- 2 - De aankoop van het garagebedrijf Hoogeveen en Toornstra is in de beschikking geaccepteerd, zij het dat alleen wordt ingestemd met de sloop van de panden Bisschopsstraat 44 en 46 ten behoeve van het re aliseren van parkeerplaatsen. De inrichtingskosten van het parkeer terrein zijn echter buiten het saldo gelaten. Wij gaan ervan uit, dat dit abusievelijk is gebeurd, en verwachten dat de verhardingskosten ten behoeve van de parkeervoorziening, die zijn geraamd op 52.500,-- alsnog zullen worden geaccepteerd. De te handhaven onderdelen van het garagebedrijf zullen na aankoop hier van door de gemeente weer worden verkocht. De verwerving van een zevental woningen aan de Oohannes Semsstraat heeft de Minister niet geaccepteerd. Als gevolg hiervan wordt vooralsnog afge zien van de geplande reconstructie van de 3. Semsstraat. In de rapportage geeft de projectgroep aan welke aanvullende verkeersmaatregelen ten be hoeve van het functioneren van de ontsluitingsweg haars inziens noodzake lijk zijn. Bij het opstellen van de concrete herinrichtingsplannen zal hier nader op worden ingegaan. Ben drietal ter plaatse reeds verworven woningen zal in verband met het voorgaande weer worden verkocht. Aangezien de sloop van de woningen aan de 3. Semsstraat geen doorgang zal vinden, vervallen de 15 ter plaatse geplande parkeerplaatsen, terwijl daarnaast ten behoeve van de te handhaven woningen parkeerplaatsen moeten worden gemaakt. Voor het als gevolg hiervan ontstane tekort aan parkeerplaatsen is een oplossing gevonden in het vergroten van de parkeervoorziening ten oosten van de Menno van Coehoornstraat. De hiermee gemoeid zijnde extra kosten worden geraamd op 115.500,,te weten 90.000,-- minder opbrengsten plus 25.500,inrichtingskosten. Wij zijn van mening dat dit onderdeel alsnog voor subsidiëring in het kader van de I.S.R. in aanmerking dient te komen, aangezien de te maken kosten het directe gevolg zijn van het niet accepteren van de aankoop van de woningen aan de 3. Semsstraat. De ten behoeve van de nieuwe Menno van Coehoornschool benodigde opper vlakte bedraagt 2.900 m2, terwijl in het uitvoeringsrapport rekening was gehouden met een oppervlakte van 4.400 m2. Het inrichten van het resteren de gedeelte van het terrein tot groengebied zou het ten laste van de ge meente blijvende tekort doen toenemen met ruim 200.000,-- (minder op brengsten en inrichtingskosten). Wij stellen daarom voor dit gedeelte van het terrein uit te geven ten behoeve van de bestemming gemengde bebouwing. Een dergelijke bestemming geeft aan, dat daarbij tevens aan wonen wordt gedacht. Het oorspronkelijk geplande groengebied, dat in kwalitatief op zicht voldoet aan de behoefte blijft hiermee gehandhaafd. Stedebouwkundjg ruimtelijk laat een uitbreiding van het uitgeefbare terrein zich goed in passen. De verwerving van het bedrijf Boelens aan het Molenpad heeft de Minister van V.R.0. blijkens de beschikking niet geaccepteerd. In de rapportage gaat de projectgroep uitgebreid in op de noodzaak van verplaatsing van dit bedrijf. Daarnaast wijzen ook de bewoners in hun rapport "Bedrijfs- overlast in Molenpad", dat voor U ter inzage is gelegd, op het belang van het vertrek van Boelens uit de wijk. In overleg met zowel het ministerie van V.R.0. als het ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne wordt momenteel de mogelijkheid nagegaan de verwerving van dit bedrijf alsnog onder de werkingssfeer van de I.S.R. te brengen. Dit overleg is echter nog niet afgerond. Om die reden hebben wij de ver - 3 - werving van dit bedrijf vooralsnog als een pro-memorie post moeten opnemen. Terzake zullen wij al het mogelijke blijven doen om met het departe ment tot overeenstemming te geraken. Tegen de achtergrond van bedoeld overleg achten wij nadere besprekingen over de verplaatsing van het bedrijf 3elco niet realistisch, zeker niet nu de oorspronkelijk aange dragen argumenten, die ook reeds in de overwegingen van de subsidiëren de ministeries hebben meegewogen, niet zijn aangevuld en/of versterkt. Financiële consequenties Uit het financiële overzicht in hoofdstuk 3 blijkt dat de I.S.R.-bij drage van het ministerie van V.R.0. vooralsnog wordt geraamd op afgerond 8.8 miljoen. Zoals reeds vermeld zal over een aantal verwervingen nog overleg plaatsvinden, zodat naar verwachting het uiteindelijke saldo ten laste van V.R.0. hoger zal uitvallen. Van het bedrag van 8.8 miljoen komt, wanneer de Minister instemt met Uw besluit van 22 februari 1982 (bijlage no. 78) 1.604.000,-- ten laste van de Binnenstad, aangezien tot een hoogte van dit bedrag middelen ten behoeve van gebouwde parkeervoorzieningen voorlopig zullen worden aange wend ten behoeve van het vernieuwen van de walmuren aan de Oosterkade en OostergrachtswalVan het resterende bedrag ad 7.2 miljoen is 2.6 miljoen opgenomen ten behoeve van het vernieuwen van de walmuren aan de Emmakade N.Z. Aangezien U in Uw vergadering van 22 februari j.l. reeds hebt besloten dit onderdeel uit te stellen tot na 1985, is voor het gebied Molenpad tot 1985 derhalve een bedrag benodigd van 4.6 miljoen. Met het oog op de diverse p.m.-posten dreigt het tot 1985 beschikbare bedrag te worden over schreden, zodat bij de aangepaste faseringsopzet rekening is gehouden met het verschuiven van een aantal planonderdelen tot na 1985. Het ten laste van de gemeente blijvende tekort is geraamd op 1.8 miljoen. Wij gaan er van uit dat dit tekort uiteindelijk lager zal uitvallen, op grond van het over een aantal verwervingen nog te plegen overleg. In het bedrag van 1.8 miljoen is overigens nog geen rekening gehouden met een eventuele gemeentelijke bijdrage ten behoeve van Boelens. III. Achter de Hoven/Veqelin De projectgroep besteedt in haar rapportage aandacht aan zowel de stede- bouwkundige als de financiële consequenties van de aanwijzingsbeschikking. Evenals in het gebied Molenpad heeft de minister van V.R.0. de verwervinq van het aantal panden niet geaccepteerd. De gevolgen hiervan worden be sproken in hoofdstuk 1 van de rapportage; kortheidshalve verwijzen wij hiernaar. De aankoop van enkele percelen grond langs de Potmarge ten behoeve van het maken van een groenzone is eveneens buiten het saldo gelaten. Over deze groenzone vinden momenteel besprekingen plaats met het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, met als oogmerk alsnog, zij het buiten I.S.R.-verband, voor subsidiëring van dit planonderdeel in aanmerking te komen. Voor wat betreft de ingediende plannen voor de Spoorstraat acht de Minister de aankoop van de bermstrook, en de geplande damwand in de Spoorsloot ten behoeve van de herprofilering niet acceptabel. Behalve voor het parkeren langs de Spoorstraat heeft deze beslissing ook gevolgen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 407