaccommodaties
in Leeuwarden.
Gelet op de korte tijdspanne welke sinds deze vaststelling is verstreken
hebben wij gemeend - ondanks de sindsdien sterk gewijzigde budgettaire
positie - niet opnieuw een inhoudelijk onderzoek naar plaats en functie van
wijkaccommodaties buiten I.S.R. gebieden te moeten instellen.
In plaats daarvan heeft het onderzoek zich meer gericht op de feitelijke
realisering van deze voorzieningen.
Gelet op de krappe normering van waaruit in de zgn. Accommodatienota is
uitgegaan en rekening houdende met later daarna aangebrachte bezuinigingen,
zijn wij van mening dat een overall bezuiniging weinig zinvol moet worden
geacht.
Wij hebben dan ook geconcludeerd U te moeten voorstellen de stelpost
kapitaallasten wijkaccommodaties te verlagen met 150.000,Dit komt
overeen met een investeringsvolume van 1.111.000,(ll?ó rente, 2|% af
schrijving)
Het gevolg hiervan is dat wij U voorstellen de geplande realisering van de
accommodaties in Bilgaard en de Vosseparkwijk niet te doen plaatsvinden
in de beleidsperiode 1982-1986.