Subsidiëring Krisis- en Informatie Centrum (K.R.I.C.)
Bijlage nr. 323. Leeuwarden, 19 augustus 1982.
Aan de Gemeenteraad.
Bij brief van 17 juni j.l., waarbij het financieel verslag over 1981 alsmede
de (herziene) begroting \oor 1982 is gevoegd, verzoekt het Krisis- en Informa
tie Centrum om een aanvullend subsidie in de telefoonkosten tot een bedrag
van 1890,=, alsmede kwijtschelding van het aan de gemeente terug te betalen
af rekeningsverschil over 1981 ter grootte van 866,=.
Terzake merken wij het volgende op.
In Uw vergadering van 26 april j.l. besloot U onder meer om de sinds 1979
plaatsvindende subsidiëring aan het K.R.I.C. tot en met 1984 te continueren;
daarna kan op basis van het dan verschijnende plan en programma maatschappe
lijke dienstverlening een definitieve afweging plaatsvinden van de wenselijk
heid van subsidiëring van deze vrijwlligersorganisatie t.o.v. andere op dit
terrein bestaande voorzieningen. Voor het jaar 1982 werd het subsidie bepaald
op maximaal 15.600,= op basis van subsidiëring van 100 van de huur- en
energielasten voor het pand Uniabuurt 10. Aan deze subsidiemethodieki, die
sinds 1979 gehanteerd wordt, ligt de veronderstelling ten grondslag dat het
K.R.I.C. het exploitatietekort dat resteert na aftrek van het gemeentelijk
subsidie, waaronder de telefoonkosten, geheel zelf zou kunnen opbrengen.
Deze veronderstelling is gelet op de rekeningcijfers over 1981, in welk jaar
bovendien nog niet van volledig funktioneren sproke was, niet bewaarheid ge
bleken. Afgezien van het gemeentelijk subsidie worden de inkomsten van het
K.R.I.C. grotendeels gevormd door enerzijds bijdragen van cliënten voor over
nachtingen, waarvan betaling vaak moeilijk afdwingbaar is, terwijl afspraken
met cliënten over betaling - mede omdat overnachtingen zich vaak tot één
nacht beperken - veelal niet nagekomen worden. Anderzijds bestaan de inkomsten
uit contributies van de leden; aangezien de groep van contribuanten uitslui
tend bestaat uit vrijwilligers van het K.R.I.C., komt het er op neer dat de
vrijwillige hulpverleners het exploitatietekort dat voortvloeit uit hun aktivi-
teiten grotendeels zelf moeten financieren. Verder moet geconstateerd worden
dat gelet op de doelstelling van het K.R.I.C. (hulpverlening in krisissituaties
en informatieverstrekking) het voor een dergelijk centrum onontbeerlijk is
om over goede telefoonverbindingen te beschikken, niet alleen om bereikbaar
te zijn maar ook voor het plegen van overleg met andere hulpverleningsinstel
lingen doorverwijzingen e.d. De kosten van deze voorziening (abonnements-
en gesprekskosten) leggen in de praktijk een aanzienlijk beslag op de middelen
van het K.R.I.C.
Gelet op het vorenstaande zijn wij van mening dat de telefoonkosten van het
K.R.I.C. alsnog als subsidiabele kosten moeten worden aangemerkt. Teneinde
het gemeentelijk subsidie in deze kosten niet ongelimiteerd te doen toenemen,
achten wij een subsidie van 50 van de werkelijke kosten met een maximum van
1000,= per jaar redelijk, zodat de abonnementskosten en een deel van de
gesprekskosten t.b.v. de hulpverlening vergoed worden. Wij stellen U der
halve voor om met ingang van 1981 het K.R.I.C. naast het aan een maximum ge
bonden subsidie van 100 in de huur- en energielasten, een subsidie te ver
strekken van 50 van de werkelijke telefoonkosten tot een maximum van
1000,= per jaar. Yoor 1981 betekent dit een aanvullend subsidie van 550,=
dat, gelet op de overige meevallende kosten, gedekt kan worden binnen het
reeds voor dat jaar beschikbaar gestelde subsidie. Over het jaar 1981 resteert
dan een van het K.R.I.C. terug te vorderen bedrag van rond 180,=. Wij achten
geen gegronde redenen aanwezig om dit bedrag kwijt te schelden.
Yoor 1982 zal er rekening mee moeten worden gehouden dat het aanvullend sub
sidie in de telefoonkosten het maximum van 1000,= zal bedragen. Ten aan
zien van de subsidiëring voor het jaar 1982 merken wij voorts nog het vol
gende op. In het besluit tot subsidiëring van 26 april j.l. was geen rekening