1-10
1-11
P 34. Op pag. 11-1-4 van het beleidsplan
merkt het college op dat de herver
deling van arbeid tussen mannen en
vrouwen een gestaag groeiend proces
is. In het afgelopen jaar is het
aantal vrouwen in gemeentedienst
toegenomen met 23 en het aantal man
nen afgenomen met 7. In hoeverre is
dit het resultaat van het gevoerde
beleid? En in welke functies zijn
genoemde vrouwen terecht gekomen?
P 35. Bij gelijkwaardig aanbod genieten
vrouwen in die sectoren waarin zij
ondervertegenwoordigd zijn, de voor
keur totdat een rechtvaardige ver
deling van arbeidsplaatsen over
mannen en vrouwen is bereikt. Wat is
het effect van deze maatregel in
het afgelopen jaar t.o.v. voorgaande
jaren?
V 36. Uit de personeelsstatistiek (1-7-82)
blijkt een vrij groot verschil tus
sen de rangniveaus waarop mannen en
vrouwen werkzaam zijn.
Op welke wijze denkt U daar bij de
promotierondes aandacht te besteden?
P 37. Is het college bereid in adverten
ties voor vacatures de eventuele
geschiktheid van een functie voor
rolstoelgebruikers te vermelden?
- vrouwen worden bij de indiensttre
ding nadrukkelijk gewezen op de
studiefaciliteiten bij de gemeente;
- diverse rechtspositieregelingen zijn Pa 38a.
aangepast met het oog op deeltijd
arbeid en vrouwen-emancipatie.
Zoals uit de antwoorden op de vragen
34, 35 en 36 blijkt zijn de effecten
in de zin van een rechtvaardiger ver
deling van arbeid tussen mannen en
vrouwen beperkt.
Dit is onlangs ook in de commissie
voor emancipatieaangelegenheden ge
constateerd.
Wij stellen ons voor deze commissie
te vragen ons te adviseren op welke
wijze naast de bovengenoemde maatre
gelen de deelname van vrouwen aan
het arbeidsproces kan worden vergroot
34/ In 1980 zijn door toepassing van posi
35. tieve discriminatie 4 vrouwen aange
steld in een functie van lager niveau
In 1981 betrof het 5 vrouwen, van wie
4 aangesteld zijn in een functie van
lager niveau en 1 in een functie van
middelbaar niveau. Over 1982 zijn de
gegevens nog niet bekend.
Is het juist dat in 1979 reeds een
aanvang is gemaakt met het functie
waarderingsbei eid?
Wat zijn de oorzaken van de opgelo
pen vertragingen t.a.v. de invoering
van de functiewaardering?
Waarom kan de functiewaardering in
elk geval niet voor 1985 in werking
treden?
d. Wat zijn de financieel nadelige ge
volgen voor de gemeente als gevolg
van deze vertraagde invoering?
P 39,
36. Bij het promotiebeleid worden normen
gehanteerd - hoofdzakelijk betrekking
hebbende op het niveau van de functie
welke voor mannen en vrouwen gelijk
zijn. Het promotiebeleid kan dan ook
geen bijdrage leveren aan het vermin
deren van het bedoelde verschil.
D 40,
37. Een dergelijke gedragslijn achten wij
niet zinvol. Immers het zou een vrij
willekeurige greep zijn uit een grote
groep medemensen met een handicap, Pa 41,
waarbij bijvoorbeeld ook gedacht kan
worden aan slechtzienden of slecht
horenden
Wij zijn wel bereid om in de gevallen
dat minder-valide mensen solliciteren
(dus ook rolstoelgebruikers) zoveel
mogelijk te bevorderen dat in de werk
Kan het college inzicht verschaffen
inzake de voortgang van de functie
waarderingscommissie voor het gemeen-
tepersoneel?
Wat zijQ in hoofdzaak de knelpunten
waardoor de functiewaardering zich
niet volgens planning ontwikkelt.
Op welke termijn komen de resultaten
van het onderzoek naar de vergroting
van de flexibele inzet van ambtena
ren naar de raad (II-1-5)?
situatie voorzieningen getroffen
worden die een dienstverband mogelijk
maken.
a. In mei 1979 heeft de begeleidings
commissie functiewaardering haar rap
port uitgebracht, dat vervolgens in
de verschillende medezeggenschaps
commissies en daarna in de commissie
voor Georganiseerd Overleg is behan
deld. Op basis van dit rapport is
met de invoering gestart, nadat de
functie-analisten in dienst getreden
en geïntroduceerd waren (15 februari
1981)
b. Zie hiervoor het antwoord op vraag
39/40.
c. De resultaten van functiewaardering
leiden tot niveau-uitspraken. Om aan
een niveau-uitspraak een salarisschaal
te koppelen dient het verband tussen
niveau's en salarisschalen bekend
te zijn, wat blijkt uit de zogenaamde
conversietabel. Gekozen is voor het
samenstellen van de conversietabel,
nadat het merendeel van de resultaten
van functiewaardering bekend is.
Gelet op het groot aantal te beschrij
ven en te waarderen functies zullen
naar verwachting alle resultaten van
de functiewaardering niet vóór 1985
bekend zijn.
d. Er zijn voor de gemeente geen finan
cieel nadelige gevolgen opgetreden als
gevolg van de vertraagde invoering.
39/ De knelpunten waardoor de functie-
40. waardering zich niet volgens planning
heeft ontwikkeld zijn, naast aanloop
problemen:
- een groter tijdsbeslag voor be
schrijving en analyse dan in de
planning geschat was;
- verloop bij de groep functie-analisten
- het ontbreken van formele beschrij
vingen van de diverse organisato
rische eenheden.
41. De maatregelen ter vergroting van de
flexibele inzetbaarheid van ambtena
ren zullen zich naar verwachting op
verschillende terreinen bewegen.
Gelet op de beleidsontwikkeling
m.b.t. deeltijdarbeid en arbeidstijd
verkorting en de nota personeelsbe
leid, waaraan wij een hoge prioriteit
hebben gegeven, zal een integrale