21
Q. Bezwaar wordt gemaakt tegen het bouwen in de direate omgeving
van het crematorium. Bewoners worden dagelijks met de dood ge
confronteerd.
De rouwstoet volgt bij de bestaande ingang momenteel de tot
nu toe gebruikelijke route door het dorp Goutum. Wanneer de
nieuwe ingang vanaf de ontsluitingsweg naar de N32 tot stand
komt, zullen er, in vergelijking met de huidige situatie,
eerder minder dan meer confrontaties tussen bewoners en rouw
stoeten plaatsvinden.
De route voor rouwstoeten zal alleen over de hoofdontsluitings-
weg en zodoende niet door het woongebied lopen. Slechts over
korte afstand zal langs woongebied gegaan worden.
Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en)
ongegrond verklaard te worden.
22
R. De motivatie die het plan aangeeft om wat betreft de fasering
het eerst "om de oost" te beginnen, wordt onjuist en tegen
strijdig geacht.
Redenen: - direct wordt de toegangsweg Drachtsterweg/Teams aange
legd, waardoor het gehele weidegebied als verloren moet
worden beschouwd.
Bezien vanuit het landschaphet karakter van Goutum,
het bedrijfsbelang van de plaatselijke boeren en de
aanvoerroute voor bouwmaterialen, wordt de voorkeur
gegeven aan een fasering "om de west" waarbij tevens
de visuele afstand tussen bebouwing en stad kleiner
zal zijn.
De keuze voor één van beide faseringsalternatieven is nader be
studeerd. In deze studie zijn beide alternatieven getoetst op
de volgende aspecten:
1Grondverwerving;
2. Bouwrijpmaken;
3. Infrastructurele werken;
4. Benutting van de investeringen;
5. Woningsectorverdeling;
6. Betrokkenheid op Leeuwarden en Goutum;
7. Inwendige samenhang.
Alleen op de punten van het; bouwri jpmaken en de betrokkenheid op
Leeuwarden en Goutum bleek voorkeur te bestaan voor fasering "om
de west". Tegenover de hogere kosten van bouwrijpmaken bij een fa
sering om de oost staan echter de hogere kosten v.an de infrastruc
turele werken en verwerving om de west, zodat totaal gezien een fa
sering "om de west" duurder is. Dit ondanks de eventueel langere
aanvoerroutes voor bouwmaterialen.
De betrokkenheid op Leeuwarden ook in visuele zin is weliswaar
een belangrijk punt, maar daartegenover staat een betere inwendige
samenhang van de bebouwing in het oostelijke gedeelte.
Bovendien kunnen in het oostelijk gedeelte de investeringen veel
sneller worden benut, terwijl in dit gedeelte ten tijde van de rea
lisering beter op de behoefte van de diverse woningsectoren kan
worden ingespeeld. De keuze dient dan ook op de fasering "om de
oost" te vallen.
De aanleg van de weg Drachtsterweg/Tearns dient veel doeleinden
tegelijk; veel wenselijk geachte ontwikkelingen in het gebied
krijgen hiermee een ontsluiting. Bovendien heeft deze weg een
gunstige ligging bij een eventueel getemporiseerde uitbouw van
het woongebied.
In het algemeen kan worden gesteld, dat de aanleg van deze weg
elk gewenst ontwikkelingstempo mogelijk maakt zonder dat daarbij
de ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied worden verstoord.