II-9-2
Dit beeld wordt nog versterkt doordat de Rijksoverheid niet in staat
lijkt te zijn de regio's, waarvan de economische ontwikkeling een
traditionele achterstand ten opzichte van de rest van het land vertoont
en die door de economische recessie onevenredig worden getroffen,
adequaat met concrete maatregelen te ondersteunen.
De werkloosheidsproblematiek zal voor een belangrijk deel door het
Noorden zelf bestreden moeten worden. Ook de gemeente zal moeten
trachten daartoe een bijdrage te leveren.
Alhoewel de mogelijkheden beperkt zijn, zal de gemeente toch al het
mogelijke moeten doen om de werkgelegenheid in Leeuwarden te doen toe
nemen en de gevolgen van de werkloosheid, vöor diegenen die het treft,
te verachten. Wij zullen dan ook de komende jaren in het gemeentelijk
beleid nadrukkelijk accent leggen op werkgelegenheidsbevordering en de
opvang van niet-actieven. Daarbij zal de onlangs ingestelde Commissie
voor de Werkgelegenheid een taak hebben met betrekking tot de advisering
over de te gebruiken instrumenten en te nemen maatregelen ter concreti
sering van een dergelijk beleid.
Inmiddels is door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
besloten in Leeuwarden een Centrum'voor Beroepsoriëntatie en Beroeps
uitoefening te starten.
Demografische aspecten.
De bevolking van Leeuwarden is in 1981 gegroeid met 322 personen. Er was
sprake van een positief migratiesaldo van 150 personen en een natuurlijke
aanwas van 172 personen. Op 1 januari 1982 omvatte de totale bevolking
van de gemeente 84.689 personen. In het eerste half jaar van 1982 is de
bevolking verder gegroeid met 46 personen. Tegenover een natuurlijke
aanwas van 76 personen stond een negatief migratiesaldo van 30 personen.
Teneinde inzicht te krijgen in de woonwensen, de redenen om zich in
Leeuwarden te vestigen en de verhuisbewegingen binnen de gemeente, is
over het jaar 1981 uitgebreid onderzoek verricht. De verwerking en
analyse van de resultaten zal nog dit jaar worden afgerond. Het daaruit
resulterend rapport zal ondermeer als bouwsteen dienen voor het op te
stellen Volkshuisvestingsplan.
II-9-3
Premieregelingen.
Als instrument van het regionaal stimuleringsbeleid heeft de investerings
premieregeling als doel de stimulering van vestiging en uitbreiding van
industriële- en stuwend-dienstverlenende bedrijven. De teruglopende
economie en de afnemende investeringsgeneigdheid zijn ook van invloed op
het aantal verzoeken om toekenning van de investeringspremie in
Leeuwarden. Alhoewel het totale investeringsbedrag als gevolg van enkele
zeer omvangrijke en kapitaalintensieve projecten nog aanzienlijk genoemd
mag worden, is het aantal gecreëerde arbeidsplaatsen geringer dan in
voorgaande jaren.
Inmiddels is per 24 juli 1982 de voor Leeuwarden geldende halve
Ruimtelijke Ordening Toeslag (R.O.T.) in het kader van de Wet Investerings
rekening omgezet in de hele (15%). Vanaf 1 januari 1983 zal voor een
experimentele periode van drie jaar de behandeling van investerings
projecten tot 1,5 miljoen worden gedecentraliseerd naar de betrokken
provincies.
Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden.
Het jaar 1981 is voor de Stichting een jaar geweest waarin weinig
belangrijke transacties tot stand zijn gekomen. Hierin heeft de
economische teruggang een rol gespeeld.
Op het gebied van de industriegebouwen hebben de activiteiten van de
Stichting zich in hoofdzaak beperkt tot het beheer van bestaand
onroerend goed. Tot op heden is voor de nieuwe industriehal op het
industrieterrein Hemrik nog geen concrete gegadigde gevonden.
Industrie- en bedrijventerreinen.
In de periode 1975 tot 1980 is de verkoop van industrie- en bedrijfs
terreinen zeer aanzienlijk geweest. Deze toename had zowel betrekking
op de oppervlakte van de verkochte terreinen als op het aantal verkoop-
transacties.
Inmiddels heeft de economische teruggang zich ook in de grondverkopen
gemanifesteerd. In 1981 is in totaal 5,6 ha. terrein verkocht ten
behoeve van industrie- en bedrijfsvestiging (1980: 19,8 ha).