21 Q. Bezwaar wordt gemaakt tegen het bouwen in de direate omgeving van het crematorium. Bewoners worden dagelijks met de dood ge confronteerd. De rouwstoet volgt bij de bestaande ingang momenteel de tot nu toe gebruikelijke route door het dorp Goutum. Wanneer de nieuwe ingang vanaf de ontsluitingsweg naar de N32 tot stand komt, zullen er, in vergelijking met de huidige situatie, eerder minder dan meer confrontaties tussen bewoners en rouw stoeten plaatsvinden. De route voor rouwstoeten zal alleen over de hoofdontsluitings- weg en zodoende niet door het woongebied lopen. Slechts over korte afstand zal langs woongebied gegaan worden. Gezien het vorenstaande dienen de bezwaren van reclamant(en) ongegrond verklaard te worden. 22 R. De motivatie die het plan aangeeft om wat betreft de fasering het eerst "om de oost" te beginnen, wordt onjuist en tegen strijdig geacht. Redenen: - direct wordt de toegangsweg Drachtsterweg/Teams aange legd, waardoor het gehele weidegebied als verloren moet worden beschouwd. Bezien vanuit het landschaphet karakter van Goutum, het bedrijfsbelang van de plaatselijke boeren en de aanvoerroute voor bouwmaterialen, wordt de voorkeur gegeven aan een fasering "om de west" waarbij tevens de visuele afstand tussen bebouwing en stad kleiner zal zijn. De keuze voor één van beide faseringsalternatieven is nader be studeerd. In deze studie zijn beide alternatieven getoetst op de volgende aspecten: 1Grondverwerving; 2. Bouwrijpmaken; 3. Infrastructurele werken; 4. Benutting van de investeringen; 5. Woningsectorverdeling; 6. Betrokkenheid op Leeuwarden en Goutum; 7. Inwendige samenhang. Alleen op de punten van het; bouwri jpmaken en de betrokkenheid op Leeuwarden en Goutum bleek voorkeur te bestaan voor fasering "om de west". Tegenover de hogere kosten van bouwrijpmaken bij een fa sering om de oost staan echter de hogere kosten v.an de infrastruc turele werken en verwerving om de west, zodat totaal gezien een fa sering "om de west" duurder is. Dit ondanks de eventueel langere aanvoerroutes voor bouwmaterialen. De betrokkenheid op Leeuwarden ook in visuele zin is weliswaar een belangrijk punt, maar daartegenover staat een betere inwendige samenhang van de bebouwing in het oostelijke gedeelte. Bovendien kunnen in het oostelijk gedeelte de investeringen veel sneller worden benut, terwijl in dit gedeelte ten tijde van de rea lisering beter op de behoefte van de diverse woningsectoren kan worden ingespeeld. De keuze dient dan ook op de fasering "om de oost" te vallen. De aanleg van de weg Drachtsterweg/Tearns dient veel doeleinden tegelijk; veel wenselijk geachte ontwikkelingen in het gebied krijgen hiermee een ontsluiting. Bovendien heeft deze weg een gunstige ligging bij een eventueel getemporiseerde uitbouw van het woongebied. In het algemeen kan worden gesteld, dat de aanleg van deze weg elk gewenst ontwikkelingstempo mogelijk maakt zonder dat daarbij de ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied worden verstoord.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 368