1/1 C.l. 6,0 6,0 1-20 Kwantitatieve uitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van de ontwerp-beqroting 1983 en het ontwerp-beleidsplan 1983-1987. Ontwikkeling van het inwonertal en voortgang van de bebouwing. Uitgegaan is van de aantallen inwoners en het woningbestand alsmede de mutaties daarin, zoals hierna vermeld: Oaar Aantal inwoners Woning- Nieuwbouw Onttrekking aan de per 1/1 voorraad per woningvoorraad 1982 84.700 33.860 900 200 1983 85.550 34.560 900 160 1984 86.400 35.300 800 160 1985 87.300 35.940 800 170 1986 88.150 36.570 800 170 1987 89.000 37.200 800 170 Mochten zich in de loop van 1983 ten aanzien van deze kwantitatieve uitgangs punten onverhoopt aanmerkelijke afwijkingen voordoen, dan zullen wij ons nader beraden over de dan te volgen gedragslijn. Zonodig zullen wij U terzaki voorstellen doen. Ontwikkeling van het loon- en prijspeil. De benadering van de loon- en prijsstijging over 1982 en 1983 is gebaseerd op de Macro Economische Verkenning 1982 voor wat betreft de algemene salaris stijging - de incidentele salarisstijging is gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen en stelposten voor bevorderingen - en de algemene prijsstijgingen. Onderstaand zijn de percentages samengevat waarvan wij zijn uitgegaan en de overeenkomstige percentages waarvan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken vermoedelijk zal uitgaan bij de bevoorschotting van de algemene uitkering. Algemene loonsom- Algemene prijs stijging stijging 1982 1983 1982 1983 - door ons gehanteerde veronderstellingen 3,7 5,0 6,5 6,5 - bevoorschotting algemene uitkering (circulaire FV 82/U588 d.d. 30 juni 1982) 2,5 2,0 5,0 3,5 1-21 Aangezien mee- of tegenvallers in de kosten-ontwikkeling vrijwel zullen worden gecompenseerd in de rijksuitkeringen en eigen heffingen, zullen de geraamde uitkomsten van de begroting hierdoor per saldo nauwelijks verandering ondergaan. i i i 4 J 6.3. Aanpassing tarieven voor retributies en belastingen. De algemene gedragslijn voor zogenaamde artikel 12-gemeenten, waaraan wij ons voor wat betreft de gebruikelijke verhogingen van de retributies en belastingen plegen te conformerei., is, dat de geconstateerde prijsstijging overheidsconsumptie respectievelijk prijsstijging nationale bestedingen over enig jaar in het daarop volgende jaar leidt tot een overeenkomstige aanpassing van de retributies respectievelijk belastingen. Door ons zijn in de begroting 1983 de volgende veronderstellingen in procenten aangehouden: retributies 1982 1983 belastingen 1982 1983 door ons gehanteerde veronderstellingen reinigingsrechten o ve rhe id s tar ie ve nbe le id 4,0 4,5 6,5 6,5 4,0 4,0 n.v.t. n.v.t. Aangezien de loon- en prijsontwikkeling over 1982 nog niet exact kan worden vastgesteld, kunnen wij thans nog niet overzien in hoeverre de voor 1983 "toegestane" verhogingen voor de retributies e.d. voldoende zijn om de loon- en prijsstijgingen op te vangen. Wij merken op dat de belastingen in principe niet onder het overheidstarieven-beleid vallen. Opzet en indeling van het beleidsplan. Bij het samenstellen van de ontwerp-begroting 1983 en het ontwerp- beleidsplan 1983-1987 is in grote trekken dezelfde werkwijze gevolgd als in de afgelopen jaren. In eerste instantie is uitsluitend gewerkt aan ontwerp-begrotingen en een ontwerp-beleidsplan op basis van ongewijzigd beleid. w'. V \M/Ih V, MiliJ t 'Maw - -iflv.i W' M'l' 5 i 'H I 1 *i M H/I pi ft,1.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 59