2. de Stichting zal het instrumentarium tegen brandschade ver zekeren en verzekerd houden, zulks ten genoegen van Burgemeester en Wethouders; 3. de Stichting verleent alle medewerking aan een door of vanwege Burgemeester en Wethouders uit te oefenen controle op de administra tie van de Stichting; 4-. zonder toestemming van Burgemeester en Wethouders is het de Stichting niet geoorloofd het met de geldlening gefinancierde instrumentarium te vervangen of in onderpand te geven. 5. de Stichting zal de opbrengst van de geldlening uitsluitend mogen aanwenden voor de financiering van de aanschaf van apparatuur; 6. al hetgeen door de gemeente terzake van de verleende garantie mocht worden betaald blijft als schuld op de Stichting rusten; over het bedrag dezer schuld wordt, totdat zij is afgelost, jaarlijks op 31 december rente op rente bijgeschreven, berekend naar het per centage van de wettelijke rente; 7. wijst de verlies- en winstrekening van de Stichting over enig jaar een winstsaldo aan, dan zal de Stichting ter voldoening van een schuld als bedoeld onder 6 aan de gemeente betalen een bedrag gelijk aan die schuld, of, zo deze hoger is dan het winstsaldo, tot een be drag van het winstsaldo; 8. de Stichting is verplicht de aan de geldlening en aan de garantie overeenkomst verbonden voorwaarden stipt na te komen; 9. alle kosten en rechten, vallende op het afsluiten van de garantie overeenkomst komen ten laste van de Stichting; 10. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd zolang de in de garantie overeenkomst bedoelde geldlening niet geheel zal zijn afgelost, zo nodig nadere voorwaarden stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter Secretaris - 2 - I Toekennen van een extra subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstver lening Leeuwarden voor de medewerking aan een 7 x 24- uurs bereikbaarheidsrege ling. Bijlage nr. 256 Leeuwarden, 17 juni 1982. Aan de Gemeenteraad. Reeds enige jaren leeft in Leeuwarden de wens om de instellingen voor maatschappelijke dienstverlening ook buiten de kantooruren en in de weekends bereikbaar te doen zijn. Ook in het gemeentelijk beleidsplan 1977-1981 en laatstelijk in een motie die op 13 februari 1979 door U werd aangenomen, werd voor realisatie van een 24- uurs bereikbaarheidsregeling voor de maatschappelij ke dienstverlening gepleit. Recentelijk is deze aangelegenheid opnieuw in de belangstelling gekomen door het rapport van de gemeentepolitie in Leeuwarden "De wijkagent, hulpverlener tegen wil en dank". In dit rapport is geconstateerd, dat de wijkagent een groot deel van zijn beschikbare tijd besteedt aan werkzaamheden, die feitelijk niet behoren tot de politietaak maar die liggen op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening. Dit blijkt het gevolg te zijn van het feit dat de hulpverlenings instellingen die op dit gebied werkzaam zijn slechts beperkte openingstijden ken nen. Wanneer in de lokale samenleving als gevolg van psycho-sociale problemen konflikten ontstaan die tot verstoring van de openbare orde leiden, dan moet de politie zich noodgedwongen ook bezighouden met krisisinterventie, teneinde te voorkomen dat zich direkt na een politieoptreden opnieuw konflikten voordoen die wederom tot verstoring van de openbare orde leiden. De politie begeeft zich aldus echter op een terrein waarvoor zij niet is opgeleid en dat ook niet past binnen haar takenpakket. Wij zijn daarom van mening, dat een 7x2^ uurs bereikbaarheidsregeling van de maatschappelijke dienstverlening op korte termijn gerealiseerd moet worden. In verband hiermee zijn wij in overleg getreden met het bestuur van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden over de mogelijkheden waar over deze instelling beschikt om terzake een passende regeling te treffen. Het bestuur heeft zich inmiddels bereid verklaard om in elk geval tot 1 januari 1984- mee te werken aan een, vooralsnog experimentele, bereikbaarheidsregeling. De werkwijze binnen dit projekt komt er in grote lijnen op neer, dat een vijftal medewerkers onder direkte leiding van een stafmedewerker van de stichting die als projektleider optreedt een team vormt waarvan de leden bij toerbeurt via een semafoon 's avonds en in de weekends kunnen worden opgeroepen door de dienstdoende wachtkommandant van de gemeentepolitie in het geval zich een situatie voordoet, waarin krisishulpverlening gewenst is. Voor meer gedetailleerde informatie ver wijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. Teneinde een goede samenwerking tussen gemeentepolitie en de hulpverleners te bevorderen, zijn wij voornemens om een stuurgroep in te stellen waarin naast de direkt betrokkenen ook eerstelijns hulpverleningsinstellingen zijn vertegen woordigd. Deze stuurgroep heeft tot taak het projekt beleidsmatig te ondersteunen en advies uit te brengen over de wenselijkheid van kontinuering van de bereik baarheidsregeling na afloop van de experimentele fase. Ook zal aandacht moeten worden besteed aan de mogelijkheden om het aantal aan de regeling deelnemende organisaties uit te breiden. De kosten voor uitvoering van het experiment kunnen voor het eerste jaar worden geraamd op 47.000,--. Dit bedrag bestaat uit 31.000,-- voor toeken ning van een beschikbaarheids-,en overwerkvergoeding aan de hulpverleners, 13.000,-- voor diverse apparaatskosten en 3.000,voor aanloopkosten zoals de aanschaf van een semafoon.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 476