Bij de financiële opzet is uitgegaan van alternatief 4, te weten gedeeltelijk
nieuwbouw en gedeeltelijk sloop, aangezien deze mogelijkheid naar onze mening
de grootste realiseringskans heeft. Bedoeld plan, dat de Stichting Studenten
Huisvesting in samenwerking met de gemeente ontwikkelt, voorziet in handha
ving van de monumenten aan de Poststraat, terwijl de panden aan de Minnema-
straat worden gesloopt ten behoeve van nieuwbouw met een onderdoorgang naar
een te creëren binnenplaats. Ter plaatse kunnen circa 22 éénkamer-wooneenhe-
den worden gebouwd, met gemeenschappelijke voorzieningen.
Bij het onderdeel verwervingen is er vanuit gegaan, dat de panden in eerste
instantie aangekocht zullen worden door de gemeente. Hierdoor zijn bij het
(eventueel) niet-doorgaan van alternatief 4, de andere alternatieven niet
bij voorbaat onmogelijk geworden. Een en ander is tijdens het overleg met de
H.I.D.-Volkshuisvesting afgesproken.
In het bestemmingsplan voor het gebied zal voor de hoek Herestraat/Ciprianus-
steeg de mogelijkheid tot gemengde bebouwing worden opgenomen, aangezien hier
mee de mogelijkheid ontstaat de historische westelijke straatwand van de Here
straat te herstellen. Gezien de geringe oppervlakte waar het hier om gaat, en
de als gevolg hiervan te verwachten financiële consequenties van het door de
gemeente ontwikkelen van een bouwplan zijn wij voornemens slechts het betref
fende terrein, dat momenteel nog in gebruik is bij de Provincie, te verwerven,
met als doel hier voorshands een viertal belanghebbende-parkeerplaatsen te
creëren
Het parkeerterrein op de hoek Voorstreek/Minnemastraat betekent een verstoring
in de stedelijke structuur. Gezien het tekort aan parkeerplaatsen in het ge
bied zijn wij evenwel van mening dat de parkeerbestemming ter plaatse gehand
haafd dient te blijven. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid is de moge
lijkheid geopend boven dit terrein te bouwen. Hierbij denken wij met name aan
het realiseren van woningbouw, in combinatie met een zakelijke bestemming.
Voor een beschrijving van de bebouwingsmogelijkheden ter plaatse verwijzen wij
naar paragraaf S.2.
Een door een bouwonderneming verricht globaal haalbaarheidsonderzoek laat
zien dat het wellicht mogelijk zal zijn ter plaatse een financieel haalbaar
bouwplan te realiseren. Omdat het hier om (premiehuur)woningen gaat die door
een particulier worden gebouwd, hoeft geen beroep te worden gedaan op subsi
die in het kader van de I.S.R.
Momenteel wordt tevens een onderzoek verricht naar de mogelijkheden om de
woonfunctie in het gebied te versterken door bovenwoningen van met name een
aantal winkels geschikt te maken voor woondoeleinden, waardoor uitvoering
wordt gegeven aan de doelstellingen van het Structuurplan Binnenstad 1974.
IV. Overleg met de bevolking.
In hoofdstuk 10 van het uitvoeringsrapport is verslag gedaan van de wijze
waarop de plannen in overleg met de belanghebbenden tot stand zijn gekomen.
Het project-groepmodel heeft in grote lijnen de instemming van de belanghebben
den in het gebied. Wel zijn tegen een aantal onderdelen van de ver eersstruc
tuur bezwaren naar voren gebracht. Op dit punt zal hieronder nader worden in
gegaan.
V. Verkeersstructuur
De bezwaren van de belanghebbenden hebben met name betrekking op de volgende
punten:
a. het afsluiten voor autoverkeer van de Korfmakersstraat tussen de Here
straat en de Korfmakerspijp;
b. het mogelijk afsluiten voor het particuliere gemotoriseerde verkeer van de
interne ontsLuitingsroute vanaf het Blokhuisplein, via de Ossekop, de Unia-
buurt, de Berlikumermarkt, de Groentemarkt-oostzijde en Over de Kelders.
c. het verdwijnen van een aantal openbare parkeerplaatsen op de Brol, in ver
band met de inrichting tot verblijfsgebied.
ad. a. Bij het vaststellen van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan hebt
U besloten tot bovengenoemde afsluiting van de Korfmakersstraat. ,Het
afsluiten van de straat is van belang aangezien deze de verbinding
vormt tussen twee verkeerslussen. Niet afsluiten opent derhalve de mo
gelijkheid tot het optreden van sluipverkeerTégen (fysieke) afslui
ting pleit echter dat hierdoor, bijvoorbeeld in geval van laden en
lossen aan de Voorstreek, de doorstroming mogelijk in gevaar komt. Wij
stellen ons voor in samenhang met reeds genomen en nog te nemen ver
keersmaatregelen nader te laten onderzoeken of (fysieke) afsluiting
van de Korfmakersstraat gewenst is. Bij de concrete herinrichtingsplan
nen zullen wij U dienaangaand nadere voorstellen doen.
ad. b. Bij het vaststellen van de verkeersmaatregelen voor de binnenstad ter
uitvoering van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan hebt U be
sloten op een later tijdstip te beoordelen of tot afsluiting van de
bovengenoemde ontsluitingsroute dient te worden overgegaan.
Volgens de belanghebbende is de bereikbaarheid van het gebied essen
tieel voor de levensvatbaarheid van het winkelbestand ter plaatse. Het
voor motorvoertuigen afsluiten van de ontsluitingsroute dient in feite
gepaard te gaan met de aanleg van extra parkeergelegenheid in de nabij
heid van het gebied. Mede gezien het nu al bestaande tekort aan parkeer
plaatsen lijkt dit niet mogelijk. Het op bepaalde uren afsluiten van de
route levert ook problemen op, aangezien dit met name tijdens de druk
ste winkeluren zou moeten plaatsvinden, terwijl juist dan de behoefte
aan parkeerruimte het grootste is.
Aangezien deze ontsluitingsroute niet tot praktische problemen heeft ge
leid, zien wij geen reden om over te gaan tot afsluiting ervan. Wij
stellen dan ook voor genoemde ontsluitingsroute te handhaven.
ad. c. Direct hiermee samen hangt het verdwijnen van een aantal parkeerplaat
sen op de Brol, overeenkomstig hetgeen is opgenomen in het Verkeers
structuur- en Uitwerkingsplan en het Structuurplan Binnenstad 1974.
Het uitvoeringsplan voorziet in het handhaven van 5 belanghebbenden
parkeerplaatsen ter plaatse. In dit geval zou derhalve een 7-tal par
keerplaatsen komen te vervallen.
De belanghebbenden geven daarentegen de voorkeur aan het handhaven van
alle parkeerplaatsen, ook al kan de Brol in dat geval niet volledig tot
verblijfsgebied worden ingericht.
Gezien het tekort aan parkeerplaatsen in het gebied, en gelet op de me
ning van de belanghebbenden stellen wij voor alle aanwezige parkeer
plaatsen te handhaven.
VI. Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing„1980
U hebt de binnenstad reeds aangewezen als stadsvernieuwingsgebied in de zin
van de VSBS, zodat ondernemers uit het plangebied Over de Kelders/Minnema-
straat nu al een beroep kunnen doen op de in de verordening genoemde gelde
lijke steun maatregelen. Het uitvoeringsplan behoeft in verband hiermee niet
meer ter visie worden gelegd.
VII. Financiën.
In paragraaf 9.2. van het uitvoeringsrapport staat aangegeven welke wijzigin
gen zijn opgetreden ten opzichte van het aanwijzingsrapport Binnenstad.
Het prijspeil is gesteld op 1 januari 1982, waarbij rekening is gehouden met
een prijsstijging van 6j per jaar ten opzichte van de prijzen per medio
1980 van het aanwijzingsrapport Binnenstad.
Voor wat betreft de bijdragen van de verschillende ministeries merken wij het
volgende op.
- 2 -
- 3 -