De wettelijke basis daarvoor wordt in de volgende wetten gevonden:
Distributiewet 1939,
Hamsterwet,
Prijzennoodwet,
In- en uitvoerwet,
Vorderingswet 1962 en
de Wet Verzekering Beschikbaar Blijven van Goederen.
In het raam zal alsdan de medewerking van de burgemeester worden gevraagd
voor de vordering, de ontruiming en de inrichting van gebouwen ter onder
brenging van rijksorganen en hun vertegenwoordigingen (die met de uitvoering
van de vorenomschreven wetten zijn belast), het instellen van de distri-
butiedienst en de uitreiking van distributiebescheiden.
Een plan civiele verdediging doet niet anders dan- het in een organisatorisch
kader plaatsen van o.a. de bovenbedoelde maatregelen, teneinde te voorkomen,
dat ingeval van buitengewone omstandigheden, dat raamwerk nog tot stand
moet worden gebracht.
Civiele Verdediging en de gemeente Leeuwarden.
Onder het motto, dat op de ernstigste gevolgen geen antwoord bestaat,
maar dat voor een antwoord op de minder ernstige gevolgen van een
oorlog(ssituatie) voorbereidingen behoren te worden getroffen, wordt mede
gewerkt aan de uitvoering van de "Handleiding Civiele Verdediging in de
Gemeente"; hoofdzakelijk betreft het medewerking, die bepaaldelijk van de
burgemeester wordt gevorderd.
In hoofdstuk 2.4 van de Nota "Niet tegen kernwapens alleen" worden concrete
suggesties gedaan om niet langer mee te werken aan maatregelen, die betrek
king hebben op de civiele verdediging. In de in de nota aangegeven volgorde
worden daarbij puntsgewijze enige notities geplaatst.
1. a. Al jaren wordt geen bijdrage van de gemeente Leeuwarden geheven
ten behoeve van de A-Kring Friesland-Noord Bescherming Bevolking.
Overigens betreft het een wettelijke uitgave, die verplicht op de
begroting moet worden opgenomen; bij gebreke waarvan Gedeputeerde
Staten deze verplichte uitgave op de begroting zullen plaatsen.
b. De terzake op de gemeente rustende contractuele verplichting met
betrekking tot verhuur van een gebouw aan de B.B. zal moeten worden
nagekomen.
c. De gemeente Leeuwarden heeft geen aparte wettelijke bevoegdheid
bedoelde gemeenschappelijke oefeningen tegen te gaan, aannemende,
dat een en ander zich afspeelt binnen de grenzen, die ook voor
burgers gelden.
2. De herverdeling van taken, die thans aan de B.B. zijn toebedeeld, aan
onder andere de Brandweerhulpverleningsdiensten, het Rode Kruis, de
3. Geneeskundige diensten en het Korps Mobiele Colonnes wordt bij wet
geregeld. Het onttrekken aan die wettelijke verplichting betekent in
feite "bestuurlijke ongehoorzaamheid", terwijl elke bestuurder, waaronder
ook de raadsleden, trouw gezworen/beloofd hebben trouw te zijn aan "de
wetten des Lands".
4. Het Leeuwarder rampenplan is voor rampen in vredestijd geschreven.
Het voorziet niet in de inschakeling van B.B. noodwachters
5. De medewerking van de gemeenteraad voor het beschikbaar stellen van
krediet ten behoeve van het aanleggen van een openbare (atoom)) schuil
kelder zal niet meer worden gevraagd.
Aan de rijksbijdrage ad 3.158.74-0,ten behoeve van het stichten
van de openbare schuilgelegenheid onder het Wilhelminaplein, waarmede de
gemeenteraad in zijn vergadering van 8 januari 1979 heeft ingestemd, is
een instandhoudingsverplichting verbonden. Het niet-nakomen van deze
verplichting kan ernstige financiële gevolgen hebben. Omtrent het al dan
niet aanleggen van openbare schuilgelegenheden kan te zijner tijd indien
de door de minister van Binnenlandse Zaken toegezegde notitie over het
schuilplaatsenbeleid is verschenen, een discussie in de Tweede Kamer der
Staten-Generaal worden verwacht.
6. Het Koninklijk Besluit Bedrijfszelfbescherming 1958 eist voor inrichtingen,
waar meer dan 30 personen verblijven, een beschermingsplan, hetwelk aan de
Burgemeester moet worden voorgelegd. Deze verplichting geldt ook voor
gemeentelijke diensten. De hieruit voortvloeiende maatregelen kunnen ook
ingeval van een ernstige onvoorziene gebeurtenis in vredestijd dienst
doen.
Het Besluit bescherming waterleidingbedrijven (KB van 29 augustus 1963,
Stb. 381) verplicht waterleidingbedrijven een beschermingsplan vast te
stellen.
Het Besluit bescherming gas- en electriciteitsbedrijven van 12 december
1957, Stb. 580, legt o.m. de N.V. Frigas de verplichting op tot het
treffen van bedrijfszelfbeschermingsmaatregelen.
7. In Leeuwarden is geen ambtenaar aangesteld met de specifieke functie
civiele verdediging.
Voorzover te dezer zaken voorbereidende maatregelen zijn of worden
getroffen, geschiedt dat over het algemeen op de afdeling Kabinet en
Algemene Zaken.
Gezien de meestal verplichte en beperkte rol van de gemeente ten aanzien
van deze materie, geven wij U in overweging kennis te nemen van de Nota
en het bovenstaande preadvies en de indieners hiervan in kennis te stellen
door toezending van het preadvies.
De Commissie Bestuurlijke Aangelegenheden is over deze aangelegenheid
gehoord
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3.S. Brandsma Burgemeester.
W.3.G. Reumer
Secretaris.
- 4 -
- 5 -