Bij de financiële opzet is uitgegaan van alternatief 4, te weten gedeeltelijk nieuwbouw en gedeeltelijk sloop, aangezien deze mogelijkheid naar onze mening de grootste realiseringskans heeft. Bedoeld plan, dat de Stichting Studenten Huisvesting in samenwerking met de gemeente ontwikkelt, voorziet in handha ving van de monumenten aan de Poststraat, terwijl de panden aan de Minnema- straat worden gesloopt ten behoeve van nieuwbouw met een onderdoorgang naar een te creëren binnenplaats. Ter plaatse kunnen circa 22 éénkamer-wooneenhe- den worden gebouwd, met gemeenschappelijke voorzieningen. Bij het onderdeel verwervingen is er vanuit gegaan, dat de panden in eerste instantie aangekocht zullen worden door de gemeente. Hierdoor zijn bij het (eventueel) niet-doorgaan van alternatief 4, de andere alternatieven niet bij voorbaat onmogelijk geworden. Een en ander is tijdens het overleg met de H.I.D.-Volkshuisvesting afgesproken. In het bestemmingsplan voor het gebied zal voor de hoek Herestraat/Ciprianus- steeg de mogelijkheid tot gemengde bebouwing worden opgenomen, aangezien hier mee de mogelijkheid ontstaat de historische westelijke straatwand van de Here straat te herstellen. Gezien de geringe oppervlakte waar het hier om gaat, en de als gevolg hiervan te verwachten financiële consequenties van het door de gemeente ontwikkelen van een bouwplan zijn wij voornemens slechts het betref fende terrein, dat momenteel nog in gebruik is bij de Provincie, te verwerven, met als doel hier voorshands een viertal belanghebbende-parkeerplaatsen te creëren Het parkeerterrein op de hoek Voorstreek/Minnemastraat betekent een verstoring in de stedelijke structuur. Gezien het tekort aan parkeerplaatsen in het ge bied zijn wij evenwel van mening dat de parkeerbestemming ter plaatse gehand haafd dient te blijven. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid is de moge lijkheid geopend boven dit terrein te bouwen. Hierbij denken wij met name aan het realiseren van woningbouw, in combinatie met een zakelijke bestemming. Voor een beschrijving van de bebouwingsmogelijkheden ter plaatse verwijzen wij naar paragraaf S.2. Een door een bouwonderneming verricht globaal haalbaarheidsonderzoek laat zien dat het wellicht mogelijk zal zijn ter plaatse een financieel haalbaar bouwplan te realiseren. Omdat het hier om (premiehuur)woningen gaat die door een particulier worden gebouwd, hoeft geen beroep te worden gedaan op subsi die in het kader van de I.S.R. Momenteel wordt tevens een onderzoek verricht naar de mogelijkheden om de woonfunctie in het gebied te versterken door bovenwoningen van met name een aantal winkels geschikt te maken voor woondoeleinden, waardoor uitvoering wordt gegeven aan de doelstellingen van het Structuurplan Binnenstad 1974. IV. Overleg met de bevolking. In hoofdstuk 10 van het uitvoeringsrapport is verslag gedaan van de wijze waarop de plannen in overleg met de belanghebbenden tot stand zijn gekomen. Het project-groepmodel heeft in grote lijnen de instemming van de belanghebben den in het gebied. Wel zijn tegen een aantal onderdelen van de ver eersstruc tuur bezwaren naar voren gebracht. Op dit punt zal hieronder nader worden in gegaan. V. Verkeersstructuur De bezwaren van de belanghebbenden hebben met name betrekking op de volgende punten: a. het afsluiten voor autoverkeer van de Korfmakersstraat tussen de Here straat en de Korfmakerspijp; b. het mogelijk afsluiten voor het particuliere gemotoriseerde verkeer van de interne ontsLuitingsroute vanaf het Blokhuisplein, via de Ossekop, de Unia- buurt, de Berlikumermarkt, de Groentemarkt-oostzijde en Over de Kelders. c. het verdwijnen van een aantal openbare parkeerplaatsen op de Brol, in ver band met de inrichting tot verblijfsgebied. ad. a. Bij het vaststellen van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan hebt U besloten tot bovengenoemde afsluiting van de Korfmakersstraat. ,Het afsluiten van de straat is van belang aangezien deze de verbinding vormt tussen twee verkeerslussen. Niet afsluiten opent derhalve de mo gelijkheid tot het optreden van sluipverkeerTégen (fysieke) afslui ting pleit echter dat hierdoor, bijvoorbeeld in geval van laden en lossen aan de Voorstreek, de doorstroming mogelijk in gevaar komt. Wij stellen ons voor in samenhang met reeds genomen en nog te nemen ver keersmaatregelen nader te laten onderzoeken of (fysieke) afsluiting van de Korfmakersstraat gewenst is. Bij de concrete herinrichtingsplan nen zullen wij U dienaangaand nadere voorstellen doen. ad. b. Bij het vaststellen van de verkeersmaatregelen voor de binnenstad ter uitvoering van het Verkeersstructuur- en Uitwerkingsplan hebt U be sloten op een later tijdstip te beoordelen of tot afsluiting van de bovengenoemde ontsluitingsroute dient te worden overgegaan. Volgens de belanghebbende is de bereikbaarheid van het gebied essen tieel voor de levensvatbaarheid van het winkelbestand ter plaatse. Het voor motorvoertuigen afsluiten van de ontsluitingsroute dient in feite gepaard te gaan met de aanleg van extra parkeergelegenheid in de nabij heid van het gebied. Mede gezien het nu al bestaande tekort aan parkeer plaatsen lijkt dit niet mogelijk. Het op bepaalde uren afsluiten van de route levert ook problemen op, aangezien dit met name tijdens de druk ste winkeluren zou moeten plaatsvinden, terwijl juist dan de behoefte aan parkeerruimte het grootste is. Aangezien deze ontsluitingsroute niet tot praktische problemen heeft ge leid, zien wij geen reden om over te gaan tot afsluiting ervan. Wij stellen dan ook voor genoemde ontsluitingsroute te handhaven. ad. c. Direct hiermee samen hangt het verdwijnen van een aantal parkeerplaat sen op de Brol, overeenkomstig hetgeen is opgenomen in het Verkeers structuur- en Uitwerkingsplan en het Structuurplan Binnenstad 1974. Het uitvoeringsplan voorziet in het handhaven van 5 belanghebbenden parkeerplaatsen ter plaatse. In dit geval zou derhalve een 7-tal par keerplaatsen komen te vervallen. De belanghebbenden geven daarentegen de voorkeur aan het handhaven van alle parkeerplaatsen, ook al kan de Brol in dat geval niet volledig tot verblijfsgebied worden ingericht. Gezien het tekort aan parkeerplaatsen in het gebied, en gelet op de me ning van de belanghebbenden stellen wij voor alle aanwezige parkeer plaatsen te handhaven. VI. Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing„1980 U hebt de binnenstad reeds aangewezen als stadsvernieuwingsgebied in de zin van de VSBS, zodat ondernemers uit het plangebied Over de Kelders/Minnema- straat nu al een beroep kunnen doen op de in de verordening genoemde gelde lijke steun maatregelen. Het uitvoeringsplan behoeft in verband hiermee niet meer ter visie worden gelegd. VII. Financiën. In paragraaf 9.2. van het uitvoeringsrapport staat aangegeven welke wijzigin gen zijn opgetreden ten opzichte van het aanwijzingsrapport Binnenstad. Het prijspeil is gesteld op 1 januari 1982, waarbij rekening is gehouden met een prijsstijging van 6j per jaar ten opzichte van de prijzen per medio 1980 van het aanwijzingsrapport Binnenstad. Voor wat betreft de bijdragen van de verschillende ministeries merken wij het volgende op. - 2 - - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 411