- 4- - f E.T.I.F. om een rapport op te stellen over de financiële gevolgen van de baan- varianten, met als doel een zo compleet mogelijke inventarisatie van deze kos ten te verkrijgen en deze te vergelijken met de kostenberekening van Defensie. Variant C ofwel de Defensievariant is buiten de onderzoeksopdracht gehou den. De reden hiervoor is, dat bij deze variant de geluidssituatie rond de vliegbasis niet wezenlijk zal worden verbeterd. Dit komt omdat bij deze variant het aantal aan de woonbestemming te onttrekken woningen weliswaar aanzienlijk zou afnemen, maar hier tegenover staat dat het aantal woningen met een geluids belasting, welke ligt tussen 4-0 en 55 Ke sterk zal toenemen. Voor de gemeente Leeuwarden zal deze variant inhouden, dat de bestaande woningen in Lekkum en Snakkerburen aanzienlijk meer geluidsoverlast zullen gaan ondervinden. Bovendien zal de geprojecteerde nieuwbouw in deze dorpen (voor Lekkum 175 woningen en voor Snakkerburen 10 woningen) op grond van meergenoemd Besluit geen doorgang kunnen vinden, tenzij ontheffing wordt verleend. Enkele elementen die verder buiten het onderzoek zijn gehouden betreffen het werkgelegenheidsaspect en de sociale gevolgen. Voor de motivatie hiervan kan worden verwezen naar het U toegezonden E.T.I.F.-rapport. Uit het onderzoek blijkt, dat de daarin opgenomen aantallen woningen binnen de geluidsbelaste zones bij elk van de varianten verschillen vertonen ten opzich te van het Defensierapport. Deze verschillen zijn een gevolg van het feit, dat niet dezelfde methodiek is gevolgd. De Defensiegegevens berusten op visuele waarnemin gen, terwijl het E.T.I.F. zich heeft gebaseerd op gemeentelijke registratie. Verder is het opmerkelijk, dat het rapport een ander bedrag hanteert voor de kosten van amovering van een woning. Het Defensierapport gaat uit van een kostenbedrag van 200.000,per woning. In het E.T.I.F.-rapport wordt gesteld, dat dit bedrag veel te hoog is, omdat de werke lijke taxatiewaarde van de woningen gemiddeld een stuk lager ligt. De geraamde amovatiekosten komen daardoor aanzienlijk lager te liggen. Een en ander belangrijk verschilpunt tussen het Defensie- en het E.T.I.F.- rapport is, dat in het laatste rapport twee berekeningen zijn opgenomen, die be trekking hebben op de aantallen woningen die aan de woningvoorraad moeten worden onttrokken. Bij de eerste berekening wordt er van uitgegaan, dat uitsluitend de woningen moeten worden afgebroken die liggen in de zone van meer dan 65 Ke (mi nimumvariant). Het betreft in dit geval 116 woningen. In het andere geval (maximum- variant) wordt er van uitgegaan, dat behalve deze 116 woningen ook nog een groot aantal woningen moet worden afgebroken, die liggen in de zone van 55 tot 65 Ke. Uitgaande van deze maximumvariant zouden in Marssum 186 woningen en in Oelsum en Cornjum 62 woningen aan de woningvoorraad worden onttrokken. Een volgend verschilpunt betreft het feit, dat in het E.T.I.F.-rapport reke ning is gehouden met de waardebepaling van de woningen die in de verschillende geluidszones liggen. De eindresultaten van het E.T.I.F. vertonen echter geen grote verschillen met die van Defensie. Dit heeft te maken met een tweetal factoren. In de eerste plaats heeft het E.T.I.F. wel enkele schadeposten in de berekening opgenomen, die Defensie niet heeft opgenomen. De tweede oorzaak is het feit, dat de kosten die met baanaanleg of -verlenging te maken hebben en welke Defensie heeft opgevoerd, door het E.T.I.F. als hard gegeven zijn aangenomen. Wat de nadere bijzonderheden van het E.T.I.F.-rapport voor Leeuwarden be treft wijzen wij U er op, dat in het rapport wordt opgemerkt, dat deelplan V van het^bestemmingsplan Westeinde nog gerealiseerd moet worden en dat dit plandeel in de zone van 35 tot 4^5 Ke zou komen te liggen. Indien ingevolge het eerder genoemde Besluit de hier geprojecteerde woningbouw niet gerealiseerd zou kunnen worden, wordt het hiervoor te berekenen schadebedrag geraamd op 2,5 miljoen gul den. Voorts wordt er op gewezen, dat een eventueel ten westen van de stad te realiseren bedrijvengebied in de zone van 35 tot 55Kezou komen te liggen. Meerge noemd Besluit zou het oprichten van bedrijven op deze plaats niet belemmeren, maar wel de eventuele bouw van bedrijfswoningen. - 5 - Concept-reactie Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten van Friesland hebben een concept-reactie opgesteld, welke aan de orde is gesteld in de vergadering van de Provinciale Planologische Commissie van 11 februari 1982 en in de vergadering van het Overlegorgaan Ge luidhinder Vliegbasis Leeuwarden van 17 februari 1982. In hun commentaar benadrukken Gedeputeerde Staten, dat zij de gevolgen van meergenoemd Besluit voor Marssum en Oelsum onaanvaardbaar vinden. Verder wordt gesteld, dat al het mogelijke moet worden gedaan, om de door de vliegbasis ver oorzaakte geluidsbelasting zodanig te verminderen, dat deze gevolgen niet zullen optreden. Om dit doel te bereiken, wordt als middel aangewezen het treffen van voorzieningen aan de vliegbasis. Op basis van de Defensie- en E.T.I.F.-rapporten wordt de conclusie getrok ken, dat het onderzoek naar een baanverdraaiing op deze vliegbasis zodanig gun stig zijn voor Oelsum en Marssum, dat een nieuwe Noord/Zuid-baan moet worden aan gelegd. De nadelen hiervan in de vorm van een toename van de geluidsbelasting in streken die momenteel niet of nauwelijks worden gehinderd zijn in de omvang als genoemd in de onderzoeksrapporten voor Gedeputeerde Staten niet acceptabel en dienen te worden beperkt door het nemen van extra maatregelen aan de basis. De variant, waarvoor Gedeputeerde Staten voorlopig hebben gekozen, is de Noord/Zuidbaan in combinatie met de huidige hoofdbaan, enerzijds omdat in dat geval een minder grote verschuiving van de geluidsbelasting plaatsvindt dan bij de ander Noord/Zuid variant, anderzijds omdat laatstbedoelde variant meer kos ten met zich brengt. Verder wordt het in de concept-reactie betreurd, dat Defensie in het zesde hoofdstuk van het Structuurschema, dat betrekking heeft op het vliegveld-beleg gingsplan, geen nadere uitwerking heeft gegeven van de in het begin van deze raadsbrief uit het Structuurschema aangehaalde mogelijkheid van verplaatsing van een squadron van de vliegbasis Leeuwarden naar een andere basis. Wat betreft de eveneens reeds genoemde omscholingseenheid wordt opgemerkt, dat deze geen brede re functie zal dienen te hebben dan de omscholing van piloten van deze vliegbasis op de F-16, zodat de piloten van elders niet op deze basis behoeven te worden om geschoold. Bij de vaststelling van de geluidscontouren zou daarmee rekening dienen te worden gehouden. Hoewel de effecten van de aanwezigheid van deze omscholings eenheid op het moment van opstellen van deze concept-reactie nog niet bekend wa ren, gaan Gedeputeerde Staten er van uit, dat een verminderde belegging op de vliegbasis Leeuwarden, door hetzij de verplaatsing van één squadron hetzij het verdwijnen van de omscholingseenheid, niet een zodanig positief effect op de geluidsbelasting zal hebben, dat afbraak van de bedreigde woningen in Oelsum en Marssum alléén daardoor kan worden voorkomen. Vandaar ook dat tevens de voorkeur wordt gegeven aan en nieuwe Noord/Zuid-baan. Op deze concept-reactie van Gedeputeerde Staten is commentaar geleverd door de Provinciale Planologische Commissie. Deze acht het een gemis, dat de op drachtgevers van het E.T.I.F. de bestudering van de gevolgen van de Defensievariant buiten de onderzoeksopdracht hebben gelaten. Daarmee is duidelijkheidshalve niet gezegd, dat de Provinciale Planologische Com missie een voorkeur voor die variant zou hebben. Wat de conclusies van Gedeputeerde Staten betreft is de Provinciale Plano logische Commissie op een aantal punten een wezenlijk andere mening toegedaan. Zo meent zij dat uit de thans ter beschikking staande onderzoeksresultaten niet de conclusie kan worden getrokken, dat in de situatie die zou ontstaan na de aanleg van een nieuwe Noord/Zuid-baan, de geluidssituatie in het totale gebied zou ver beteren. Dit betekent, dat zij de aanbeveling voor de aanleg van een dergelijke nieuwe baan, in samenhang overigens met het nemen van maatregelen aan de basis zelf, onvoldoende onderbouwd vindt. Verder wijst de Commissie er op, dat Gedepu teerde Staten niet duidelijk genoeg in de beschouwing hebben betrokken het feit, dat enerzijds de geluidsbelasting voor ongeveer 175 woningen in Marssum en Oelsum bij de aanleg van een nieuwe baan zou verminderen, doch dat anderzijds een ge luidsbelasting zou worden gelegd op andere gebieden, waar ongeveer 500 woningen geluidhinder zullen ondervinden, die deze thans niet hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 78