8. gelet op geconstateerde ontwikkelingen dient per geval zorgvuldig
te worden overwogen of wordt voldaan aan de uitgangspunten inzake
de visie op de regio als verlengd lokaal bestuur.
ad 1. 2 en 3.
Wij kunnen deze conclusies onderschrijven.
Artikel 4 en i van de Regeling Regio Friesland-Noord en de Memorie
van Toelichting daarop bepaalt te dien aanzien het volgende.
De doelstelling van de Regio is het bevorderen van een evenwichtige
ontwikkeling van zijn gebied, de bevordering van de bestuurlijke sa
menwerking tussen de deelnemende gemeenten en het beschikbaar stellen
van een bestuurlijk kader voor de samenwerking tussen de gemeenten.
Deze doelstelling leidt tot de volgende taken:
- overleg over concrete problemen die de grenzen van de afzonderlijke
gemeente overschrijden
- het verstrekken van adviezen hierover, zowel aan de deelnemende ge
meenten als aan hogere bestuurs- en adviesorganen
- het uitvoeren van gemeentelijke taken, voor zover deze het draag
vlak van de afzonderlijke gemeenten overschrijden en derhalve om
redenen van doelmatig bestuur beter in groter verband kunnen- worden
behartigd
- voortdurend onderzoek naar de wijze waarop de Regio het beste func
tioneert als hulpstructuur voor de gemeenten gelet op de genoemde
overleg- advies en uitvoeringstaken. Er-is geen open taakopdracht.
De Regio is pas bevoegd een onderwerp tot zijn takenpakket te re
kenen, wanneer daarvoor de intergemeentelijke aspecten zijn aange
toond en wanneer de gemeenten daartoe hebben besloten. Het aanvatten
van studies over bepaalde gemeenschappelijke onderwerpen en het
eventueel uitbrengen van adviezen daaromtrent zal slechts plaats
kunnen hebben met instemming van de gemeenten.
Kortom de plaats van de Regio in de totale bestuurlijke organisatie
is een het lokale bestuur aanvullende "hulpstructuur" waarvan de
taken en bevoegdheden afgeleid zijn van die van de bestuursorganen
van de deelnemende gemeenten. Het betreft hier dus verlengd lokaal
bestuur
ad 4 en b
In het beginsel van verlengd lokaal bestuur ligt besloten dat de leden
van de Regioraad hun eigen gemeente vertegenwoordigen. Zij zijn ver-
ant cording verschuldigd aan de eigen gemeenteraad voor hun standpunt
bepaling in de Regioraad, ook al stemmen zij in de Regioraad zonder
la: of ruggespraak (Memorie van Toelichting).
Overigens moge worden opgemerkt dat besluitvorming zonder politiek niet
ad 6 en 7.
De Regioraadsleden zijn vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten.
Ho komt nu het zodanig functioneren het best tot zijn recht? In de
ee ste plaats zullen de individuele gemeenten er goed aan doen de terug
koppeling tussen de Kegioraadsleden en commissieleden met de eigen ge-
me nte te structureren b.v. via een commissie regio-aangelegenheden.
I een dergelijke commissie kan een toetsing in eerste instantie plaats
te >ben van hetgeen in de Regio (raad, dagelijks bestuur en commissies;
gebeurt
Daarnaast zal bij de gemeentelijke vertegenwoordigers in de Regio behoefte
b .taan aan overleg en toetsing met vertegenwoordigers van andere ge
in -nten. Daarbij gaat onze gedachte met name uit naar overleg met
P' 'itieke geestverwanten. Hoe dit overleg ook van aard of structuur zal
z n, dit leidt altijd tot een bepaalde menings- en fractievorming.
D c voorkomt overigens dat in de vergadering van de Regioraad voor het
e-.rst de gemeentelijke standpunten met elkaar geconfronteerd worden en
dat 13 maal een gemeentelijk standpunt moet worden verwoord. Als dan
g «ozen wordt, zoals tot nu toe, voor politieke fractievorming, wordt,
alhoewel het geen primaire doelstelling mag worden, tevens bereikt dat
g obaal een politieke weerspiegeling van de gehele Regio wordt verkre
gen.
ad 8.
zijn ook van mening dat per geval zorgvuldig dient te worden over
wogen of wordt voldaan aan het uigangspunt inzake het functioneren van
dt. Regio als verlengd lokaal bestuur.
Vc or de goede orde wijzen wij er nog op dat dit onderwerp vanaf het
e ste begin van onze regionale samenwerking voorwerp van discussie is
geveest. Enige recente voorbeelden hiervan zijn: het voorstel tot conti-
- 2 -
- 3 -
mogelijk is.