- 2 - A. Bij de uitwerking van een nieuw op te zetten informatiesysteem dienen in het beleid als uitgangspunten met name centraal te staan: - het zo dicht mogelijk bij de gebruiker brengen van de benodigde informatie; - een integrale afstemming van de gegevens en gegevensverwerking; en - het streven naar uniforme methoden en technieken voor wat be treft de geautomatiseerde gegevensverwerking. Voorts doet het bureau Krechting Koot inzake de uitvoering van de in het beleidsplan ontwikkelde visie een aantal concrete voorstel len op het gebied van de te ontwikkelen informatiesystemen en op het terrein van de noodzakelijke organisatorische structuur en perso nele capaciteit. Voor een meer uitvoerige informatie hieromtrent verwijzen wij U naar de inhoud van het beleidsplan, dat voor U ter inzage is gelegd. Mede aan de hand van de voorgaande conclusies en aanbevelingen van het bureau Krechting Koot/Twijnstra Gudde B.V. hebben wij ons intensief beraden op het in de (nabije) toekomst in onze gemeente te voeren informatie- en automatiseringsbeleid. Ook in de Commis sie voor Automatiseringsaangelegenheden is deze materie enkele malen aan de orde geweest. Een en ander heeft geleid tot de navolgende resultaten en stand puntbepaling ten aanzien van het ontwerp-beleidsplan automatisering. III. Hoofdlijnen voor een te voeren informatie- en automatiseringsbeleid in de nabije toekomst. aGezamenlijke opstelling van de gemeenten Groningen en Leeuwarden in hun relatie tot het CEVAN (extern beleidTT Omdat realisatie van de aanbevelingen van het ontwerp-beleidsplan verstrekkende consequenties zou hebben voor de positie van het CEVAN hebben wij besloten nader overleg met het CEVAN te starten. Dit overleg is nog gaande. Doel van dit overleg is om te trachten overeenstemming te bereiken over een koerswijziging van het CEVAN, aansluitend bij de visie, dat de gemeente een grotere vrijheid ten aanzien van beleid en uitvoering van automatiseringsactiviteiten moet hebben. Aangezien de gemeente Groningen eveneens bezig is met het opstellen van een eigen beleidsplan automatisering, hebben wij con tact opgenomen met het College van B. en W. van Groningen, teneinde een gezamenlijke strategie met betrekking tot het overleg met het CEVAN te kunnen bewerkstelligen. Zoals bekend is Groningen de groot ste gebruiker in CEVAN-verband. Als uitvloeisel van dit overleg is een gezamenlijke brief van de beide Colleges van B. en W. aan het CEVAN gezonden, waarin een basisfilosofie van deze gemeenten inzake het functioneren van het CEVAN is weergegeven. Een noodzakelijke koerswijziging van het CEVAN in de richting van een "soft-warehouse" voor deelnemende ge meenten en een grotére automatiseringsvrijheid zijn de centrale thema's van deze filosofie. Onlangs heeft naar aanleiding van deze brief overleg plaats gehad tussen het Dagelijks Bestuur van het CEVAN en de Colleges van B. en W. van Groningen en Leeuwarden. In dat gesprek is er sterk op aangedrongen, dat het CEVAN in nauwe samenwerking met Groningen en Leeuwarden een nader onderzoek instelt naar de wijze waarop het CEVAN op de verlangens van beide gemeenten zou kunnen spelen. Met name is ook daarbij betrokken de vraag welke gevolgen het schrappen van artikel 33 uit de gemeenschappelijke regeling CEVAN (op grond van dit artikel is elke gemeente verplicht - 3 - voor elke "eigen" automatiseringsactiviteit goedkeuring te vragen aan het CEVAN) voor de continuïteit van het CEVAN zal hebben. Het CEVAN-bestuur beraad zich nog op dit verzoek. Zodra meer informatie bekend is, zullen wij U hierover zonodig nader informeren. De verslagen van het overleg met de gemeente Groningen en het CEVAN, alsmede de genoemde gezamenlijke brief van beide Colleges van B. en W. liggen voor U ter inzage. Wij verwijzen U voor het overige kortheidshalve hiernaar. b. Intern beleid gemeente Leeuwarden Met betrekking tot het intern in onze gemeente te voeren informatie en automatiseringsbeleid hebben wij de volgende conclusies getrokken. 1. Aan het voeren van een automatiseringsbeleid dient een visie op de gewenste informatiebehoefte ten grondslag te liggen. Het is daarom noodzakelijk deze informatiebehoefte verder te analy seren en te structureren. Automatisering is daarna een hulpmiddel bij het verwezenlijken van deze informatiebehoefte. Aan de hand van de vastgestelde informatiebehoefte kunnen be slissingen worden genomen over concrete automatiseringsprojec ten. 2. De integrale visie op de informatiebehoefte, zoals die door Krechting Koot in het uitgebrachte "beleidsplan automatisering" voor onze gemeente is geschetst, kan worden onderschreven. Wat betreft de uitvoering van het plan dient te worden vastge steld, dat er niet naar gestreefd moet worden volledige inte gratie in één keer te realiseren. De keuze valt - hiervan uitgaande - op een partiële benade ring, waarbij parallel aan elkaar de informatiebehoefte verder wordt onderzocht en tegelijkertijd enkele concrete automati seringsprojecten ter hand worden genomen. In dit verband dient aan de volgende automatiseringsprojecten de hoogste prioriteit te worden gegeven: - automatisering G.S.D. administratie; - automatisering Financiële administratie Algemene Dienst. Aan de overige administraties, die momenteel bij het CEVAN zijn geautomatiseerd en redelijk functioneren, kan een minder hoge prioriteit worden toegekend. 3. Ten behoeve van de realisering van bovengenoemde automatise ringsprojecten, de verdere uitwerking van de in het beleids plan geschetste visie op het totale informatiebeleid van de gemeente en de coördinatie van deze werkzaamheden, dient de deskundigheid op het gebied van de (geautomatiseerde) informa tievoorziening op de afdeling Economische Zaken, Beleidsplan ning en Organisatie, te worden uitgebreid. Naar onze mening is het mogelijk via een dergelijke partiële benadering en via de weg van de geleidelijkheid te komen tot een intensivering van het eigen, interne informatie- en auto matiseringsbeleid. Hierbij uitgaande van de stelling van een grote mate van vrijheid voor de gemeenten inzake het te voeren beleid op dit terrein. In hoeverre zich daarbij op korte termijn koerswijzigingen zullen voordoen ten opzichte van het CEVAN zal afhangen van de uitkomsten van de partiële onderzoeken van concrete projecten in onze gemeente.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 290