8. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden
voor een door de overdragende partij aan te wijzen, te Leeuwarden
gevestigde notaris;
II. de onder I. bedoelde grond onder te brengen in het Grondbedrijf van de
Dienst Stadsontwikkeling.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Het instellen van een Commissie voor de Werkgelegenheid.
Bijlage no. 87 Leeuwarden, 11 februari 1982.
Aan de gemeenteraad.
In de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 1981 zijn bij
de behandeling van het Beleidsplan 1982-1986 twee moties ingediend betreffende
het werkgelegenheidsbeleid van de gemeente. In beide moties wordt het College
van B. W. uitgenodigd aan de Raad een nota aan te bieden inzake het gemeen
telijke werkgelegenheids- en arbeidsmarktbeleid.
Wij hebben beide moties in beraad gehouden en toegezegd U in februari over
ons standpunt terzake te zullen informeren.
De lokale overheid kan, tengevolge van een aantal haar toegekende taken,
welke passen in een wettelijk kader, inspelen op en richting geven aan een aan
tal aktiviteiten en funkties die in een stad worden gevonden. Men kan hierbij
denken aan ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, gezondheidszorg, verkeer en
onderwijs. Op het terrein van de stedelijke en regionale economie ontbreekt
het de lokale overheid aan een direkte wettelijke sturende bemoeienis.
Veeleer is er sprake van taken, welke ingrijpen in het economisch gebeuren en voort
vloeien uit landelijke regelingen en wetten, bijvoorbeeld op het terrein van
de sociale wetgeving, de milieuwetgeving en de volksgezondheid. Een en ander
neemt niet weg dat ook de lokale overheid een eigen verantwoordelijkheid heeft
ten aanzien van economisch-maatschappelijke ontwikkelingen. Het zijn vraagstukken
rond werkgelegenheid, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en de arbeidsmarkt
in de algemene zin, die meer en meer een maatschappelijk probleem vormen en van
invloed kunnen zijn op het welbevinden van de individuele burger. De lokale
overheid draagt mede zorg voor het welzijn van de bevolking en heeft derhalve
een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van deze problematiek.
Wij zijn dan ook van mening dat de lokale overheid, binnen haar verantwoor
delijkheid en mogelijkheden, zodanige voorwaarden dient te scheppen en aktivi
teiten te ontwikkelen dat de werkgelegenheid wordt bevorderd en de gevolgen
van de werkloosheid worden opgevangen. De gemeentelijke inspanningen op dit
terrein zijn velerlei. Ze variëren van de aanleg van industrieterreinen en
overleg met het bedrijfsleven tot aktiviteiten in de welzijnssector.
In dit verband wijzen wij U onder meer op de gemeentelijke betrokkenheid bij
de Stichting Project "Mensen zonder Werk". In een dergelijk beleid passen ook
het bepleiten van bepaalde stimuleringsmaatregelen in het kader van het
regionaal-sociaal-economisch beleid, onze pogingen de werkgelegenheid in de
quartaire sector uit te breiden (spreiding rijksdiensten) en onze inspanningen
om met behulp van andere instanties (N.O.M., het Ministerie van Economische
Zaken) de werkgelegenheid bij individuele bedrijven en organisaties te behouden
of uit te breiden.
De sociaal-economische ontwikkelingen in de laatste jaren, met name de
snel toenemende problematiek rond de werkgelegenheid en het funktioneren van
de arbeidsmarkt enerzijds en het beleidsvoornemen van de Rijksoverheid om in
het kader van het regionaal-sociaal-economisch beleid beperkte taken op dit
terrein aan lagere overheden op te dragen anderzijds, doen de vraag rijzen of
een herbezinning op het gemeentelijke beleidsinstrumentarium en de wijze waar
op deze instrumenten worden ingezet gewenst is. Een en ander geeft ons aanlei
ding U voor te stellen een Commissie voor de Werkgelegenheid in te stellen.
-2-