Dit Besluit bepaalt in grote lijnen: 1. behoudens de door de Minister vast te stellen uitzonderingsgevallen, be draagt de maximaal toelaatbare geluidsbelasting van woningen die op het tijdstip van vaststelling van een geluidszone rond een luchtvaartterrein nog niet aanwezig of in aanbouw zijn, vijfendertig Kosteneenheden (35 Ke); 2. voor de reeds aanwezige of in aanbouw zijnde woningen, gelegen in het ge bied waar een geluidsbelasting geldt tussen 40 en 55 Ke, dienen geluidweren- de maatregelen aan de woningen te worden getroffen (de kosten hiervan komen voor rekening van het Rijk); 3. handhaving van woningen die een geluidsbelasting van meer dan 55 Ke en min der dan 65 Ke ondervinden is slechts mogelijk, indien deze woningen tegen re delijke kosten geïsoleerd kunnen worden en dit met het oog op de bouwkundige staat van de woningen verantwoord geacht kan worden; 4. alle woningen in het gebied, waar een geluidsbelasting van meer dan 65 Ke geldt, dienen te worden afgebroken. Het zal duidelijk zijn, dat de betrokken bevolking rond de vliegbasis met bijzondere belangstelling het onderzoekresultaat, afgestemd op bovengenoem de normen, tegemoet heeft gezien. De onderzoeksresultaten zijn bekend gemaakt in een brief van de Staatsse cretaris van Defensie van 20 oktober 1981, welke voor U ter inzage is gelegd. Hieruit blijkt, dat de consequenties zijn onderzocht van: a. handhaving van de huidige situatie; b. de "door de regio" voorgestelde baanvariant, bestaande uit een nieuwe Noord/ Zuid-baan in combinatie met de huidige hoofdbaan, welke een ligging heeft van Zuid/West naar Noord/Oost (variant A); c. een nieuwe Noord/Zuid-baan welke iets noordelijker ligt dan die onder b, in combinatie met de verlengde huidige secundaire baan, welke een ligging heeft van Oost naar West (variant B); d. een gewijzigd gebruik van het huidige banenstelsel, met dien verstande dat ook bij deze variant uitgegaan wordt van een verlenging van de Oost/West-baan (deze variant C werd later de Defensievariant genoemd; overigens niet omdat Defensie hiervoor een voorkeur zou hebben uitgesproken). De gepresenteerde onderzoeksresultaten hebben in elk van de varianten be trekking op de aantallen woningen en boerderijen die in de verschillende geluid belaste zones komen te liggen en verder op de kosten van sanering of amovering van die gebouwen. Tevens zijn hierin de kosten van eventuele baanaanleg opgenomen. Voor wat betreft de aantallen woningen die liggen in de zone van 35 tot 40 Ke in relatie tot de totale aantallen woningen die een geluidsbelasting ondervinden van meer dan 35 Ke kan het volgende overzicht worden gegeven: huidige situatie variant A variant B variant C totaal meer dan 35 Ke 1770 (6) 2277 (410) 2622 (417) 2893 (263) 35 tot 40 Ke 773 (5) 1422 (404) 1790 (411) 1003 (95) 40 tot 45 Ke 221 (1) 252 (6) 543 (6) 979 (92) 45 tot 55 Ke 213 522 359 575 (13) 55 tot 65 Ke 456 13 18 323 65 en hoger 116 2 5 13 De tussen haakjes geplaatste aantallen hebben betrekking op de gemeente Leeuwarden. - 3 - Voor wat betreft de dorpen of wijken waar geluidsoverlast wordt onder vonden, zijn tussen de verschillende varianten grote verschillen te constate ren. De dorpen Oelsum, Cornjum, Marssum, Britsum en Wijns zijn gebaat bij een baanverlegging respectievelijk gewijzigd baangebruik. Daarentegen zal bij een nieuwe Noord/Zuid-baan in combinatie met de huidige hoofdbaan de geluidsbelas ting toenemen in Finkum, Oellum, Leeuwarden-Westeinde, Oude Bildtzijl, Stiens, Oude Leije en Ritsumazijl. Een nieuwe Noord/Zuid-baan in combinatie met een verlengde Oost/West-baan zal behalve voor de hierboven genoemde dorpen, ook voor Beetgum, Beetgumermolen en Engelum een grotere geluidsbelasting tengevolge heb ben. Uit het onderzoek blijkt, dat bij handhaving van de huidige banen, ingevol ge het eerdergenoemde Besluit in elk geval 124 woningen zullen moeten worden af gebroken; 69 woningen in Marssum en 55 woningen in Oelsum. Bij al deze woningen wordt een geluidsbelasting ondervonden van meer dan 65 Ke. Ten aanzien van ruim 400 woningen in Cornjum, Oelsum en Marssum bestaat onzekerheid over de vraag of deze aan de woonbestemming moeten worden onttrokken. De woningen liggen namelijk in de zone tussen 55 en 65 Ke. De toekomst van deze woningen is, zoals uit het vo renstaande blijkt, grotendeels afhankelijk van de bouwkundige staat van deze wo ningen en van de vraag of deze woningen tegen redelijke kosten kunnen worden geïsoleerd. Indien ook grote aantallen van deze woningen moeten worden afgebroken, zullen in deze dorpen grote gaten ontstaan en wordt het voortbestaan van deze dorpen ernstig bedreigd. Het is duidelijk dat het afbreken van grote aantallen woningen enorme gevolgen heeft voor het voorzieningenniveau in deze dorpen, alsme de voor het sociaal functioneren. Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder, dat de aanleg van een Noord/Zuid-baan (in beide varianten) en ook de wijziging van het baangebruik uitgaande van een verlengde Oost/West-baan, de geluidssituatie in Cornjum, Oelsum en Marssum zou doen verbeteren. In plaats van 124 woningen zouden slechts enkele woningen behoeven te worden afgebroken, terwijl ook het aantal wo ningen in de zone van 55-65 Ke zeer sterk zou afnemen. Ten aanzien van de kosten die aan elk van de vier situaties zijn verbonden kan, in miljoenen guldens uitgedrukt, het volgende overzicht worden gegeven. huidiqe situatie variant A variant B variant C kostenramingen sanering/amovering 49,1 21,5 19,8 47,0 kosten baanaanleg c.q. baanverlegging n.v.t. 96,0 131,3 30,0 Totaal 49,1 117,5 151,1 77,0 Besparing sanering t.o.v. de bestaande situatie - 27,6 29,3 2,1 Meerkosten t.o.v. de be staande situatie - 68,4 102,0 27,9 Onderzoeksgegevens Economisch-Technologisch Instituut voor Friesland (E.T.I.F.) Nadat in het Overlegorgaan Geluidhinder Vliegbasis Leeuwarden eind vorig jaar kritiek is geuit op de juistheid en volledigheid van bovengenoemde onder zoeksresultaten hebben Gedeputeerde Staten van Friesland en de gemeenten Leeuwar den, Leeuwarderadeel en Menadumadeel gezamenlijk opdracht gegeven aan het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 77