L. Gesteld wordtdat de maatregelen ter beperking van de geluidhinder
onesthetisch c.q. onvoldoende zullen zijn.
Redenen: - de voorgestelde aarden wallen zijn vreemd aan het landschap.
- de geplande bedrijfsgebouwen moeten eerst gerealiseerd
zijn, voordat ze een geluidwerend effect hebben.
- op een weg, die zich als autoweg manifesteertkan geen
snelheidsbeperking van ten hoogste 50 km/uur worden af
gedwongen.
15
In verband met de eisen die inzake de geluidhinder gesteld worden
is gekozen voor verschillende methoden om hieraan tegemoet te komen.
Ten eerste is de methode van het op voldoende afstand houden van de
woonbebouwing toegepast. Maar met het oog op een sluitende exploi
tatie-opzet en een consequente stedelijke vormgeving is op een aan
tal plaatsen wel bebouwing tot nabij de weg geprojecteerd. Dit is
met bedrijfsbebouwing uitgevoerd, die wel in de hinderzone mag liggen
en door de bouwmassa's en de afstand een dekking biedt voor het achter
liggende woongebied, dit zowel langs de Drachtsterweg als de Over
ijsselse weg. Langs de Drachtsterweg is woningbouw geprojecteerd in
een gunstige oriëntatie ten opzichte van de zon, die een geluidweren-
de oost- en noordwand krijgt, deels aangevuld met een geluidsscherm.
Tenslotte is langs de Overijsselse weg met een geluidwal die geleide
lijk langa het Aid Djip omhoog komt en langs de weg ombuigt, een land
schappelijke beëindiging van het Aid Djip gemaakt, die de achterliggen
de woon- en eventueel onderwijsgebieden tegen geluid dekking geeft.
De geluidwallen worden in feite bij uitzondering langs de omringen
de hoofdwegen toegepast en krijgen daarbij een zodanige landschappe
lijke vormgeving dat zij een integrerend onderdeel gaan vormen van
zowel de geprojecteerde woonwijk als van het omringende landschap.
De in de plantoelichting opgenomen bijlage van de geluidhinder geeft
een verslag van het ingestelde akoestische onderzoek. Om aan de zo
genaamde voorkeurswaarde van de Wet Geluidhinder te kunnen voldoen,
zullen de aldaar genoemde afstanden tot de N32 en de Drachtsterweg
in acht moeten worden genomen.
De geluidsreductie wordt primair bereikt door het inachtnemen van de
afstanden tussen weg en woonbebouwing. De afschermende werking van
de bedrijfsbebouwing is in mindere mate nodig.
Een geleidelijke toeneming van de bezetting van het industrieterrein
stuit op geen bezwaren, omdat ook het verkeer en daarmee de te redu
ceren geluidsproduktie geleidelijk zal toenemen. Bovendien kan de
fasering van de woningbouw naar plaats op deze ontwikkeling worden
afgestemd.
De Wet Geluidhinder kent normen voor stedelijke en buitenstedelijke
situaties
In het kader van de ontwikkeling van Wiardaburen is een wijziging
van het karakter van de Drachtsterweg tot stedelijke autoweg te over
wegen. Volgens de Wet Geluidhinder mag met de normen van een stede
16
lijk gebied (welke doorgaans hoger liggen) worden gerekend als de
woningen binnen de bebouwde kom zijn gelegen en er op de weg die
de geluidsbron is, een wettelijke maximum snelheid van 50 km/uur
geldt
Het realiseren van een nieuwe aansluiting op de Drachtsterweg, te
voorzien van verkeerslichten en het reconstrueren van de bestaande
aansluiting Teerns, waar eveneens verkeerslichten zullen worden ge
plaatst, zullen tesamen met de nieuwe bebouwing op enige afstand
langs één zijde van de weg, het karakter van de Drachtsterweg
slechts in beperkte mate beïnvloeden.
Voorshands wordt alleen ter weerszijden van de aansluiting Teerns,
waar het langzaam verkeer zeker voorlopig gelijkvloers zal blijven
oversteken met een snelheidsbeperking van 50 km/uur gerekend.
Voor het overige zal bij de geluidsberekeningen tussen beide aan
sluitingen op de Drachtsterweg met een maximum snelheid van 70 km/
uur worden gerekend. Dit betekent dat voor de geprojecteerde hoge
bebouwing nabij de aansluiting Teerns met een uiterste grenswaarde
van 65 5 70 dB(A) aan de gevel buitenshuis gerekend mag
worden en voor de overige woonbebouwing langs de Drachtsterweg met
55+5 O «60 dB(A). Dit laatste houdt in, dat ten noorden van het
geprojecteerde bedrijfsterrein over een lengte van circa 250 m een
geluidsscherm langs de Drachtsterweg geplaatst zal moeten worden,
omdat anders eerst op een afstand van circa 90 m uit de as van de
weg gebouwd zou mogen worden.
Paragraaf 615 op blz. 179 van de plantoelichting zal op grond van
het bovenstaande worden aangepast, evenals bijlage f. Daarbij zal
tevens rekening worden gehouden met de vanaf 1 januari 1982 van
kracht zijnde Meet- en Rekenvoorschriften WegverkeerslawaaiOok
figuur 6.13 zal in verband hiermee aangepast moeten worden.
De bezwaren van reclamant(en) in verband met het karakter van de
Drachtsterweg zijn gegrond. Hieraan kan worden tegemoetgekomen
door het plan te wijzigen als hiervoor is omschreven. Voor het
overige kunnen de bezwaren ongegrond worden verklaard.
1) correctie van 5dB(A) volgens art. 103 van de Wet Geluidhinder.