II-5-2 Overigens zal bij de verdeling van woonruimte in toenemende mate rekening moeten worden gehouden met het aspect van een passende woonruimte in relatie tot het inkomen. Daarbij speelt de vaststelling van de normhuurquote (het percentage van het belastbaar inkomen dat men geacht wordt zelf aan huur te kunnen betalen), waarop de huursubsidietabellen zijn gebaseerd, een belang rijke rol. Evenals bij de toepassing van de jaarlijkse trendmatige huurver hoging en het harmonisatie-beleid zijn de gemeente en de corporaties afhanke lijk van het beleid van de rijksoverheid. Voorts zal bij zowel nieuwbouw als verhuur worden getracht om - binnen het raam van de mogelijkheden - zodanig te bouwen, dat de energiekosten voor de gebruiker, welke een toenemend bestanddeel vormen van de woonlasten, beperkt blijven. Nieuwbouw Tengevolge van het inzakken van de koopmarkt voor nieuwbouwwoningen is de bouw in de vrije sector vrijwel stil gevallen. De nieuwbouw in de gesub sidieerde koopsector blijft ver achter bij het voor het jaar 1982 beschik bare contingent van 120 woningen. De ontwikkelingen bij het eigen woningbezit in de nieuwbouw worden in sterke mate bepaald door de rentestand, de subsidie-mogelijkheden en *de inkomensontwikkelingen in de naaste toekomst. Wij blijven er naar streven de bouw in de premie-koop-sector op gang te houden. Dit vraagt om een flexibele opstelling ten aanzien van de door de bouwparticipanten in te dienen plannen. De voorraad plannen in de gesubsidieerde huursector is aanzienlijk. Gelet op de te verwachten toewijzingen van contingenten gesubsidieerde woningen in de komende jaren valt aan temporisering van de voorgenomen bouwplannen niet te ontkomen. Daarbij zal enerzijds voorrang worden gegeven aan de stadsvernieuwingsgebieden en vormt anderszijds de continuïteit in het bestemmingsplan Camminghaburen een prioriteit. Uit een oogpunt van financiële haalbaarheid in relatie tot de beperkte omvang van de lokatie is in de binnenstad het accent gelegd op de woning bouw voor kleine huishoudens. Ter verkrijging van voldoende differentiatie in het binnenstadsgebied zullen wij in overleg met de desbetreffende op drachtgevers trachten te bevorderen dat op daartoe geschikte lokaties tevens grotere gezinswoningen worden gerealiseerd. Vernieuwbouw Gemeentelijk- en corporatie-woninqbezit. De zorg voor de bestaande woningvoorraad zal in toenemende mate de aandacht gaan opeisen. II-5-3 Voor wat betreft het gemeentelijk- en corporatiebezit vindt daarbij een accentverschuiving plaats van het vooroorlogse naar het na-oorlogse woningbestand. Daarbij springt de problematiek van wijken als Heechterp, het Valeriuskwartier en het Lekkumerend in het oog. Tot nu toe werd uitge gaan van renovaties (ingrijpende geriefsverbeteringen) mét daaruit voort vloeiende huurverhogingen. Er tekent zich thans een tendens af, waarbij de bewoners de voorkeur geven aan het uitvoeren van groot onderhoud, waarvoor geen huurverhogingen mogen worden gevraagd. De huidige subsidie-regeling voor groot onderhoud van het na-oorlogse woningbezit voorziet in het ver strekken van jaarlijkse bijdragen uit 's Rijks kas ter hoogte van 50% van het na de uitvoering van de werkzaamheden ontstane exploitatie-tekort op het betreffende complex. Voorts worden op basis van deze regeling rijksleningen ter hoogte van de investeringskosten verstrekt. De resterende 50% van het ex ploitatie-tekort zal moeten worden gedekt uit de Algemene Bedrijfsreserve van de corporaties. Dit betekent, voor het Gemeentelijk Woningbedrijf, dat binnen afzienbare tijd de Algemene Bedrijfsreserve beneden het door de Minister van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening vastgestelde niveau zal dalen. In dat geval zal het woningbedrijf afhankelijk worden van renteloze leningen van het Rijk. 2. Particuliere woningverbetering In het jaar 1981 zijn er 210 aanvragen om subsidie voor de verbetering van particuliere woningen in behandeling genomen. Dit aantal is als volgt samen gesteld - 9 woonhuismonumenten; - 63 ingrijpende verbeteringen (3 onderdelen of meer); - 138 incidentele verbeteringen (minder dan 3 onderdelen); Gelet op de tendens tot nu toe verwachten wij dat in het jaar 1982 het aantal aanvragen zich op dit niveau zal handhaven. Gemeentegarantie ten behoeve van de aankoop van een door de eigenaar te bewonen woning. Het onderstaande overzicht geeft het aantal aanvragen weer in 1980, 1981 en 1982, met een onderscheid tussen bestaande bouw en nieuwbouw:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 132