1-13 D 42. Kan het college aangeven bij welke diensten overwerk wordt verricht en in welke mate hier sprake is van incidenteel dan wel structureel gebruik maken van overuren? Pa 43a.Hoe komt U aan het begrote bedrag van 161.500,op de post Over werk? b.Bij welke diensten vindt structureel overwerk plaats? (en welke afdelingen) c.Is het mogelijk, gezien het struc turele karakter van de post overwerk op de begroting, deze in vaste ar beidsplaatsen om te zetten? Zo ja, kan dit nog dit jaar? Zo nee, waarom niet? P 44-. Er is 14-8.000,00 opgenomen voor "uitbreiding personeel". Hoeveel jeugdige werklozen denkt het college in tijdelijke dienst te nemen i.v.m. het feit, dat de kans voor jongeren om werkervaring op te doen thans gering is? 42/ 43. studie naar alle mogelijkheden om de flexibiliteit te vergroten op zijn vroegst in de tweede helft van 1983 een aanvang kunnen nemen. Dit neemt niet weg dat op onderdelen al eerder met het aspect flexibiliteit rekening gehouden zal worden b.v. bij de aan passing van de studiefaciliteitenver ordening. Bij elke dienst doet de noodzaak van overwerk zich wel eens voor, b.v. in geval van spoedeisende extra werkzaam heden of van een tijdelijk te geringe personeelsbezetting wegens ziekte of vakantie. De diensten, waar in 1982 in een zodanige omvang is overgewerkt dat voor 30.000,00 of meer aan overwerkvergoeding moest worden uit betaald, zijn de volgende, waarbij achter elke dienst het aan overwerk vergoeding uitbetaalde bedrag is vermeld: G.S.D. 38.500,00 D.S.0. 42.300,00 D.M.F. 58.850,00 Politie 116.750,00 Secretarie 117.750,00 D.R.B. 119.350,00 44. Hoewel wij van oordeel zijn dat het in vrijwel alle gevallen om inciden teel overwerk gaat dat niet door vaste arbeidsplaatsen kan worden ver vangen, zullen wij onderzoeken, zowel uit een oogpunt van werkgelegenheid als met het oog op de financiële as pecten, of het mogelijk is maatregel e: te treffen die ertoe kunnen bijdragen dat het overwerk tot een minimum word teruggedrongen. Het bedrag van 161.500,00 is geraam aan de hand van de werkelijke uitga ven over voorgaande jaren. De betreffende post is bedoeld voor inschakeling van tijdelijk personeel op daarvoor noodzakelijke momenten. Overigens merken wij op dat momenteel Pa in het kader van werkverruimende maat regelen (Oeugdwerkplan) het beleid reeds gericht is op het inschakelen van jeugdige werklozen in deeltijd. Ook de gemeente maakt hiervan gebruik In hoeverre dit kan worden geïntensi veerd zal aan de orde kunnen komen in het kader van de Nota werkgelegenheid Pa 45. Bij welke uitzendburo1s worden door U uitzendkrachten betrokken voor het verrichten van typewerkzaam heden? Is het mogelijk, gezien het structu rele karakter van de post typewerk zaamheden door derden op de begro ting, deze gelden aan te wenden voor het creëren van vaste arbeidsplaat sen? Zo ja, kan dit nog dit jaar? Zo nee, waarom niet? P 46. Op dit moment zouden 26 ambtenaren gebruik kunnen maken van de zgn. VUT-regeling. In hoeverre wordt op deze ambtenaren druk uitgeoefend om van genoemde regeling gebruik te maken? E. Public Relations Pa 47. Het voorlichtingsbeleid van de ge meente Leeuwarden naar de eigen be volking - met name tot uiting komend in 'aan de grote klok'- draagt een schijnbaar a-politiek karakter: 'De gemeente neemt de volgende maat regelen', 'De gemeenteraad heeft besloten tot 'e.d. Politieke tegenstellingen worden op deze wijze in het voorlichtingsbeleid toegedekt. Over dit depolitise rende aspect van het voorlichtings beleid en over andere aspecten van dit beleid zoals haar bereik, het feit dat voorlichting in een adver tentieblad plaatsvindt, de inhoude lijke prioriteiten die in de infor matieverschaffing wordt gesteld, lijkt ons bezinning en discussie op zijn plaats. Is het college bereid om over deze zaken op korte termijn de discussie te starten, bv. aan de hand van een notitie in de commissie voor be stuurlijke aangelegenheden? 48. Met het oog op de gemeentelijke taak t.a.v. o.a. de beoordeling van de representatieviteit van de lokale omroep (maar ook m.b.t. de gewenste mate van commercialiteit, beheer e.d.) lijkt het formuleren van een visie op een lokaal mediabeleid van belang. Hoe en op welke termijn denkt het college' deze zaak aan te vatten? 45. De uitzendkrachten worden in eerste instantie aangetrokken via uitzend bureau "Start". Het creëren van vaste arbeidsplaatsen is niet mogelijk omdat uitzendkrachten slechts worden ingeschakeld bij ziekte, vacatures of bij overmatige werkdruk. Deze situaties doen zich geenszins gelijkmatig voor. 46. Van de mogelijkheid van de VUT-rege ling gebruik te maken, worden alle ambtenaren tijdig in kennis gesteld. Daar het de ambtenaren vrij staat van de regeling al dar. niet gebruik te maken achten wij het uitoefenen van druk niet juist. 47. De afdeling voorlichting van de ge meente dient naar onze mening de ver schillende facetten van gemeentebeleid op zo objectief mogelijke wijze te belichten. Het is niet de taak van de afdeling voorlichting maar die van de politie ke partijen zelf om de politieke fa cetten aan de orde te stellen. Wij zijn bereid, de overige in de vraag voorkomende punten in de commissie voor bestuurlijke aangele genheden te bespreken. 48/ Een nota over de stand van zaken met 49. betrekking tot deze aangelegenheid is voor de raadsleden ter inzage gelegd. Verwacht mag worden, dat de regering in de herfst van 1983 voorstellen voor mediawetgeving aan de Tweede Kamer zal aanbieden. Zodra de inhoud van deze medianota bekend is, zullen wij deze aangele genheid in de Raad aan de orde stel len. 1-12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 11