Voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Gemeen
schappelijk Centrum voor Onderwijsbegeleidingsdiensten in Friesland.
Bijlage nr. 306 Leeuwarden, 1 juli 1982.
Aan de Gemeenteraad.
Bij brief van 4- mei 1982 heeft het bestuur van het Gemeenschappelijk Cen
trum voor Onderwijsbegeleidingsdiensten in Friesland (G.C.O.) aan de partici
panten in de gemeenschappelijke regeling voorstellen tot wijziging van de re
geling ter goedkeuring voorgelegd.
Zoals bekend is er jarenlang discussie gevoerd over de uitvoering van de
in 1974 tot stand gekomen gemeenschappelijke regeling, die voorzag in de reali
sering van regionale diensten onder de koepel van het Gemeenschappelijk Cen
trum. Deze discussie is met name gevoerd tussen het bestuur van het G.C.O.
dat om allerlei redenen niet wilde overgaan tot de vorming van regionale dien
sten en het bestuur van de Vereniging van Friese Gemeenten dat uitvoering eiste
van de in de regeling vervatte bepalingen over de regionale diensten.
Ook Uw Raad heeft in zijn vergadering van 10 maart 1975 besloten tot de on
derhavige gemeenschappelijke regeling toe te treden, onder de uitdrukkelijke
voorwaarde dat de reeds bestaande Leeuwarder Schooladviesdienst zou kunnen uit
groeien tot een regionale dienst als in de regeling voorzien. In de regeling
is daartoe een bepaling opgenomen dat de Leeuwarder dienst zelfstandig zou
blijven functioneren tot het moment dat een regionale dienst zou zijn gevormd.
Ha langdurige onderhandelingen tussen het G.C.O. en de V.F.G. en diverse
gesprekken met de staatssecretaris van 0. en W., de heer A.3. Hermes, is uit
eindelijk in een tripartite overleg onder leiding van de heer Hermes op 3 decem
ber 1981 overeenstemming bereikt over de hoofdlijnen van de interne organisatie
van het G.C.O. Deze overeenstemming hield in dat de bepalingen over de regionale
diensten uit de gemeenschappelijke regeling zouden worden geschrapt en dat
daarvoor in de plaats bepalingen zouden worden opgenomen over de doel- en taak
stelling van plaatselijke stuurgroepen en stuurgroepoverstijgende regionale over
legorganen. De stuurgroepen zouden adviesorganen van het G.C.O.-bestuur worden
met een ruime beleidsvrijheid inzake de interne organisatie van het begeleidings-
werk in het werkgebied van de stuurgroep. Bij de besluitvorming over dit compro
mis heeft een belangrijke rol gespeeld het feit dat de staatssecretaris zich op
het standpunt stelde dat het, mede op grond van de per 1 januari 1981 in werking
getreden Rijkssubsidieregeling schoolbegeleiding, niet aanvaardbaar was dat on
der de koepel van het G.C.O. (vrijwel) zelfstandige regionale diensten zouden
ontstaan, omdat het ministerie dan onvoldoende greep zou hebben op de besteding
van de subsidiegelden.
Hoewel wij betreuren dat de vorming van regionale diensten uiteindelijk
niet mogelijk is gebleken, zijn wij van oordeel dat met de voorgestelde op
lossing een werkbare structuur is gevonden die een redelijke bestuurlijke vrij
heid biedt voor de stuurgroepen en mogelijkheden biedt voor regionale overleg
structuren.
Vooruitlopend op de aanvaarding van de voorstellen tot wijziging van de re
geling heeft de bestuurscommissie van de Leeuwarder Schooladviesdienst in overleg
met het bestuur van het G.C.O. een overgangscommissie ingesteld die de inpassing van de
S.A.D. in het G.C.O. moet voorbereiden. Er wordt naar gestreefd de voorstellen
daartoe in het komende najaar aan Uw Raad voor te leggen om de formele overdracht
van de S.A.D. aan het G.C.O. per 1 januari 1983 te kunnen effectueren. E.e.a.
uiteraard onder het voorbehoud dat de wijziging van de gemeenschappelijke re
geling door de participanten wordt aanvaard. De S.A.D. zal dan omgevormd worden
tot het werkgebied Leeuwarden van het G.C.O., waarbij de medewerkers van de
S.A.D. werkzaam blijven ten behoeve van de scholen in de gemeente Leeuwarden.
In de plaats van de bestuurscommissie zal dan een stuurgroep komen met de taak
stelling en samenstelling als in de te wijzigen regeling is voorzien.