- 2 -
Afwijkingen zijn toelaatbaar, mits aan redelijke eisen van welstand wordt voldaan.
De Commissie Welstandszorg heeft daartoe inmiddels enkele criteria ontwikkeld,
welke voor de Raad ter inzage zijn gelegd.
Schepen uit deze categorie zouden ligplaats mogen kiezen aan respectievelijk de
Westerstadsgracht (westzijde), de Westerkade, de Willemskade Z.Z. tot de
Baljeestraat, het Nieuwe Kanaal (Emmakaden gedeeltelijk) en de Oosterstadsgracht
(zie ter inzage gelegde kaart). Dit zijn kaden waar over het algemeen ook tot
dusverre ligplaats wordt ingenomen en waar dat niet uit anderen hoofde is verboden.
Dit geldt niet voor de Willemskade Z.Z. tussen Prins Hendrikbrug en Baljeestraat.
Van die laatste kade alsmede in die gevallen, waarin nog andere kaden of gedeelten
daarvan voor ligplaats van hier bedoelde schepen in overweging worden genomen,
zal daarover o.i. de mening gepeild moeten worden van de bewoners van woningen
aan die kaden. Een en ander ware t.z.t in de betreffende bestemmingsplannen
vast te leggen.
Het vorenstaande impliceert dat voor de aangegeven kaden ligplaatsvergunningen
zullen kunnen worden verstrekt. Voor zover sprake is van een vaste ligplaats zal naarl
onze mening een vaste aansluiting aan de openbare nutsvoorzieningen mogelijk
moeten worden.
Voor zover mogelijk zullen binnen deze categorie de groep vrije scheepsbewoners
en passanten als bedoeld in de reactie van de Schippersvereniging Leeuwarden
opgevangen moeten worden.
Daar waar momenteel aan kaden waar ligplaatsvergunningen zullen worden verstrekt,
schepen liggen in meer dan één rij, zullen voor de schepen die niet aan de wal
liggen, tijdelijke vergunningen worden verstrekt. Komen er mettertijd plaatsen
vrij aan de wal, dan zullen die schepen daar met voorrang een plaats toegewezen
krijgen en de tijdelijke vergunning worden omgezet in een definitieve vergunning.
Het vorenstaande impliceert dat een beleid zal worden gevoerd waarbij aan hier
bedoelde kaden uiteindelijk slechts één rij schepen ligplaats zal hebben.
Overigens houdt een en ander in een consolidatie van het huidige aantal woonarken
en bewoonde voormalige vrachtschepen.
Pleziervaartuigen.
Deze categorie schepen zal in de periode 1 april - 1 oktober in ieder geval tij
delijk ligplaats mogen innemen op met name daarvoor aangwezen plaatsen, zoals
de Prinsentun en de Froskepolle. Hier mag geen vaste ligplaats worden ingenomen
door woon- en vrachtschepen.
Voor de bovenvermelde plaatsen wordt een speciaal tarief in rekening gebracht.
In diezelfde periode mag de recreatievaart ook ligplaats kiezen, voor zover daar
voor ruimte is, aan de kaden, die zijn aangewezen als ligplaats voor de bewoonde
vrachtschepen.
In de hierboven bedoelde gevallen is geen ligplaatsvergunning vereist.
Uiteraard is, zoals reeds gezegd, wel havengeld verschuldigd.
In de winterperiode mag geen ligplaats worden ingenomen aan de Prinsentun en de
Froskepolle.
Voor de overige wateren, voorzover deze niet in een bestemmingsplan als zodanig
zijn aangewezen (CamminghaburenAldlan-Oost)mag in deze winterperiode geen
ligplaats worden ingenomen, tenzij met vergunning van Burgemeester en Wethouders.
Deze vergunningen zouden slechts in beperkte mate en in speciale gevallen moeten
worden verleend, bijvoorbeeld in de situatie dat het water voor de "eigen" woning
is gelegen en er overigens geien belemmeringen zijn (geen kade).
Voor deze vorm van overwinteren zal een tarief moeten worden geheven, dat is
afgestemd op dat van commerciële winterbergingsmogelijkheden.
- 3 -
2.A-. Werkschepen.
Ten aanzien van deze categorie van schepen zal naar onze mening in de binnen
stad geen ligplaatsmogelijkheid moeten worden geboden.
Naar hun aard behoren ze thuis op of nabij het industrieterrein.
Geschikte plaatsen zijn aldaar echter niet voorhanden. Het gaat overigens
om enkele schepen. Dit aantal zou ook zeer beperkt moeten blijven.
Gelet hierop zouden wij terzake ad hoe moeten beslissen over het al of niet
verlenen van een ligplaatsvergunning, waarbij de belangen van de schipper
c.q. exploitant en die van de omgeving zo goed mogelijk tegen elkaar moeten
worden afgewogen. De vergunningen hebben mitsdien een tijdelijk karakter
en zullen zeker niet automatisch aan nieuwe gegadigden worden verleend.
3. Overlegstructuur.
Was tot voor kort de groep bewoners van woonschepen weinig gestructureerd
thans heeft zich een belangenvereniging gemanifesteerd in de vorm van de
hiervoor reeds genoemde Schippersvereniging Leeuwarden.
Wij stellen ons voor omtrent het vorenstaande met vertegenwoordigers van
deze groepering nader overleg te voeren op basis van de door de Raad
vastgestelde uitgangspunten. Dit impliceert dat in het voorgaande op onderdelen
nog enige ruimte voor bijstellingen aanwezig moet blijven.
Daarnaast lijkt ook ons een meer regelmatig contact zinvol. Wij zullen er
dan ook naar streven een permanent overlegorgaan terzake van het woonschepen-
beleid tot stand te brengen. In dit forum zullen vraagpunten met betrekking
tot de uitwerking van het vorenstaande aan de orde kunnen komen.
Uitwerking.
Nadat door de Raad de principiële uitgangspunten zijn vastgesteld, zal de
uitwerking'daarvan met voortvarendheid ter hand genomen moeten worden.
De hiervoor bedoelde overlegstructuur zal daarbij een rol spelen, daarnaast
zal met een aantal instanties nader beraad nodig zijn.
Daar waar (nutsJvoorzieningen nodig zullen blijken, zullen wellicht kosten
moeten worden gemaakt. Te zijner tijd zullen u daartoe voorstellen worden
gedaan. Naar onze mening zal daarbij als uitgangspunt moeten gelden,dat deze
kosten middels de tarieven verhaald moeten kunnen worden.
5. Voorstel
Gelet op het vorenstaande en onder vermelding dat de Commissies voor
Openbare Orde, voor Ruimtelijke Ordening en voor de Sport en Recreatie zijn
gehoord, stellen wij u voor het vorenstaande als uitganspunten voor het
te voeren beleid vast te stellen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3.S. Brandsma Burgemeester.
W.3.G. Reumer Secretaris.