- 2 -
3. Samenvatting.
Deelrapport I geeft een inventarisatie van de activiteiten, die in Leeuwarden
op het terrein van de extramurale gezondheidszorg plaatsvinden. In dit rapport
worden verder de toekomstige ontwikkelingen beschreven, die van invloed kunnen
zijn op het gemeentelijk beleid t.a.v. de extramurale gezondheidszorg.
Knelpunten die er in Leeuwarden op het gebied van de extramurale gezondheids
zorg zijn, worden in het rapport gesignaleerd. Naar aanleiding van de ontvangen
commentaren zijn in bijlage 1a van deelrapport I een aantal wijzigingen opgeno
men. Bijlage 1a geeft daarnaast de ontwikkelingen weer, die zich hebben voorge
daan sinds deelrapport I is uitgebracht.
Deelrapport II beschrijft de uitgangspunten en randvoorwaarden, waarop het toe
komstig gemeentelijk beleid t.a.v. de extramurale gezondheidszorg zal worden
gebaseerd. Daarnaast geeft het rapport de doeleinden van het toekomstig gemeen
telijk beleid weer. Deze doeleinden of doelstellingen zijn afgeleid van de eer
dergenoemde beleidsuitgangspunten en gepresenteerd in de vorm van een doelstel
lingenstructuur. Een doelstellingenstructuur is een hiërarchisch geordende
structuur van hoofddoelstellingen, subdoelstellingen en enkelvoudige doelstel
lingen. De enkelvoudige doelstellingen zijn het minst abstract. Op het niveau
van de enkelvoudige doelstellingen is er dan ook pas een directe relatie met de
instrumenten en activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen te verwezen
lijken.
Deelrapport III is een activiteitenplan, d.w.z. beschrijft de activiteiten die
nodig zijn om de in deelrapport II beschreven enkelvoudige doelstellingen te
realiseren
Omdat niet alle activiteiten tegelijkertijd kunnen worden ondernomen, zal er
een keuze gemaakt moeten worden (zie ook paragraaf 2.1., blz. 4). Om deze keuze
te kunnen maken zijn uit de beleidsuitgangspunten inhoudelijke toetsingscriteria
ontwikkeld (zie ook paragraaf 2.4., blz. 11). De doelstellingen zijn met uitzon
dering van die doelstellingen, die om wettelijke of andere redenen onvermijde
lijk zijn (zie blz. 16) aan deze criteria getoetst, d.m.v. toekenning van een
positieve of negatieve score, d.w.z. ja x, neen o (zie ook paragraaf 2.3.,
blz. 9 10).
Op grond van de bij deze toetsing behaalde totaalscores zijn de doelstellingen
in 4 prioriteitsklassen ingedeeld, namelijk doelstellingen met
a. zeer hoge prioriteit (zie blz. 12),
b. hoge prioriteit (zie blz. 13),
c. middelmatige prioriteit (zie blz. 14) en
d. lage prioriteit (zie blz. 15).
De doelstellingen, die onvermijdelijk zijn, werden bij elkaar geplaatst in tabel
6 op blz. 16. Per prioriteitsklasse zijn de doestellingen in instrumenten en
activiteiten uitgesplitst, waarbij een instrument het middel is, dat de gemeente
heeft om de doelstelling te verwezenlijken en een activiteit de handeling is,
die uit het hanteren van een instrument voortvloeit (zie ook paragraaf 3.1. en
3.2.).
Per activiteit is een globale raming van de financiële consequenties aangegeven.
Onderscheid is gemaakt tussen:
a. kosten t.a.v. onderzoek;
b. exploitatiekosten;
c. activiteitenkosten d.w. de overheadkosten die het gevolg zijn van het aanst 1-
len van een bepaalde functionaris (zie tabel 3a t/m 6a, blz. 19, 21, 23, 24
en 26)
Daarnaast is de extra belasting, die uit de verschillende activiteiten voor de
secretarie zal voortvloeien in manjaren aangegeven.
- 3 -
Het eerste vierjarenplan, dat aan de hand van het activiteitenplan in deelrapport
III moet worden opgesteld, is in de eerste plaats gericht op de doelstellingen,
die zeer hoge prioriteit hebben of onvermijdelijk zijn (d.w.z. tabel 2a op blz.
19 en tabel 6a op blz. 26).
4. Jaarprogramma 1983 en meerjarenplan 1984-1987.
Achter in deelrapport III zijn voorstellen toegevoegd voor een jaarprogramma
voor 1982 en voor een meerjarenplan 1984-1987. Zowel het jaarprogramma als het
meerjarenplan bestaat uit activiteiten, die nodig zijn:
- of om de doelstellingen uit tabel 2a in deelrapport III, d.z.w. de doelstellin
gen met zeer hoge prioriteit te realiseren;
- of om de doelstellingen uit tabel 6a in deelrapport III, d.w.z. de doelstellin
gen, die om wettelijke redenen onvermijdelijk zijn, te realiseren;
- of om de doelstellingen die t.g.v. externe factoren onvermijdelijk zijn gewor
den d.w.z. doelstelling 1.3.1. en 1..3.6. uit tabel 3a van deelrapport III, en
doelstelling 1.3.4. uit tabel 5a van deelrapport III, te realiseren.
Afhankelijk van de volgorde in de tijd zijn de activiteiten ondergebracht in het
jaarprogramma voor respectievelijk 1983, 1984, 1985, 1986 en 1987. De tijdbalken
in tabel 2b, 3b, 5b en 6b van deelrapport III corresponderen hiermee.
De financiële consequenties, die voor de verschillende jaren neerkomen op respec
tievelijk 312.000, 264.000, 202.000,— 160.000,— en 118.000,—
zullen in een later stadium ter sprake komen, n.l. op het moment dat U defini
tief zult beslissen over de begroting 1983 en het beleidsplan 1983-1987.
Gelet op de moeilijke financiële positie van de gemeente kan thans echter nog
niet worden overzien in hoeverre deze bedragen daadwerkelijk beschikbaar gesteld
zullen kunnen worden.
5. Voorstel.
Onder vermelding dat de Commissie voor de Volksgezondheid en Milieuhygiëne
is gehoord, stellen wij U voor te besluiten conform bijgaand ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Re tuner Secretaris.