L. Gesteld wordtdat de maatregelen ter beperking van de geluidhinder onesthetisch c.q. onvoldoende zullen zijn. Redenen: - de voorgestelde aarden wallen zijn vreemd aan het landschap. - de geplande bedrijfsgebouwen moeten eerst gerealiseerd zijn, voordat ze een geluidwerend effect hebben. - op een weg, die zich als autoweg manifesteertkan geen snelheidsbeperking van ten hoogste 50 km/uur worden af gedwongen. 15 In verband met de eisen die inzake de geluidhinder gesteld worden is gekozen voor verschillende methoden om hieraan tegemoet te komen. Ten eerste is de methode van het op voldoende afstand houden van de woonbebouwing toegepast. Maar met het oog op een sluitende exploi tatie-opzet en een consequente stedelijke vormgeving is op een aan tal plaatsen wel bebouwing tot nabij de weg geprojecteerd. Dit is met bedrijfsbebouwing uitgevoerd, die wel in de hinderzone mag liggen en door de bouwmassa's en de afstand een dekking biedt voor het achter liggende woongebied, dit zowel langs de Drachtsterweg als de Over ijsselse weg. Langs de Drachtsterweg is woningbouw geprojecteerd in een gunstige oriëntatie ten opzichte van de zon, die een geluidweren- de oost- en noordwand krijgt, deels aangevuld met een geluidsscherm. Tenslotte is langs de Overijsselse weg met een geluidwal die geleide lijk langa het Aid Djip omhoog komt en langs de weg ombuigt, een land schappelijke beëindiging van het Aid Djip gemaakt, die de achterliggen de woon- en eventueel onderwijsgebieden tegen geluid dekking geeft. De geluidwallen worden in feite bij uitzondering langs de omringen de hoofdwegen toegepast en krijgen daarbij een zodanige landschappe lijke vormgeving dat zij een integrerend onderdeel gaan vormen van zowel de geprojecteerde woonwijk als van het omringende landschap. De in de plantoelichting opgenomen bijlage van de geluidhinder geeft een verslag van het ingestelde akoestische onderzoek. Om aan de zo genaamde voorkeurswaarde van de Wet Geluidhinder te kunnen voldoen, zullen de aldaar genoemde afstanden tot de N32 en de Drachtsterweg in acht moeten worden genomen. De geluidsreductie wordt primair bereikt door het inachtnemen van de afstanden tussen weg en woonbebouwing. De afschermende werking van de bedrijfsbebouwing is in mindere mate nodig. Een geleidelijke toeneming van de bezetting van het industrieterrein stuit op geen bezwaren, omdat ook het verkeer en daarmee de te redu ceren geluidsproduktie geleidelijk zal toenemen. Bovendien kan de fasering van de woningbouw naar plaats op deze ontwikkeling worden afgestemd. De Wet Geluidhinder kent normen voor stedelijke en buitenstedelijke situaties In het kader van de ontwikkeling van Wiardaburen is een wijziging van het karakter van de Drachtsterweg tot stedelijke autoweg te over wegen. Volgens de Wet Geluidhinder mag met de normen van een stede 16 lijk gebied (welke doorgaans hoger liggen) worden gerekend als de woningen binnen de bebouwde kom zijn gelegen en er op de weg die de geluidsbron is, een wettelijke maximum snelheid van 50 km/uur geldt Het realiseren van een nieuwe aansluiting op de Drachtsterweg, te voorzien van verkeerslichten en het reconstrueren van de bestaande aansluiting Teerns, waar eveneens verkeerslichten zullen worden ge plaatst, zullen tesamen met de nieuwe bebouwing op enige afstand langs één zijde van de weg, het karakter van de Drachtsterweg slechts in beperkte mate beïnvloeden. Voorshands wordt alleen ter weerszijden van de aansluiting Teerns, waar het langzaam verkeer zeker voorlopig gelijkvloers zal blijven oversteken met een snelheidsbeperking van 50 km/uur gerekend. Voor het overige zal bij de geluidsberekeningen tussen beide aan sluitingen op de Drachtsterweg met een maximum snelheid van 70 km/ uur worden gerekend. Dit betekent dat voor de geprojecteerde hoge bebouwing nabij de aansluiting Teerns met een uiterste grenswaarde van 65 5 70 dB(A) aan de gevel buitenshuis gerekend mag worden en voor de overige woonbebouwing langs de Drachtsterweg met 55+5 O «60 dB(A). Dit laatste houdt in, dat ten noorden van het geprojecteerde bedrijfsterrein over een lengte van circa 250 m een geluidsscherm langs de Drachtsterweg geplaatst zal moeten worden, omdat anders eerst op een afstand van circa 90 m uit de as van de weg gebouwd zou mogen worden. Paragraaf 615 op blz. 179 van de plantoelichting zal op grond van het bovenstaande worden aangepast, evenals bijlage f. Daarbij zal tevens rekening worden gehouden met de vanaf 1 januari 1982 van kracht zijnde Meet- en Rekenvoorschriften WegverkeerslawaaiOok figuur 6.13 zal in verband hiermee aangepast moeten worden. De bezwaren van reclamant(en) in verband met het karakter van de Drachtsterweg zijn gegrond. Hieraan kan worden tegemoetgekomen door het plan te wijzigen als hiervoor is omschreven. Voor het overige kunnen de bezwaren ongegrond worden verklaard. 1) correctie van 5dB(A) volgens art. 103 van de Wet Geluidhinder.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 365