subsidie-verordening voor het gehele veld van het sociaal-cultureel werk
nog niet gereed was. Hoewel dat in het gehele planningsproces anders was
voorzien, is het tot op heden niet mogelijk gebleken om de subsidie-verorde
ning op een zodanig tijdstip gereed te hebben, dat de toekenningen in het
kader van dit Programma daarop zouden kunnen worden gebaseerd. Wij betreuren
dat maar willen erop wijzen dat het hier een uiterst gecompliceerde zaak be
treft, omdat er voor gekozen is een brede subsidie-verordening te ontwerpen,
die niet alleen is gericht op het sociaal-culturele werkveld of het specifieke
welzijnsterrein maar die alle subsidiëring van gemeentewege in formele zin
wil regelen. Overigens kan worden gesteld dat het voorbereidende werk aan de
ontwerp-verordening zo goed als voltooid is en dat verwacht mag worden dat de
verordening dit najaar kan worden gepubliceerd en in de inspraak gebracht,
waarna vaststelling door de Gemeenteraad kan plaatsvinden.
Naast de bovengenoemde structurele factoren, die de voorbereiding van het
Programma hebben bemoeilijkt, waren er ook practische problemen, die samen
hingen met het feit dat het hier het eerste Programma betrof dat op dit brede
terrein tot ontwikkeling is gebracht en waarbij moest worden gezocht naar een
zoveel mogelijk uniforme toetsings- en toedelingsmethodiek van de subsidie
aanvragen in het kader van elk van de werksoorten. Tenslotte - en dat zeker
niet in de geringste mate - zorgde de door het Rijk aangekondigde en vrijwel
onmiddellijk doorgevoerde bezuiniging op de voor 1982 te verwachten rijks
bijdrage sociaal-cultureel werk voor (dekkings)problemenwaardoor wij ons
zagen genoodzaakt de verdere ontwikkeling van het Programma zelfs tijdelijk op
te schorten, totdat meer duidelijkheid zou zijn verkregen over de gevolgen
van de aangekondigde korting(en) voor de gemeente(n). Al met al hebben de in
houdelijke en technische problemen bij de voorbereiding van dit Programma,
waaraan ook in de inleiding van het Programma uitvoerig aandacht is gegeven,
ertoe geleid dat het Programma met een niet onbelangrijke vertraging gereed
is gekomen. Door toepassing van het gebruikelijke systeem van bevoorschotting
op basis van de rekeningcijfers van voorgaande jaren is de voortgang van het
werk van de (reeds langer) gesubsidieerde instellingen niet in gevaar gekomen,
terwijl voor de (incidentele) subsidie-ontvangende instellingen een regeling
werd getroffen inzake de bevoorschotting. Wel heeft het vertraagd gereedkomen
van het Programma tot gevolg gehad dat daarin op een aantal onderdelen nog
formuleringen van "verwachting" en "voornemen" zijn gebruikt, terwijl nu in
werkelijkheid reeds sprake is van aanvaard beleid. Dat geldt bijvoorbeeld voor
de uitkomsten van de herwaarderingsoperatie die op 3 mei j.l. door U zijn be
sproken en vastgesteld. Om practische redenen is er echter voor gekozen om de
hierbedoeldeenigszins achterhaalde formuleringen in het Programma niet alsnog
aan te passen. Overigens gaan wij ervan uit dat het Programma 1983, waarvan de
voorbereiding reeds een aanvang heeft genomen, op de "normale" wijze in decem
ber van dit jaar aan U ter vaststelling kan worden voorgelegd.
In het Programma zijn de beleidslijnen en de voorgenomen activiteiten aan
gegeven op het terrein van realisering van de decentrale voorzieningenstructuur
(Hoofdstuk 1), op het terrein van de verschillende werksoorten (Hoofdstuk 2),
op dat van de verschillende plangebieden (Hoofdstuk 3) en op het punt van onder
zoek (Hoofdstuk 4). Kortheidshalve verwijzen wij U voor de inhoud daarvan naar
de tekst van het Programma zelf. Voor een snel overzicht van de financiële con
sequenties van de in het Programma opgenomen toekenningsvoorstellen en andere
voorgenomen uitgaven, verwijzen wij naar de financiële overzichten die in de
verschillende werksoortonderdelen van Hoofdstuk 2 zijn opgenomen en - voorzo
ver deze overzichten wijzigingen hebben ondergaan - naar de aangepaste en ge
corrigeerde versies, zoals die in Hoofdstuk 4- van de "Nadere Standpuntbepaling
en nota van wijzigingen" zijn vermeld.
- 3 -
In het vijfde en laatste Hoofdstuk van het Programma is nader ingegaan
op de dekking van de in het kader van het Programma voorgenomen uitgaven.
Gesteld kan worden dat is gewerkt binnen de ruimte die in het Beleidsplan
'82-'86 en het Sociaal-cultureel Plan '82-'85 is gereserveerd voor sociaal-
cultureel werk in 1982. Daarnaast moest een oplossing worden gezocht voor de
door het Rijk in december 1981 onverhoeds aangekondigde bezuinigingsmaatregel
op de voor 1982 te verwachten rijksbijdrage sociaal-cultureel werk, waarvan
in het voorgaande reeds sprake was. Hoewel nog geen officieel bericht is ont
vangen op het bezwaar dat wij tegen deze korting hebben gemaakt, is inmiddels
uit de behandeling van de bezuinigingsvoorstellen in de Tweede Kamer duidelijk
geworden dat de voorgenomen korting op de rijksbijdrage sociaal-cultureel werk
1982 met naar verwachting rond 2% zal worden teruggebracht. Zoals berekend op
pagine V-l/2 van het Programma wordt aangenomen dat het totaal van tegenval
lende inkomsten voor onze gemeente daardoor zal neerkomen op een bedrag van
170.777,-- Wij zijn van mening dat deze tegenvaller onvermijdelijk zal moeten
doorwerken in een vermindering van de voor de sociaal-culturele sector beschik
bare subsidie-bedragen. Toch hebben wij gemeend - gelet op het vertraagd gereed
komen van het Programma en rekening houdend met het feit dat doorberekening van
de korting tot gevolg zou hebben dat instellingen halverwege het jaar 1982 zou
den worden geconfronteerd met een korting op voor datzelfde jaar begrote subsi
dies - om in het Programma het voorstel te moeten doen om voor 1982 gebruik te
maken van een andere dekkingsmogelijkheid, namelijk het voor Hippo geraamde maar
onder invloed van het faillissement niet toegekende exploitatie-subsidie 1982.
Wel wijzen wij erop, dat het gaat om een tijdelijke oplossing en dat deze kor
ting in 1983 alsnog zal moeten worden doorberekend, boven de kortingen welke
het Rijk eventueel voor dat jaar zal toepassen. Bij het doorberekenen van die
korting zal overigens moeten worden gezocht naar een evenwichtige verdeling
van het te korten bedrag over de gehele sociaal-culturele sector, terwijl
daarbij zoveel mogelijk rekening zal moeten worden gehouden met de in net
Sociaal-cultureel Plan aangegeven prioriteiten.
Voorts merken wij op dat op het terrein van elk van de werksoorten - na
aftrek van de toekenningen - een post onvoorzien resteert. Uit deze-posten on
voorzien kunnen in de resterende maanden van het Programma-jaar nagekomen sub
sidie-verzoeken worden gehonoreerd. Om te voorkomen dat de planning vooraf door
deze toekenningsmogelijkheid in de loop van het Programma-jaar minder serieus
zal worden genomen, is daaraan de beperking gesteld dat de posten onvoorzien
alleen kunnen worden gebruikt voor nieuwe activiteiten, die ten tijde van de
indiening van de Programma-gegevens niet waren (te) voorzien en die geen uitstel
toelaten tot een volgend Programma. Ook aan het Programma Emancipatie-activi
teiten 1982 was deze beperking gesteld. Tevens is daaraan nu het voorstel ver
bonden om aan ons College de bevoegdheid te geven tot toedeling uit deze posten
onvoorzien, teneinde een snelle afhandeling van de nagekomen subsidie-verzoeken
mogelijk te maken. Daarbij zullen dan de in het Programma op het terrein van de
betreffende werksoort gestelde toetsings- en toedelingscriteria op overeenkom
stige wijze dienen te worden toegepast, terwijl achteraf in het kader van de
rapportage over de uitvoering van het Programma van deze toekenningen verslag
kan worden gedaan aan de Gemeenteraad.
Tenslotte wijzen wij U erop - tegen de achtergrond van de kritische kant
tekeningen die in het Programma over de gevolgde plan-procedure zijn gemaakt -
dat de Evaluatie-commissie Plan-procedure Specifiek Welzijn, die zich in de af
gelopen tijd heeft beziggehouden met de werking van de procedure in de praktijk
en die op basis daarvan voorstellen tot bijstelling van de procedure zal doen,
haar werkzaamheden zo goed als voltooid heeft. Wij verwachten dat het rapport
van de Commissie binnenkort aan ons zal worden aangeboden en dat over één en
- 2 -