bVersobering renovatie hoofdtribune Cambuurstadion.
In de ramingen ongewijzigd beleid wordt voor 1983 nog rekening
gehouden met een investering van 546.000,ten behoeve van de
renovatie van het CambuurstadionWij zien ons thans genoodzaakt
tl voor te stellen met minimale middelen te voldoen aan de toezeg
gingen gedaan aan de K.N.V.B. ter verkrijging van een maximaal
subsidie op de realisering van een nieuwe lichtinstallatie. Deze
minimale ingrepen betreffen de renovatie van de was- en kleedruim
te en de realisering van een E.H.B.O.-/massageruimte. De uitgaven
in dit verband kunnen voorshands geraamd worden op 257.000,—.
Deze maatregel brengt derhalve een uitgavenbesparing met zich me«
van (f 546.000,-- - 257.000, 289.000,
Het budgettair effect i.e. de besparing aan kapitaallasten, be
draagt 38.000,
Sportcomplex Kal verdijkje
In de ramingen ongewijzigd beleid wordt met betrekking tot het /port-
complex Kal verdijkje rekening gehouden met de jaarlijkse aanleg van
een sportveld en een bijbehorende was- en kleedruimte. De totale
investeringskosten hiervan worden geraamd op 1.105.000,— per jaar;
de hieruit voortvloeiende kapitaallasten op f 144.000,— per jaar.
Thans wordt in het kader van een leer!ingenproject in het noordelijk
deel van het plan Kal verdijkje nog een tweetal sportvelden met een
trainingsveld aangelegd. Met inachtneming van de reeds aangelegd
velden in dit deel van het plan is, voorzover wij thans kunnen over
zien de meest urgente behoefte aan sportvelden vervuld.
Gelet hierop achten wij het verantwoord de geraamde investeringen voor
1986 en 1987 ter grootte van 1.105.000,per jaar te laten verval
len. Het budgettair effect van deze maatregel i.e. de besparing aan
kapitaallasten, bedraagt 2 x 144.000,288.000,
Toezicht gebruik sportaccommodaties
Dit herwaarderingsonderzoek zal zijn gericht op een geleidelijke af
schaffing van het toezicht door ambtenaren van de Dienst Sport en
Recreatie op het gebruik van sportaccommodaties door sportverenigin
gen. Tevens zal de mogelijkheid worden onderzocht om de sportvereni
gingen verantwoordelijk te stellen voor het toezicht tijdens eigen
gebruik.
Wij hanteren bij dit onderzoek als uitgangspunt dat in de beleidspe
riode 1983-1987 twee formatieplaatsen bij het terreinpersoneel kunnen
komen te vervallen.
Het budgettair effect van deze maatregel bedraagt 90.000,
Verkorting openstelling zwembad "Kleine Wielen"
Gelet op het beperkte gebruik in de maand september stellen wij voor
het zwembad "Kleine Wielen" in 1983 open te stellen gedurende de >e-
riode 15 mei tot 1 september in plaats van 15 september.
Als gevolg van deze maatregel kan het nadelig saldo van de Diens".
Sport en Recreatie (post seizoenpersoneelmet 20.000 wordei
verlaagd.
Atletiekbaan
In de'ramingen ongewijzigd beleid is voor het jaar 1985 nog rekening
gehouden met een investering van 30.000,— ten behoeve van de uit
breiding van de berging voor oefenmateriaal. Hoewel deze uitbreiding
urgent genoemd mag worden zien wij ons genoodzaakt U voor te stellen
af te zien van een dergelijke investering. Het budgettair effect van
deze maatregel i.e. de besparing aan "kapi taal lastenbedraagt f r 000,-
- 7 -
6Schrappen overname erfpacht H. de Jong te Spijkenisse
Onder volgnummer 542 is in het ontwerp-beleidsplan 1983-1987 een be
drag ter grootte van f 40.000,— opgenomen dat is bestemd als vergoe
ding aan de Dienst Stadsontwikkeling voor de overname van de erfpacht
van de heer H. de Jong te Spijkenisse. Deze overname was bedoeld als
tegenprestatie van de gemeente voor het door de heer De Jong voor ei
gen risico en rekening te exploiteren van een 6-tal kegelbanen in zijn
bowlingcentrum. Nu is gebleken dat de heer De Jong geen plannen meer
heeft om deze kegelbanen aan te leggen kan het bedrag van 40 .000
worden geschrapt. Budgettair effect: 40.000,--.
Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk
Stichting Hippopotamus Unltd
Dit herwaarderingsproject is erop gericht te onderzoeken in hoeverre de in
de beleidsperiode 1983-1987 voor Hippo gereserveerde middelen (zowel voor
de exploitatiesubsidie als voor de investering in een nieuwe accommodatie)
behouden dienen te blijven voor een nieuw initiatief ten behoeve van dezelfde
doelgroep.
De oorspronkelijke doelstelling van Hippo was als open jeugd- en jongeren
centrum te komen tot een gericht sociaal-cultureel programma-aanbod, dat
zowel educatieve-, creatieve- als recreatieve aspecten diende te omvatten.
In de loop van de tijd kwam de nadruk van het programma steeds sterker
te liggen op het recreatieve aspect, met name het muziekgebeuren. Ook
in een nog summier uitgewerkt voorstel van de Stichting Echo i.o., die
zich als mogelijke opvolger van Hippo heeft gepresenteerd, valt een der
gelijke tendens te bespeuren.
Gelet op deze ontwikkelingen zou de tot nu toe vrij expliciet aangebrachte
verbinding tussen (een voorziening als opvolger van) Hippo en het sociaal-
cultureel werk,'meer specifiek he-t open jeugd- en jongerenwerk, losgelaten
moeten (c.q. kunnen) worden.
Onze gedachten gaan in dit verband uit naar het realiseren van een voor
ziening (accommodatie) voor met name grotere publiekgerichte activiteiten
(muziekmanifestaties, alternatief theater, films e.d.).
Rekening houdend met een ontkoppeling van het "traditionele", binnenstads
gebonden, open jeugd- en jongerenwerk, zou een dergelijke voorziening
ook buiten de binnenstad gerealiseerd kunnen worden.
Dit opent de mogelijkheid om bijvoorbeeld gebruik te maken van een op het
industrieterrein aanwezige bedrijfshal. De kosten daarvan zullen - inclu
sief noodzakelijke aanpassingen - beduidend lager kunnen zijn dan de voor
ziene nieuwbouw in de Schoolstraat.
Een en ander, zowel de situering als de daarbij passende kosten, zal onder
werp van nadere studie moeten zijn. Volgens een globale mogelijke exploi
tatie-opzet, op basis van het hierboven geschetste alternatief, zou het
subsidie maximaal 380.000,kunnen bedragen. De te bereiken besparing
c.q. financiële taakstelling kan globaal becijferd worden op 320.000,
700.000,380.000,
Beleidssector XV. Overige uitgaven en inkomsten
4Vervolgstudie m.b.t. verdere onttrekking aan reserves
De in het kader van de herwaarderingsoperatie 1982-1986 verrichte
studie naar de aanvaardbare omvang van de reserves is - om der tijdswille -
beperkt gebleven tot een onderzoek naar de aanvaardbare minimum
positie van de risico-reserve. Wij stellen U voor een vervolgstudie
te verrichten naar de mogelijkheden tot onttrekking aan diverse
categorieën reserves en fondsen. Wij achten het vooralsnog verantwoord
het budgettair effect van de resultaten van dit onderzoek te stellen
op 50.000,