2. de Stichting zal het instrumentarium tegen brandschade ver
zekeren en verzekerd houden, zulks ten genoegen van Burgemeester
en Wethouders;
3. de Stichting verleent alle medewerking aan een door of vanwege
Burgemeester en Wethouders uit te oefenen controle op de administra
tie van de Stichting;
4-. zonder toestemming van Burgemeester en Wethouders is het de Stichting
niet geoorloofd het met de geldlening gefinancierde instrumentarium te
vervangen of in onderpand te geven.
5. de Stichting zal de opbrengst van de geldlening uitsluitend mogen
aanwenden voor de financiering van de aanschaf van apparatuur;
6. al hetgeen door de gemeente terzake van de verleende garantie mocht
worden betaald blijft als schuld op de Stichting rusten;
over het bedrag dezer schuld wordt, totdat zij is afgelost, jaarlijks
op 31 december rente op rente bijgeschreven, berekend naar het per
centage van de wettelijke rente;
7. wijst de verlies- en winstrekening van de Stichting over enig jaar
een winstsaldo aan, dan zal de Stichting ter voldoening van een
schuld als bedoeld onder 6 aan de gemeente betalen een bedrag gelijk
aan die schuld, of, zo deze hoger is dan het winstsaldo, tot een be
drag van het winstsaldo;
8. de Stichting is verplicht de aan de geldlening en aan de garantie
overeenkomst verbonden voorwaarden stipt na te komen;
9. alle kosten en rechten, vallende op het afsluiten van de garantie
overeenkomst komen ten laste van de Stichting;
10. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd zolang de in de garantie
overeenkomst bedoelde geldlening niet geheel zal zijn afgelost, zo
nodig nadere voorwaarden stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter
Secretaris
- 2 -
I
Toekennen van een extra subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstver
lening Leeuwarden voor de medewerking aan een 7 x 24- uurs bereikbaarheidsrege
ling.
Bijlage nr. 256 Leeuwarden, 17 juni 1982.
Aan de Gemeenteraad.
Reeds enige jaren leeft in Leeuwarden de wens om de instellingen voor
maatschappelijke dienstverlening ook buiten de kantooruren en in de weekends
bereikbaar te doen zijn. Ook in het gemeentelijk beleidsplan 1977-1981 en
laatstelijk in een motie die op 13 februari 1979 door U werd aangenomen, werd
voor realisatie van een 24- uurs bereikbaarheidsregeling voor de maatschappelij
ke dienstverlening gepleit.
Recentelijk is deze aangelegenheid opnieuw in de belangstelling gekomen door
het rapport van de gemeentepolitie in Leeuwarden "De wijkagent, hulpverlener
tegen wil en dank". In dit rapport is geconstateerd, dat de wijkagent een groot
deel van zijn beschikbare tijd besteedt aan werkzaamheden, die feitelijk niet
behoren tot de politietaak maar die liggen op het terrein van de maatschappelijke
dienstverlening. Dit blijkt het gevolg te zijn van het feit dat de hulpverlenings
instellingen die op dit gebied werkzaam zijn slechts beperkte openingstijden ken
nen. Wanneer in de lokale samenleving als gevolg van psycho-sociale problemen
konflikten ontstaan die tot verstoring van de openbare orde leiden, dan moet de
politie zich noodgedwongen ook bezighouden met krisisinterventie, teneinde te
voorkomen dat zich direkt na een politieoptreden opnieuw konflikten voordoen die
wederom tot verstoring van de openbare orde leiden. De politie begeeft zich aldus
echter op een terrein waarvoor zij niet is opgeleid en dat ook niet past binnen
haar takenpakket.
Wij zijn daarom van mening, dat een 7x2^ uurs bereikbaarheidsregeling van de
maatschappelijke dienstverlening op korte termijn gerealiseerd moet worden.
In verband hiermee zijn wij in overleg getreden met het bestuur van de
Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden over de mogelijkheden waar
over deze instelling beschikt om terzake een passende regeling te treffen. Het
bestuur heeft zich inmiddels bereid verklaard om in elk geval tot 1 januari 1984-
mee te werken aan een, vooralsnog experimentele, bereikbaarheidsregeling. De
werkwijze binnen dit projekt komt er in grote lijnen op neer, dat een vijftal
medewerkers onder direkte leiding van een stafmedewerker van de stichting die
als projektleider optreedt een team vormt waarvan de leden bij toerbeurt via een
semafoon 's avonds en in de weekends kunnen worden opgeroepen door de dienstdoende
wachtkommandant van de gemeentepolitie in het geval zich een situatie voordoet,
waarin krisishulpverlening gewenst is. Voor meer gedetailleerde informatie ver
wijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken.
Teneinde een goede samenwerking tussen gemeentepolitie en de hulpverleners
te bevorderen, zijn wij voornemens om een stuurgroep in te stellen waarin naast
de direkt betrokkenen ook eerstelijns hulpverleningsinstellingen zijn vertegen
woordigd. Deze stuurgroep heeft tot taak het projekt beleidsmatig te ondersteunen
en advies uit te brengen over de wenselijkheid van kontinuering van de bereik
baarheidsregeling na afloop van de experimentele fase. Ook zal aandacht moeten
worden besteed aan de mogelijkheden om het aantal aan de regeling deelnemende
organisaties uit te breiden.
De kosten voor uitvoering van het experiment kunnen voor het eerste jaar
worden geraamd op 47.000,--. Dit bedrag bestaat uit 31.000,-- voor toeken
ning van een beschikbaarheids-,en overwerkvergoeding aan de hulpverleners,
13.000,-- voor diverse apparaatskosten en 3.000,voor aanloopkosten zoals
de aanschaf van een semafoon.