8. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door de overdragende partij aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris; II. de onder I. bedoelde grond onder te brengen in het Grondbedrijf van de Dienst Stadsontwikkeling. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Het instellen van een Commissie voor de Werkgelegenheid. Bijlage no. 87 Leeuwarden, 11 februari 1982. Aan de gemeenteraad. In de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 1981 zijn bij de behandeling van het Beleidsplan 1982-1986 twee moties ingediend betreffende het werkgelegenheidsbeleid van de gemeente. In beide moties wordt het College van B. W. uitgenodigd aan de Raad een nota aan te bieden inzake het gemeen telijke werkgelegenheids- en arbeidsmarktbeleid. Wij hebben beide moties in beraad gehouden en toegezegd U in februari over ons standpunt terzake te zullen informeren. De lokale overheid kan, tengevolge van een aantal haar toegekende taken, welke passen in een wettelijk kader, inspelen op en richting geven aan een aan tal aktiviteiten en funkties die in een stad worden gevonden. Men kan hierbij denken aan ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, gezondheidszorg, verkeer en onderwijs. Op het terrein van de stedelijke en regionale economie ontbreekt het de lokale overheid aan een direkte wettelijke sturende bemoeienis. Veeleer is er sprake van taken, welke ingrijpen in het economisch gebeuren en voort vloeien uit landelijke regelingen en wetten, bijvoorbeeld op het terrein van de sociale wetgeving, de milieuwetgeving en de volksgezondheid. Een en ander neemt niet weg dat ook de lokale overheid een eigen verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van economisch-maatschappelijke ontwikkelingen. Het zijn vraagstukken rond werkgelegenheid, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en de arbeidsmarkt in de algemene zin, die meer en meer een maatschappelijk probleem vormen en van invloed kunnen zijn op het welbevinden van de individuele burger. De lokale overheid draagt mede zorg voor het welzijn van de bevolking en heeft derhalve een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van deze problematiek. Wij zijn dan ook van mening dat de lokale overheid, binnen haar verantwoor delijkheid en mogelijkheden, zodanige voorwaarden dient te scheppen en aktivi teiten te ontwikkelen dat de werkgelegenheid wordt bevorderd en de gevolgen van de werkloosheid worden opgevangen. De gemeentelijke inspanningen op dit terrein zijn velerlei. Ze variëren van de aanleg van industrieterreinen en overleg met het bedrijfsleven tot aktiviteiten in de welzijnssector. In dit verband wijzen wij U onder meer op de gemeentelijke betrokkenheid bij de Stichting Project "Mensen zonder Werk". In een dergelijk beleid passen ook het bepleiten van bepaalde stimuleringsmaatregelen in het kader van het regionaal-sociaal-economisch beleid, onze pogingen de werkgelegenheid in de quartaire sector uit te breiden (spreiding rijksdiensten) en onze inspanningen om met behulp van andere instanties (N.O.M., het Ministerie van Economische Zaken) de werkgelegenheid bij individuele bedrijven en organisaties te behouden of uit te breiden. De sociaal-economische ontwikkelingen in de laatste jaren, met name de snel toenemende problematiek rond de werkgelegenheid en het funktioneren van de arbeidsmarkt enerzijds en het beleidsvoornemen van de Rijksoverheid om in het kader van het regionaal-sociaal-economisch beleid beperkte taken op dit terrein aan lagere overheden op te dragen anderzijds, doen de vraag rijzen of een herbezinning op het gemeentelijke beleidsinstrumentarium en de wijze waar op deze instrumenten worden ingezet gewenst is. Een en ander geeft ons aanlei ding U voor te stellen een Commissie voor de Werkgelegenheid in te stellen. -2-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 38