1 H. Bezwaar wordt gemaakt tegen de voorgestelde ontsluiting Teams. Redenen: - de woningen Himpenserdyk 6 en 8 moeten verdwijnen; - sluipverkeer in Goutum zal sterk toenemen. Voorgesteld wordt de kruising Teams op de Draohtsterweg in zuidelijke richting te verschuiven. In verband met de vormgeving en het ruimtebeslag van de aansluiting van de ontsluitingsweg op het bestaande kruispunt bij Tearns is ver wijdering van de woningen Himpenserdyk 6 en 8 niet direct noodzakelijk. Gezien de beoogde opzet van het aangrenzende woongebied met hoge dichtheid is echter niet te verwachten, dat de woningen op een pas sende wijze en tegen redelijke kosten in het geheel zijn op te nemen Er dient vanuit gegaan te worden, dat beide woningen na verwerving door de gemeente zullen worden gesloopt. De ontsluitingsstructuur van Wiardaburen is zodanig opgezet, dat de kans op doorgaand verkeer van de Tearnserdyk zeer gering is. Bovendien wordt in hoofdstuk 9 van de toelichting (overleg ex art. 8 B.R.O.) aangegeven op welke wijze op de Tearnserdyk zelf maatregelen te nemen zijn om de rijsnelheid te beperken en oost-west sluipverkeer te voorkomen. Een verschuiving van de aansluiting Tearns in zuidelijke richting is niet mogelijk c.q. overbodig, omdat: - in samenhang met de verkeersveiligheid tussen de aansluitingen op de Drachtsterweg een redelijke afstand in acht dient te worden genomen. Bij een verschuiving naar het zuiden is dit niet meer mogelijk - bij aanleg van een nieuwe aansluiting op de Drachtsterweg in meer zuidelijke richting zal de bestaande kruising opgeheven moeten worden en zal de Tearnserdyk op het nieuwe kruispunt aangesloten moeten worden. Een wezenlijk andere situatie wordt hierdoor niet gecreëerd, terwijl voor het noordelijk van deze ontsluitingsweg gelegen woongebied een keuzemogelijkheid ontstaat tussen de Tearnserdyk en de ontsluitings weg naar de Drachtsterweg. Een zo noordelijk mogelijke ligging van de ene ontsluitingsweg naar de Drachtsterweg bij Tearns is uit deze overweging noodzakelijk. Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en) ongegrond verklaard te worden. Ter voorkoming van sluipverkeer door Goutum via de Wergeasterdyk wordt voorgesteld geen directe verbinding per auto mogelijk te maken tussen Goutum en het geprojecteerde winkelcentrum c.q. de aan te leggen sportaccommodaties De Wergeasterdyk verwerkt op het ogenblik een niet onaanzienlijke hoeveelheid extern doorgaand verkeer. Als gevolg van de voorgestel de onderbreking van de Wergeasterdyk ter hoogte van Wiardastate zal dit doorgaande verkeer geheel verdwijnen. Aangezien de woongebieden Tearns, De Him, Techum en De Klamp recht streeks op de N32 en de Drachtsterweg zijn aangesloten, zal het interne doorgaand verkeer zich (voornamelijk) op deze wegen richten. Hetzelfde geldt voor Wiardastate: het oostelijk (woon)gedeelte is op de Drachtsterweg gericht, terwijl het westelijk gedeelte met centrum- en sportvoorzieningen op de N32 is gericht. Deze centrale voorzieningen zullen vanaf de hoofdontsluitingsweg naar de N32 ontsloten worden en niet vanaf de Wergeasterdyk. Door de duidelijke gerichtheid van de woonwijken en het centrum op de N32 en de Drachtsterweg (door middel van de tracering van de ontsluitingswegen) alsmede het ontbreken van enige rechtstreekse aansluiting van de woonwijken en het centrum op de Wergeasterdyk wordt voorkomen dat verkeer van Wiardaburen naar Leeuwarden en om gekeerd door Goutum zal rijden (zie figuur 6.7 en 6.8 in de plan toelichting) Gezien het geheel wegvallen van het extern doorgaand verkeer zal de verkeersveiligheid op de Wergeasterdyk zelfs in belangrijke mate ver beteren. Het karakter van de doorgaande weg verdwijnt, wegmarkeringen en verkeersmaatregelen kunnen vervallen of aangepast worden aan de veel meer beperkte stroomfunctie van deze weg. Aan het geheel "doorknippen" van de weg voor autoverkeer tussen Goutum en Wiardastate kleven de volgende bezwaren: - bij de planopzet is er vanuit gegaan, dat de voorzieningen in Wiardaburen ook een functie kunnen vervullen voor Goutum. Een goede bereikbaarheid per auto is daarbij één van de voorwaarden. Deze zou echter worden teniet gedaan door de voorgestelde onder breking. Omrijden via de N32 zou dan noodzakelijk zijn. Het gebruik van de N32 voor intern verkeer wordt ongewenst geacht. - kunstgrepen moeten worden toegepast om het autoverkeer op de Wer geasterdyk te weren en tegelijkertijd de weg voor de stadsbus open te houden. Een verbodsbord vereist regelmatige politiecontrole teneinde naleving te bewerkstelligen. Het aanbrengen van een slagboom is in deze omgeving wezensvreemd en onlogisch in de opgezette structuur. Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en) ongegrond verklaard te worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 363