In de door U in oktober 1980 vastgestelde accommodatienota is gekozen voor het volgende realiseringsschema (blz. 130): gebieden jaar van realisering Binnenstad 1983 Molenpad 198A-/19S5 Achter de Hoven/Vegelin 1985/1986 Bovenstaande volgorde is tot stand gekomen onder invloed van de praktische overweging dat de realisering van sociaal-culturele accommodaties zoveel mogelijk synchroon dient te lopen met de overige stadsvernieuwingswerkzaam- heden. Op grond van de gehanteerde vuistregels werd als uitgangspunt genomen dat elk van de genoemde gebieden in aanmerking dient te komen voor een eigen buurtvoorziening. In het sociaal-cultureel plan 1982-1985 dat in december 1981 door U werd vastgesteld, is de realisering van genoemde accommodaties eveneens aan de orde geweest. In het plan is uitgegaan van de realisering van elk van de drie voorzienin gen in 1982, in de verwachting dat volgens de gebruikelijke gang van zaken de ministeriële beschikking voor de drie gebieden eind 1981 zou worden af gegeven. 3. Prioriteitsstelling. Voor een prioriteitsstelling in de te realiseren buurtvoorzieningen in I.S.R.-gebieden zou men kunnen terugvallen op het realiseringsschema van de accommodatienota c.q. het sociaal-cultureel plan. Deze gedachtengang lijkt de meest logische tenzij zou blijken dat er als gevolg van nieuwe ontwikke lingen aanleiding is om op inhoudelijke en/of praktische gronden een wijzi ging in het oorspronkelijke tijdsschema aan te brengen. De belangrijkste criteria in dit opzicht worden gevormd door de directe consequenties voor het stadsvernieuwingsproces van het niet doorgaan van één of meer van de genoemde projekten alsmede door aan de projekten verbonden eigenschappen welke de realisering ervan extra waardevol maken. Ten aanzien van de relaties met het stadsvernieuwingsproces zal slechts wor den gekeken naar de meest directe consequentieservan uitgaande dat het po sitieve effect van het beschikbaar zijn van een buurthuis op het stadsver nieuwingsproces in het algemeen voor de drie gebieden min of meer gelijk is. In verband met het bovenstaande kan voor Achter de Hoven worden vermeld dat aldaar een voor Leeuwarden uniek projekt wordt beoogd door combinatie van het buurthuis met nieuwbouw van de Van Sytzamaschool» Hoewel de realisering van deze onderwijsvoorziening uiteraard niet afhankelijk is van de bouw van een buurtvoorziening, gaat met loskoppeling van beide projecten het inte gratie-element goeddeels verloren* Het integratie-projekt buurthuis/school in Achter de Hoven wordt beschouwd als een belangrijke bijdrage aan het enige jaren geleden gestarte projekt Onderwijs en Samenleving. In het kader van de voorbereiding van het projekt hebben de contacten tussen het wijkcomité en het schoolbestuur tot vrucht bare resultaten geleid. Verder is naar aanleiding van de ministeriële beschikking in de betreffende projectgroep onlangs gewezen op de consequenties voor de stedebouwkundige ontwikkeling van het gebied door vertraging in de bouw van school en buurt voorziening. Voor Molenpad lag het aanvankelijk in de bedoeling een nieuwe voorziening te creëren in combinatie met onderwijs- en speel- en groenvoorzieningen. Later is gekozen voor verbetering van het, meer centraal in de wijk gelegen, bestaande buurthuis. Uitstel van realisatie van deze verbetering heeft geen directe consequenties voor de voortgang van het stadsvernieuwingsproces. - 3 - Voor de Binnenstad kan worden gewezen op de gedachte combinatie van de buurtvoorziening met bovenwoningen,met het uiteindelijke voordeel van een wederom op te vullen "open gat" in de oude stad (op de hoek Kleine Hoog- straat/Muggesteeg)Realisering van dit projekt komt zowel het aanzicht van het stratenpatroon ter plaatse als het terugbrengen van de bebouwde functie ten goede. Naar aanleiding van het vorenstaande kan met betrekking tot de vraagstel ling welk project in 1982 als eerste voor realisering in aanmerking dient te komen, het volgende worden geconcludeerd. Volgens het oorspronkelijke realiseringsschema in de accommodatienota zou den de voorzieningen in de Binnenstad en Achter de Hoven respectievelijk als eerste en als derde voor realisering in aanmerking komen. Op grond van de hiervoor omschreven bijzondere kenmerken van de drie pro jecten en de koppeling met andere functies in het stadsvernieuwingsproces ligt een zekere voorrangs-positie voor de beide nieuwbouw-projecten boven de te verbeteren buurtvoorziening in Molenpad voor de hand. Aangezien wij aan het slagen van het integratieprojekt onderwijs/sociaal- cultureel werk in Achter de Hoven grote waarde toekennen zijn wij mede gelet op de grootte van de doelgroep in Achter de Hoven in vergelijking met de doelgroep in de Binnenstad van mening, dat de buurtvoorziening in Achter de Hoven als eerste voor realisering in aanmerking dient te komen in het ge val er in het kader van de Interim Saldo Regeling financiële middelen wor den toegewezen. Wij stellen U derhalve voor bij het realiseren van buurtvoorzieningen in I.S.R.-gebieden uit te gaan van de hiervoor omschreven prioriteitsstelling. Onder de vermelding, dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden terzake dezelfde mening is toegedaan, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgaand concept-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3.S. Brandsma, Burgemeester. W.3.G. Reumer, Secretaris. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 243