II—11-8
Hoewel nog niet valt te voorzien of de ordervoorziening door het diepte
punt heen is, kan in ieder geval wel worden geconstateerd dat de order
portefeuille bij de D.S.W. thans beter is gevuld dan enige tijd het
geval is geweest.
Bij de ordervoorziening gaat het overigens niet alleen om het werkaanbod
als zodanig (omvang), maar eveneens om het verkrijgen van een zodanig
gespreid en gevarieerd aanbod dat voor alle werknemers steeds arbeid kan
worden geboden die is aangepast aan de individuele mogelijkheden (aard
van de orders). In dit kader wordt momenteel dan ook gezocht naar mogelijk
heden om de werkzaamheden op de buitenobjecten te verbreden en te ver
diepen teneinde deze werkzaamheden geschikt te maken voor een grotere
groep van personen.
6. Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening (C.B.B.)
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ons bericht de
gemeente Leeuwarden in de gelegenheid te willen stellen over te gaan
tot de instelling van een Centrum voor Beroepsoriëntatie en Beroeps
oefening. Een dergelijke voorziening wordt voor 100% gesubsidieerd
door de rijksoverheid.
De funktie ervan is vormings- en scholingsgerichte aktiviteiten aan te
bieden aan die groepen van werklozen die door hun opleiding en werk
ervaring in een kansarme positie op de arbeidsmarkt verkeren om hen zodoen
de naar een meer gelijkwaardige concurrentiepositie te brengen ten op
zichte van anderen.
Getreefd wordt naar een gemiddelde bezetting van 60 cursisten en een
personeelsbezetting (docenten, administratie e.d.) van 10 personen.
Wij zullen U over de totstandkoming van dit centrum in Leeuwarden op de
hoogte houden.
7Bezuiniging
Voor wat betreft de op deze beleidssector betrekking hebbende bezuini
gingsvoorstellen wordt verwezen naar het door U op 30 november 1982 voor
lopig vastgestelde ontwerp-dekkingsplan 1983-1987 (bijlage nr. 371).
II-11-9
8. Nieuw beleid
Overig Jeugdwerk (volgnr. 562)
8.1. Project Mensen zonder werk
Op 22 november 1982 hebt U besloten een subsidie beschikbaar te stellen
voor een aantal in 1983 te entameren projecten voor mensen zonder werk.
Een deel - 12.000,- van dit subsidie is daarbij gedekt ten laste
van de geraamde ruimte voor nieuw beleid in 1983.
Algemeen maatschappelijk werk (volgnr. 570)
8.2. Subsidiëring kosten 24—uurs bereikbaarheid maatschappelijk werker voor
psycho-sociale hulpverlening
In het rapport van de gemeentepolitie "De wijkagent, hulpverlener tegen
wil en dank", is geconstateerd dat met name gedurende de nacht en in
de weekends zich situaties voordoen, die direct ingrijpen in de sfeer
van psycho-sociale hulpverlening noodzakelijk maken.
Gedurende deze uren zijn de bestaande hulpverleningsinstellingen niet
bereikbaar, met als gevolg dat de politie de taak van crisis-hulpver
lener noodgedwongen op zich moet nemen.
Teneinde deze oneigenlijke taak van de politie te kunnen verminderen,
is bij wijze van experiment een 24-uurs bereikbaarheid van de maatschap
pelijke dienstverlening gerealiseerd. Afhankelijk van de resultaten van
dit experiment zal het voor 1982 toegekende subsidie ad 4-7.000,--
(op jaarbasis) eventueel structureel toegekend moeten kunnen worden.
In dit ontwerp-beleidsplan hebben wij hiervoor financiële ruimte gereser
veerd.
8.3. Subsidiëring extra kosten inschakeling psychiaters bij piketdienst
t.b.v. een 24—uurs bereikbaarheid.
In aanvulling op de subsidiëring van de kosten van een 24—uurs bereik
baarheid van de maatschappelijke dienstverlening ten behoeve van
psycho-sociale hulpverlening, zijn wij voornemens de Adviescommissie
Volksgezondheid te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de mogelijk
heid van een 7 x 24—uurs piketdienst voor psychiaters voorzover deze
niet op andere wijze tot stand kan worden gebracht.
Voor het eventueel verstrekken van een bijdrage in de kosten van deze
piketdienst hebben wij ingaande 1986 een bedrag geraamd van 15.000,--.