No. 3057,
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelet op het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 4- maart 1982 (bijlage no. 99);
BESLUIT
ten aanzien van de hieronder vermelde verzoeken de. gevraagde medewerking te
verlenen.
Volg- Datum waarop het Schoolbestuur,
nr. verzoek is ingekomen.
Medewerking te
verlenen voor:
Toegepast
wetsartikel
21 december 1981.
19 januari 1982,
2 februari 1982.
2 februari 1982.
Stichting
Leeuwarder
Buitenschool.
Vereniging voor
Protestants
Christelijk
Basisonderwijs
Leeuwarden.
Stichting
Katholiek
Onderwijs
Leeuwarden.
Stichting
Katholiek
Onderwijs
Leeuwarden.
Het aanschaffen van
een zitvoorziening
voor een gehandicapte
leerling t.b.v. de
Buitenschool, 3.H.
Knoopstraat 2,
alhier.
Het aanschaffen van
een poppenkast t.b.v.
Willem Lodewijk
kleuterschool
Druifstreek 72,
alhier.
Het aanschaffen van
een leesluisterset
voor de leeshoek
t.b.v. kleuterschool
Oulia Kleuterhof,
Lucas van Leyden-
straat 1, alhier.
Het vervangen van
diverse door inbraak
ontvreemde en/of
vernielde inventaris-
artikelen en leer-
en hulpmiddelen
t.b.v. de Titus
Brandsma school,
Kingmastate 1,
alhier.
Art. 72 der Lager-
onderwijswet 1920,
juncto art. 183
Besluit Buitenge
woon onderwijs 1967,
Artikel 72 der
Lager-onderwijs-
wet 1920.
artikel 50 Kleuter
onderwijswet.
art. 72 der Lager-
onderwijswet 1920.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Aanleg tunnel Dammelaan ten behoeve van langzaam verkeer.
Bijlage no. 100. Leeuwarden, 4- maart 1982.
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 30 mei 1978 hebt U ons door het aanvaarden van een
daartoe strekkende motie, opgedragen om een plan te ontwerpen voor een tunnel
onder de Dammelaan ten behoeve van het langzame verkeer. Bij Uw besluit van
16 oktober 1978, nr. 14-34-8, hebt U daarvoor een voorbereidingskrediet van
50.000,-- beschikbaar gesteld.
Nadat het voorstel tot aanleg van deze tunnel (zie bijlage nr. 33 van
24- december 1980) in Uw vergadering van 12 januari 1981 in eerste instantie
was aangehouden, is dat voorstel op 26 januari d.a.v. opnieuw aangehouden
tot de behandeling van de bijstelling van het beleidsplan. In het kader
van bedoelde bijstelling is de aanvankelijk voorziene dekking van 1.280.000,--
bestemd voor aanleg tunnels, toegevoegd aan de reserve voor extra afschrijving.
Onlangs heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat uit hoofde van de
bijdrageregeling verkeers- en vervoervoorzieningen in de subsidiabele kosten
van dit project een bijdrage verleend van 80% en de bijdrage voorlopig vast
gesteld op 1.000.000,-- exclusief de b.t.w. Daarmee is een groot deel van de
financiële problemen voor de aanleg van deze tunnel weggenomen.
Zoals uit de ter inzage gelegde tekeningen blijkt is deze tunnel gesitu
eerd ter hoogte van de kinderboerderij, waarbij het zuidelijk deel van de
tunnel iets ten westen van de Oeugdweg komt te liggen en het noordelijk deel
in het terrein tussen de Bird en de Duif.
Omdat het tunnelplan afwijkt van het vastgestelde, doch i.v.m. een beroep
nog geen rechtskracht bezittend bestemmingsplan Bilgaard dient de bouwver
gunning hiervoor te worden verleend met toepassing van de procedure ex
artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, juncto artikel 50, lid 8
van de Woningwet. Dit houdt o.m. in dat voor de gronden, waarop het tunnelplan
betrekking heeft een voorbereidingsbesluit op grond van artikel 21 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening dient te worden vastgesteld. Wij verwijzen U
in dit verband naar onze raadsbrief van 4- maart 1982 (bijlage nr. 121
Voor het bestemmingsplangebied Rengerspark, waarop het plan voor de tunnel
eveneens betrekking heeft, geldt reeds een dergelijk voorbereidingsbesluit.
Het tunnel-ontwerp voorziet voor fietsers in de mogelijkheid de tunnel
vanuit noordelijke dan wel zuidelijke richting te gebruiken. Het zal dus
bijvoorbeeld niet mogelijk zijn vanaf de Dammelaan rechtstreeks de tunnel in
te rijden. De daarvoor noodzakelijke linksaf- en rechtsaf-verbindingen zouden
de tunnel ten enenmale te duur maken. Ten behoeve van het gebruik van de tunnel
door voetgangers zijn twee trappen in het ontwerp opgenomen.
Met de aanleg van de ontworpen tunnel is naast de eerder voor voorbe
reiding beschikbaar gestelde middelen, naar raming een bedrag gemoeid van
1.550.000,inclusief b.t.w. Voor de specificatie van dit bedrag verwijzen
wij naar de ter inzage gelegde begroting.
Een belangrijk deel van de kosten wordt veroorzaakt door de noodzakelijke
verlegging van diverse leidingen van nutsbedrijven en door verkeersmaatregelen
tijdens de bouw.
■J