1
H. Bezwaar wordt gemaakt tegen de voorgestelde ontsluiting Teams.
Redenen: - de woningen Himpenserdyk 6 en 8 moeten verdwijnen;
- sluipverkeer in Goutum zal sterk toenemen.
Voorgesteld wordt de kruising Teams op de Draohtsterweg in
zuidelijke richting te verschuiven.
In verband met de vormgeving en het ruimtebeslag van de aansluiting
van de ontsluitingsweg op het bestaande kruispunt bij Tearns is ver
wijdering van de woningen Himpenserdyk 6 en 8 niet direct noodzakelijk.
Gezien de beoogde opzet van het aangrenzende woongebied met hoge
dichtheid is echter niet te verwachten, dat de woningen op een pas
sende wijze en tegen redelijke kosten in het geheel zijn op te nemen
Er dient vanuit gegaan te worden, dat beide woningen na verwerving
door de gemeente zullen worden gesloopt.
De ontsluitingsstructuur van Wiardaburen is zodanig opgezet, dat
de kans op doorgaand verkeer van de Tearnserdyk zeer gering is.
Bovendien wordt in hoofdstuk 9 van de toelichting (overleg ex art. 8
B.R.O.) aangegeven op welke wijze op de Tearnserdyk zelf maatregelen
te nemen zijn om de rijsnelheid te beperken en oost-west sluipverkeer
te voorkomen.
Een verschuiving van de aansluiting Tearns in zuidelijke richting
is niet mogelijk c.q. overbodig, omdat:
- in samenhang met de verkeersveiligheid tussen de aansluitingen
op de Drachtsterweg een redelijke afstand in acht dient te worden
genomen. Bij een verschuiving naar het zuiden is dit niet meer
mogelijk
- bij aanleg van een nieuwe aansluiting op de Drachtsterweg in meer
zuidelijke richting zal de bestaande kruising opgeheven moeten
worden en zal de Tearnserdyk op het nieuwe kruispunt aangesloten
moeten worden.
Een wezenlijk andere situatie wordt hierdoor niet gecreëerd, terwijl
voor het noordelijk van deze ontsluitingsweg gelegen woongebied een
keuzemogelijkheid ontstaat tussen de Tearnserdyk en de ontsluitings
weg naar de Drachtsterweg.
Een zo noordelijk mogelijke ligging van de ene ontsluitingsweg naar
de Drachtsterweg bij Tearns is uit deze overweging noodzakelijk.
Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en)
ongegrond verklaard te worden.
Ter voorkoming van sluipverkeer door Goutum via de Wergeasterdyk
wordt voorgesteld geen directe verbinding per auto mogelijk te
maken tussen Goutum en het geprojecteerde winkelcentrum c.q. de
aan te leggen sportaccommodaties
De Wergeasterdyk verwerkt op het ogenblik een niet onaanzienlijke
hoeveelheid extern doorgaand verkeer. Als gevolg van de voorgestel
de onderbreking van de Wergeasterdyk ter hoogte van Wiardastate zal
dit doorgaande verkeer geheel verdwijnen.
Aangezien de woongebieden Tearns, De Him, Techum en De Klamp recht
streeks op de N32 en de Drachtsterweg zijn aangesloten, zal het
interne doorgaand verkeer zich (voornamelijk) op deze wegen richten.
Hetzelfde geldt voor Wiardastate: het oostelijk (woon)gedeelte is op
de Drachtsterweg gericht, terwijl het westelijk gedeelte met centrum-
en sportvoorzieningen op de N32 is gericht.
Deze centrale voorzieningen zullen vanaf de hoofdontsluitingsweg
naar de N32 ontsloten worden en niet vanaf de Wergeasterdyk.
Door de duidelijke gerichtheid van de woonwijken en het centrum op
de N32 en de Drachtsterweg (door middel van de tracering van de
ontsluitingswegen) alsmede het ontbreken van enige rechtstreekse
aansluiting van de woonwijken en het centrum op de Wergeasterdyk
wordt voorkomen dat verkeer van Wiardaburen naar Leeuwarden en om
gekeerd door Goutum zal rijden (zie figuur 6.7 en 6.8 in de plan
toelichting)
Gezien het geheel wegvallen van het extern doorgaand verkeer zal de
verkeersveiligheid op de Wergeasterdyk zelfs in belangrijke mate ver
beteren. Het karakter van de doorgaande weg verdwijnt, wegmarkeringen
en verkeersmaatregelen kunnen vervallen of aangepast worden aan de
veel meer beperkte stroomfunctie van deze weg.
Aan het geheel "doorknippen" van de weg voor autoverkeer tussen
Goutum en Wiardastate kleven de volgende bezwaren:
- bij de planopzet is er vanuit gegaan, dat de voorzieningen in
Wiardaburen ook een functie kunnen vervullen voor Goutum.
Een goede bereikbaarheid per auto is daarbij één van de voorwaarden.
Deze zou echter worden teniet gedaan door de voorgestelde onder
breking. Omrijden via de N32 zou dan noodzakelijk zijn. Het gebruik
van de N32 voor intern verkeer wordt ongewenst geacht.
- kunstgrepen moeten worden toegepast om het autoverkeer op de Wer
geasterdyk te weren en tegelijkertijd de weg voor de stadsbus open
te houden. Een verbodsbord vereist regelmatige politiecontrole
teneinde naleving te bewerkstelligen.
Het aanbrengen van een slagboom is in deze omgeving wezensvreemd
en onlogisch in de opgezette structuur.
Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en)
ongegrond verklaard te worden.