II-11-2
Deze voorstellen die door de V.F.G. zijn overgenomen, houden in, dat
de vijf Friese kerngemeenten de voortrekkersrol ten opzichte van de
overige Friese gemeenten vervullen voor wat betreft de subsidiëring
van deze instellingen.
De resultaten van het overleg worden vastgelegd in een concept-regionale
paragraaf.
Elke kerngemeente bespreekt dit concept vervolgens in de bestuurlijke
regio waarvan zij deel uitmaakt.
Wij verwachten dat het langs deze weg haalbaar zal zijn om met de
Friese gemeenten tot overeenstemming te komen over subsidiëring, doel
stelling, werkgebied en takenpakket van de betrokken instellingen.
Elke gemeente zal overigens in haar eigen plan en programma de daarin
op te nemen regionale paragraaf moeten vaststellen.
De voor het jaar 1983 voorziene tweede fase in het proces van decen
tralisatie van de maatschappelijke dienstverlening is voor onbepaalde
tijd uitgesteld, terwijl het niet ondenkbaar wordt geacht dat de werk
soorten die onder het bereik van deze fase zouden vallen in het geheel
niet meer gedecentraliseerd zuilen worden en/of dat voor sommige werk*
soorten door het rijk in het geheel geen middelen meer beschikbaar
zullen worden gesteld.
Het gaat in deze fase om de volgende werksoorten:
a. de gezinsverzorging;
b. gecoördineerd bejaardenwerk, waaronder de dienstencentra voor
bejaarden;
c. dagverblijven voor schoolgaande jeugd (Boddaercentra)
d. drugshulpverlening aan jongeren en jong volwassenen;
e. jongerenadviescentra;
f. straathoekwerk;
g. blijf-van-mijn-lijf-tehuizen.
Bejaardenwerk
Naar verwachting zal in de beleidsperiode 1983-1987 de Stichting
Bejaardenwerk Leeuwarden worden geherstructureerd tot een Samenwerkings
verband Bejaardenzorg. Op uitvoerend niveau vindt nu reeds afstemming
plaats tussen de verschillende instellingen voor extramurale zorg ten
behoeve van bejaarden in de vorm van een functionarissen-overleg.
II-11-3
Dit overleg zal door de genoemde herstructurering van de Stichting
Bejaardenwerk Leeuwarden nu ook bestuurlijk gestalte krijgen.
De uitbreiding van het aantal verzorgingsplaatsen van het verzorgings
tehuis Het Nieuwe Hoek ter plaatse van de serviceflat Swettehiem in het
Westeinde zal eind 1983/begin 1984 gereed komen. Deze bouwplannen zijn er
mede aanleiding toe geweest dat de beide instellingen een fusie zullen
aangaan.
Voorts heeft Het Nieuwe Hoek plannen ontwikkeld voor de bouw van 35
aanleunwoningen bij het huidige complex aan het Hoeksterpad ten behoeve
van de huisvesting van zelfstandig wonende bejaarden.
Voor de groep van zelfstandig wonende bejaarden worden ook plannen ont
wikkeld door de voogden van het Ritske Boelemagasthuis op de plaats van
het huidige gasthuis aan de Tweebaksmarkt.
De proefneming met een alarmeringssysteem via het kabeltelevisienet voor
bejaarden en gehandicapten in Aldlan-west heeft uitgewezen dat invoering
hiervan op grotere schaal in Leeuwarden wenselijk en technisch mogelijk
is. De hoogte van de uiteindelijk door de aangeslotenen te betalen
abonnementsprijs, die met name bepaald wordt door de te plegen inves
teringen in technische voorzieningen, vormt echter een belangrijke rand
voorwaarde om het alarmsysteem daadwerkelijk te realiseren. Uit de eva
luatie van het experiment alsook uit een speciaal naar het kostenaspekt
gehouden onderzoek onder oudere inwoners van onze gemeente, is komen
vast te staan dat de nu berekende kostprijs van het systeem voor veel
ouderen een struikelblok vormt.
Wij hebben daarom de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
de vraag voorgelegd of de kosten van het alarmsysteem meegenomen mogen
worden voor de berekening van de individuele huursubsidie. Daarnaast
hebben wij in het kader van de tweede ronde van het I.S.P. een verzoek
ingediend om een bijdrage van 500.000,-- in de investeringskosten om
langs deze weg de financiële drempel te verlagen. Zodra het standpunt van
de Minister terzake bekend is en daarmee omtrent de financiering duide
lijkheid bestaat, zullen wij ons er nader op beraden of en op welke
schaal voortzetting of uitbouw van het alarmeringssysteem mogelijk is.
3. Culturele minderheden.
Het in het beleidsplan 1982-1986 gemelde voornemen van het Ministerie
van W.V.C. om het beleid ten aanzien van culturele minderheden bij de
lokale overheden onder te brengen, is in het afgelopen jaar een belang
rijke stap dichterbij gekomen met de opheffing van de regionale "Stich
ting Buitenlandse Werknemers Noord Nederland" per 1 september 1982.