II-5-2
Overigens zal bij de verdeling van woonruimte in toenemende mate rekening
moeten worden gehouden met het aspect van een passende woonruimte in relatie
tot het inkomen. Daarbij speelt de vaststelling van de normhuurquote (het
percentage van het belastbaar inkomen dat men geacht wordt zelf aan huur te
kunnen betalen), waarop de huursubsidietabellen zijn gebaseerd, een belang
rijke rol. Evenals bij de toepassing van de jaarlijkse trendmatige huurver
hoging en het harmonisatie-beleid zijn de gemeente en de corporaties afhanke
lijk van het beleid van de rijksoverheid.
Voorts zal bij zowel nieuwbouw als verhuur worden getracht om - binnen het
raam van de mogelijkheden - zodanig te bouwen, dat de energiekosten voor
de gebruiker, welke een toenemend bestanddeel vormen van de woonlasten,
beperkt blijven.
Nieuwbouw
Tengevolge van het inzakken van de koopmarkt voor nieuwbouwwoningen is de
bouw in de vrije sector vrijwel stil gevallen. De nieuwbouw in de gesub
sidieerde koopsector blijft ver achter bij het voor het jaar 1982 beschik
bare contingent van 120 woningen.
De ontwikkelingen bij het eigen woningbezit in de nieuwbouw worden in
sterke mate bepaald door de rentestand, de subsidie-mogelijkheden en *de
inkomensontwikkelingen in de naaste toekomst. Wij blijven er naar streven
de bouw in de premie-koop-sector op gang te houden. Dit vraagt om een
flexibele opstelling ten aanzien van de door de bouwparticipanten in te
dienen plannen.
De voorraad plannen in de gesubsidieerde huursector is aanzienlijk.
Gelet op de te verwachten toewijzingen van contingenten gesubsidieerde
woningen in de komende jaren valt aan temporisering van de voorgenomen
bouwplannen niet te ontkomen. Daarbij zal enerzijds voorrang worden gegeven
aan de stadsvernieuwingsgebieden en vormt anderszijds de continuïteit in
het bestemmingsplan Camminghaburen een prioriteit.
Uit een oogpunt van financiële haalbaarheid in relatie tot de beperkte
omvang van de lokatie is in de binnenstad het accent gelegd op de woning
bouw voor kleine huishoudens. Ter verkrijging van voldoende differentiatie
in het binnenstadsgebied zullen wij in overleg met de desbetreffende op
drachtgevers trachten te bevorderen dat op daartoe geschikte lokaties
tevens grotere gezinswoningen worden gerealiseerd.
Vernieuwbouw
Gemeentelijk- en corporatie-woninqbezit.
De zorg voor de bestaande woningvoorraad zal in toenemende mate de aandacht
gaan opeisen.
II-5-3
Voor wat betreft het gemeentelijk- en corporatiebezit vindt daarbij een
accentverschuiving plaats van het vooroorlogse naar het na-oorlogse
woningbestand. Daarbij springt de problematiek van wijken als Heechterp,
het Valeriuskwartier en het Lekkumerend in het oog. Tot nu toe werd uitge
gaan van renovaties (ingrijpende geriefsverbeteringen) mét daaruit voort
vloeiende huurverhogingen. Er tekent zich thans een tendens af, waarbij de
bewoners de voorkeur geven aan het uitvoeren van groot onderhoud, waarvoor
geen huurverhogingen mogen worden gevraagd. De huidige subsidie-regeling
voor groot onderhoud van het na-oorlogse woningbezit voorziet in het ver
strekken van jaarlijkse bijdragen uit 's Rijks kas ter hoogte van 50% van het
na de uitvoering van de werkzaamheden ontstane exploitatie-tekort op het
betreffende complex. Voorts worden op basis van deze regeling rijksleningen
ter hoogte van de investeringskosten verstrekt. De resterende 50% van het ex
ploitatie-tekort zal moeten worden gedekt uit de Algemene Bedrijfsreserve
van de corporaties.
Dit betekent, voor het Gemeentelijk Woningbedrijf, dat binnen afzienbare
tijd de Algemene Bedrijfsreserve beneden het door de Minister van Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening vastgestelde niveau zal dalen. In dat
geval zal het woningbedrijf afhankelijk worden van renteloze leningen van
het Rijk.
2. Particuliere woningverbetering
In het jaar 1981 zijn er 210 aanvragen om subsidie voor de verbetering van
particuliere woningen in behandeling genomen. Dit aantal is als volgt samen
gesteld
- 9 woonhuismonumenten;
- 63 ingrijpende verbeteringen (3 onderdelen of meer);
- 138 incidentele verbeteringen (minder dan 3 onderdelen);
Gelet op de tendens tot nu toe verwachten wij dat in het jaar 1982 het
aantal aanvragen zich op dit niveau zal handhaven.
Gemeentegarantie ten behoeve van de aankoop van een door de eigenaar te
bewonen woning.
Het onderstaande overzicht geeft het aantal aanvragen weer in 1980, 1981
en 1982, met een onderscheid tussen bestaande bouw en nieuwbouw: