1/1
C.l.
6,0
6,0
1-20
Kwantitatieve uitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen van de
ontwerp-beqroting 1983 en het ontwerp-beleidsplan 1983-1987.
Ontwikkeling van het inwonertal en voortgang van de bebouwing.
Uitgegaan is van de aantallen inwoners en het woningbestand alsmede de
mutaties daarin, zoals hierna vermeld:
Oaar Aantal inwoners Woning- Nieuwbouw Onttrekking aan de
per 1/1 voorraad per woningvoorraad
1982 84.700 33.860 900 200
1983 85.550 34.560 900 160
1984 86.400 35.300 800 160
1985 87.300 35.940 800 170
1986 88.150 36.570 800 170
1987 89.000 37.200 800 170
Mochten zich in de loop van 1983 ten aanzien van deze kwantitatieve uitgangs
punten onverhoopt aanmerkelijke afwijkingen voordoen, dan zullen wij ons
nader beraden over de dan te volgen gedragslijn. Zonodig zullen wij U terzaki
voorstellen doen.
Ontwikkeling van het loon- en prijspeil.
De benadering van de loon- en prijsstijging over 1982 en 1983 is gebaseerd
op de Macro Economische Verkenning 1982 voor wat betreft de algemene salaris
stijging - de incidentele salarisstijging is gebaseerd op de gebruikelijke
periodieke verhogingen en stelposten voor bevorderingen - en de algemene
prijsstijgingen.
Onderstaand zijn de percentages samengevat waarvan wij zijn uitgegaan en de
overeenkomstige percentages waarvan de Staatssecretaris van Binnenlandse
Zaken vermoedelijk zal uitgaan bij de bevoorschotting van de algemene
uitkering.
Algemene loonsom- Algemene prijs
stijging stijging
1982 1983 1982 1983
- door ons gehanteerde
veronderstellingen 3,7 5,0 6,5 6,5
- bevoorschotting algemene uitkering
(circulaire FV 82/U588
d.d. 30 juni 1982) 2,5 2,0 5,0 3,5
1-21
Aangezien mee- of tegenvallers in de kosten-ontwikkeling vrijwel zullen
worden gecompenseerd in de rijksuitkeringen en eigen heffingen, zullen de
geraamde uitkomsten van de begroting hierdoor per saldo nauwelijks
verandering ondergaan.
i i i
4
J
6.3.
Aanpassing tarieven voor retributies en belastingen.
De algemene gedragslijn voor zogenaamde artikel 12-gemeenten, waaraan wij
ons voor wat betreft de gebruikelijke verhogingen van de retributies en
belastingen plegen te conformerei., is, dat de geconstateerde prijsstijging
overheidsconsumptie respectievelijk prijsstijging nationale bestedingen
over enig jaar in het daarop volgende jaar leidt tot een overeenkomstige
aanpassing van de retributies respectievelijk belastingen. Door ons zijn
in de begroting 1983 de volgende veronderstellingen in procenten aangehouden:
retributies
1982
1983
belastingen
1982 1983
door ons gehanteerde
veronderstellingen
reinigingsrechten
o ve rhe id s tar ie ve nbe le id
4,0 4,5
6,5 6,5
4,0 4,0
n.v.t. n.v.t.
Aangezien de loon- en prijsontwikkeling over 1982 nog niet exact kan worden
vastgesteld, kunnen wij thans nog niet overzien in hoeverre de voor 1983
"toegestane" verhogingen voor de retributies e.d. voldoende zijn om de
loon- en prijsstijgingen op te vangen. Wij merken op dat de belastingen in
principe niet onder het overheidstarieven-beleid vallen.
Opzet en indeling van het beleidsplan.
Bij het samenstellen van de ontwerp-begroting 1983 en het ontwerp-
beleidsplan 1983-1987 is in grote trekken dezelfde werkwijze gevolgd als
in de afgelopen jaren.
In eerste instantie is uitsluitend gewerkt aan ontwerp-begrotingen en een
ontwerp-beleidsplan op basis van ongewijzigd beleid.
w'. V \M/Ih
V, MiliJ t
'Maw
- -iflv.i
W' M'l' 5
i 'H I 1 *i
M
H/I pi ft,1.