1-10 1-11 P 34. Op pag. 11-1-4 van het beleidsplan merkt het college op dat de herver deling van arbeid tussen mannen en vrouwen een gestaag groeiend proces is. In het afgelopen jaar is het aantal vrouwen in gemeentedienst toegenomen met 23 en het aantal man nen afgenomen met 7. In hoeverre is dit het resultaat van het gevoerde beleid? En in welke functies zijn genoemde vrouwen terecht gekomen? P 35. Bij gelijkwaardig aanbod genieten vrouwen in die sectoren waarin zij ondervertegenwoordigd zijn, de voor keur totdat een rechtvaardige ver deling van arbeidsplaatsen over mannen en vrouwen is bereikt. Wat is het effect van deze maatregel in het afgelopen jaar t.o.v. voorgaande jaren? V 36. Uit de personeelsstatistiek (1-7-82) blijkt een vrij groot verschil tus sen de rangniveaus waarop mannen en vrouwen werkzaam zijn. Op welke wijze denkt U daar bij de promotierondes aandacht te besteden? P 37. Is het college bereid in adverten ties voor vacatures de eventuele geschiktheid van een functie voor rolstoelgebruikers te vermelden? - vrouwen worden bij de indiensttre ding nadrukkelijk gewezen op de studiefaciliteiten bij de gemeente; - diverse rechtspositieregelingen zijn Pa 38a. aangepast met het oog op deeltijd arbeid en vrouwen-emancipatie. Zoals uit de antwoorden op de vragen 34, 35 en 36 blijkt zijn de effecten in de zin van een rechtvaardiger ver deling van arbeid tussen mannen en vrouwen beperkt. Dit is onlangs ook in de commissie voor emancipatieaangelegenheden ge constateerd. Wij stellen ons voor deze commissie te vragen ons te adviseren op welke wijze naast de bovengenoemde maatre gelen de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces kan worden vergroot 34/ In 1980 zijn door toepassing van posi 35. tieve discriminatie 4 vrouwen aange steld in een functie van lager niveau In 1981 betrof het 5 vrouwen, van wie 4 aangesteld zijn in een functie van lager niveau en 1 in een functie van middelbaar niveau. Over 1982 zijn de gegevens nog niet bekend. Is het juist dat in 1979 reeds een aanvang is gemaakt met het functie waarderingsbei eid? Wat zijn de oorzaken van de opgelo pen vertragingen t.a.v. de invoering van de functiewaardering? Waarom kan de functiewaardering in elk geval niet voor 1985 in werking treden? d. Wat zijn de financieel nadelige ge volgen voor de gemeente als gevolg van deze vertraagde invoering? P 39, 36. Bij het promotiebeleid worden normen gehanteerd - hoofdzakelijk betrekking hebbende op het niveau van de functie welke voor mannen en vrouwen gelijk zijn. Het promotiebeleid kan dan ook geen bijdrage leveren aan het vermin deren van het bedoelde verschil. D 40, 37. Een dergelijke gedragslijn achten wij niet zinvol. Immers het zou een vrij willekeurige greep zijn uit een grote groep medemensen met een handicap, Pa 41, waarbij bijvoorbeeld ook gedacht kan worden aan slechtzienden of slecht horenden Wij zijn wel bereid om in de gevallen dat minder-valide mensen solliciteren (dus ook rolstoelgebruikers) zoveel mogelijk te bevorderen dat in de werk Kan het college inzicht verschaffen inzake de voortgang van de functie waarderingscommissie voor het gemeen- tepersoneel? Wat zijQ in hoofdzaak de knelpunten waardoor de functiewaardering zich niet volgens planning ontwikkelt. Op welke termijn komen de resultaten van het onderzoek naar de vergroting van de flexibele inzet van ambtena ren naar de raad (II-1-5)? situatie voorzieningen getroffen worden die een dienstverband mogelijk maken. a. In mei 1979 heeft de begeleidings commissie functiewaardering haar rap port uitgebracht, dat vervolgens in de verschillende medezeggenschaps commissies en daarna in de commissie voor Georganiseerd Overleg is behan deld. Op basis van dit rapport is met de invoering gestart, nadat de functie-analisten in dienst getreden en geïntroduceerd waren (15 februari 1981) b. Zie hiervoor het antwoord op vraag 39/40. c. De resultaten van functiewaardering leiden tot niveau-uitspraken. Om aan een niveau-uitspraak een salarisschaal te koppelen dient het verband tussen niveau's en salarisschalen bekend te zijn, wat blijkt uit de zogenaamde conversietabel. Gekozen is voor het samenstellen van de conversietabel, nadat het merendeel van de resultaten van functiewaardering bekend is. Gelet op het groot aantal te beschrij ven en te waarderen functies zullen naar verwachting alle resultaten van de functiewaardering niet vóór 1985 bekend zijn. d. Er zijn voor de gemeente geen finan cieel nadelige gevolgen opgetreden als gevolg van de vertraagde invoering. 39/ De knelpunten waardoor de functie- 40. waardering zich niet volgens planning heeft ontwikkeld zijn, naast aanloop problemen: - een groter tijdsbeslag voor be schrijving en analyse dan in de planning geschat was; - verloop bij de groep functie-analisten - het ontbreken van formele beschrij vingen van de diverse organisato rische eenheden. 41. De maatregelen ter vergroting van de flexibele inzetbaarheid van ambtena ren zullen zich naar verwachting op verschillende terreinen bewegen. Gelet op de beleidsontwikkeling m.b.t. deeltijdarbeid en arbeidstijd verkorting en de nota personeelsbe leid, waaraan wij een hoge prioriteit hebben gegeven, zal een integrale

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 10