- 2 -
De aankoop van het garagebedrijf Hoogeveen en Toornstra is in de
beschikking geaccepteerd, zij het dat alleen wordt ingestemd met de
sloop van de panden Bisschopsstraat 44 en 46 ten behoeve van het re
aliseren van parkeerplaatsen. De inrichtingskosten van het parkeer
terrein zijn echter buiten het saldo gelaten. Wij gaan ervan uit,
dat dit abusievelijk is gebeurd, en verwachten dat de verhardingskosten
ten behoeve van de parkeervoorziening, die zijn geraamd op 52.500,--
alsnog zullen worden geaccepteerd.
De te handhaven onderdelen van het garagebedrijf zullen na aankoop hier
van door de gemeente weer worden verkocht.
De verwerving van een zevental woningen aan de Oohannes Semsstraat heeft
de Minister niet geaccepteerd. Als gevolg hiervan wordt vooralsnog afge
zien van de geplande reconstructie van de 3. Semsstraat. In de rapportage
geeft de projectgroep aan welke aanvullende verkeersmaatregelen ten be
hoeve van het functioneren van de ontsluitingsweg haars inziens noodzake
lijk zijn. Bij het opstellen van de concrete herinrichtingsplannen zal
hier nader op worden ingegaan.
Ben drietal ter plaatse reeds verworven woningen zal in verband met het
voorgaande weer worden verkocht.
Aangezien de sloop van de woningen aan de 3. Semsstraat geen doorgang
zal vinden, vervallen de 15 ter plaatse geplande parkeerplaatsen, terwijl
daarnaast ten behoeve van de te handhaven woningen parkeerplaatsen moeten
worden gemaakt.
Voor het als gevolg hiervan ontstane tekort aan parkeerplaatsen is een
oplossing gevonden in het vergroten van de parkeervoorziening ten oosten
van de Menno van Coehoornstraat. De hiermee gemoeid zijnde extra kosten
worden geraamd op 115.500,,te weten 90.000,-- minder opbrengsten
plus 25.500,inrichtingskosten. Wij zijn van mening dat dit onderdeel
alsnog voor subsidiëring in het kader van de I.S.R. in aanmerking dient
te komen, aangezien de te maken kosten het directe gevolg zijn van het
niet accepteren van de aankoop van de woningen aan de 3. Semsstraat.
De ten behoeve van de nieuwe Menno van Coehoornschool benodigde opper
vlakte bedraagt 2.900 m2, terwijl in het uitvoeringsrapport rekening was
gehouden met een oppervlakte van 4.400 m2. Het inrichten van het resteren
de gedeelte van het terrein tot groengebied zou het ten laste van de ge
meente blijvende tekort doen toenemen met ruim 200.000,-- (minder op
brengsten en inrichtingskosten). Wij stellen daarom voor dit gedeelte van
het terrein uit te geven ten behoeve van de bestemming gemengde bebouwing.
Een dergelijke bestemming geeft aan, dat daarbij tevens aan wonen wordt
gedacht. Het oorspronkelijk geplande groengebied, dat in kwalitatief op
zicht voldoet aan de behoefte blijft hiermee gehandhaafd. Stedebouwkundjg
ruimtelijk laat een uitbreiding van het uitgeefbare terrein zich goed in
passen.
De verwerving van het bedrijf Boelens aan het Molenpad heeft de Minister
van V.R.0. blijkens de beschikking niet geaccepteerd. In de rapportage
gaat de projectgroep uitgebreid in op de noodzaak van verplaatsing van
dit bedrijf. Daarnaast wijzen ook de bewoners in hun rapport "Bedrijfs-
overlast in Molenpad", dat voor U ter inzage is gelegd, op het belang
van het vertrek van Boelens uit de wijk.
In overleg met zowel het ministerie van V.R.0. als het ministerie van
Volksgezondheid en Milieuhygiëne wordt momenteel de mogelijkheid nagegaan
de verwerving van dit bedrijf alsnog onder de werkingssfeer van de I.S.R.
te brengen.
Dit overleg is echter nog niet afgerond. Om die reden hebben wij de ver
- 3 -
werving van dit bedrijf vooralsnog als een pro-memorie post moeten
opnemen.
Terzake zullen wij al het mogelijke blijven doen om met het departe
ment tot overeenstemming te geraken. Tegen de achtergrond van bedoeld
overleg achten wij nadere besprekingen over de verplaatsing van het
bedrijf 3elco niet realistisch, zeker niet nu de oorspronkelijk aange
dragen argumenten, die ook reeds in de overwegingen van de subsidiëren
de ministeries hebben meegewogen, niet zijn aangevuld en/of versterkt.
Financiële consequenties
Uit het financiële overzicht in hoofdstuk 3 blijkt dat de I.S.R.-bij
drage van het ministerie van V.R.0. vooralsnog wordt geraamd op afgerond
8.8 miljoen. Zoals reeds vermeld zal over een aantal verwervingen nog
overleg plaatsvinden, zodat naar verwachting het uiteindelijke saldo ten
laste van V.R.0. hoger zal uitvallen.
Van het bedrag van 8.8 miljoen komt, wanneer de Minister instemt met
Uw besluit van 22 februari 1982 (bijlage no. 78) 1.604.000,-- ten laste
van de Binnenstad, aangezien tot een hoogte van dit bedrag middelen ten
behoeve van gebouwde parkeervoorzieningen voorlopig zullen worden aange
wend ten behoeve van het vernieuwen van de walmuren aan de Oosterkade en
OostergrachtswalVan het resterende bedrag ad 7.2 miljoen is
2.6 miljoen opgenomen ten behoeve van het vernieuwen van de walmuren aan
de Emmakade N.Z.
Aangezien U in Uw vergadering van 22 februari j.l. reeds hebt besloten
dit onderdeel uit te stellen tot na 1985, is voor het gebied Molenpad tot
1985 derhalve een bedrag benodigd van 4.6 miljoen. Met het oog op de
diverse p.m.-posten dreigt het tot 1985 beschikbare bedrag te worden over
schreden, zodat bij de aangepaste faseringsopzet rekening is gehouden met
het verschuiven van een aantal planonderdelen tot na 1985.
Het ten laste van de gemeente blijvende tekort is geraamd op 1.8 miljoen.
Wij gaan er van uit dat dit tekort uiteindelijk lager zal uitvallen, op
grond van het over een aantal verwervingen nog te plegen overleg.
In het bedrag van 1.8 miljoen is overigens nog geen rekening gehouden
met een eventuele gemeentelijke bijdrage ten behoeve van Boelens.
III. Achter de Hoven/Veqelin
De projectgroep besteedt in haar rapportage aandacht aan zowel de stede-
bouwkundige als de financiële consequenties van de aanwijzingsbeschikking.
Evenals in het gebied Molenpad heeft de minister van V.R.0. de verwervinq
van het aantal panden niet geaccepteerd. De gevolgen hiervan worden be
sproken in hoofdstuk 1 van de rapportage; kortheidshalve verwijzen wij
hiernaar.
De aankoop van enkele percelen grond langs de Potmarge ten behoeve van
het maken van een groenzone is eveneens buiten het saldo gelaten. Over
deze groenzone vinden momenteel besprekingen plaats met het ministerie
van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, met als oogmerk alsnog,
zij het buiten I.S.R.-verband, voor subsidiëring van dit planonderdeel
in aanmerking te komen.
Voor wat betreft de ingediende plannen voor de Spoorstraat acht de
Minister de aankoop van de bermstrook, en de geplande damwand in de
Spoorsloot ten behoeve van de herprofilering niet acceptabel. Behalve
voor het parkeren langs de Spoorstraat heeft deze beslissing ook gevolgen