1-13
D 42. Kan het college aangeven bij welke
diensten overwerk wordt verricht en
in welke mate hier sprake is van
incidenteel dan wel structureel
gebruik maken van overuren?
Pa 43a.Hoe komt U aan het begrote bedrag
van 161.500,op de post Over
werk?
b.Bij welke diensten vindt structureel
overwerk plaats?
(en welke afdelingen)
c.Is het mogelijk, gezien het struc
turele karakter van de post overwerk
op de begroting, deze in vaste ar
beidsplaatsen om te zetten?
Zo ja, kan dit nog dit jaar?
Zo nee, waarom niet?
P 44-. Er is 14-8.000,00 opgenomen voor
"uitbreiding personeel".
Hoeveel jeugdige werklozen denkt het
college in tijdelijke dienst te nemen
i.v.m. het feit, dat de kans voor
jongeren om werkervaring op te doen
thans gering is?
42/
43.
studie naar alle mogelijkheden om de
flexibiliteit te vergroten op zijn
vroegst in de tweede helft van 1983
een aanvang kunnen nemen. Dit neemt
niet weg dat op onderdelen al eerder
met het aspect flexibiliteit rekening
gehouden zal worden b.v. bij de aan
passing van de studiefaciliteitenver
ordening.
Bij elke dienst doet de noodzaak van
overwerk zich wel eens voor, b.v. in
geval van spoedeisende extra werkzaam
heden of van een tijdelijk te geringe
personeelsbezetting wegens ziekte of
vakantie. De diensten, waar in 1982
in een zodanige omvang is overgewerkt
dat voor 30.000,00 of meer aan
overwerkvergoeding moest worden uit
betaald, zijn de volgende, waarbij
achter elke dienst het aan overwerk
vergoeding uitbetaalde bedrag is
vermeld:
G.S.D. 38.500,00
D.S.0. 42.300,00
D.M.F. 58.850,00
Politie 116.750,00
Secretarie 117.750,00
D.R.B. 119.350,00
44.
Hoewel wij van oordeel zijn dat het
in vrijwel alle gevallen om inciden
teel overwerk gaat dat niet door
vaste arbeidsplaatsen kan worden ver
vangen, zullen wij onderzoeken, zowel
uit een oogpunt van werkgelegenheid
als met het oog op de financiële as
pecten, of het mogelijk is maatregel e:
te treffen die ertoe kunnen bijdragen
dat het overwerk tot een minimum word
teruggedrongen.
Het bedrag van 161.500,00 is geraam
aan de hand van de werkelijke uitga
ven over voorgaande jaren.
De betreffende post is bedoeld voor
inschakeling van tijdelijk personeel
op daarvoor noodzakelijke momenten.
Overigens merken wij op dat momenteel Pa
in het kader van werkverruimende maat
regelen (Oeugdwerkplan) het beleid
reeds gericht is op het inschakelen
van jeugdige werklozen in deeltijd.
Ook de gemeente maakt hiervan gebruik
In hoeverre dit kan worden geïntensi
veerd zal aan de orde kunnen komen in
het kader van de Nota werkgelegenheid
Pa 45. Bij welke uitzendburo1s worden
door U uitzendkrachten betrokken
voor het verrichten van typewerkzaam
heden?
Is het mogelijk, gezien het structu
rele karakter van de post typewerk
zaamheden door derden op de begro
ting, deze gelden aan te wenden voor
het creëren van vaste arbeidsplaat
sen?
Zo ja, kan dit nog dit jaar?
Zo nee, waarom niet?
P 46. Op dit moment zouden 26 ambtenaren
gebruik kunnen maken van de zgn.
VUT-regeling. In hoeverre wordt op
deze ambtenaren druk uitgeoefend om
van genoemde regeling gebruik te
maken?
E. Public Relations
Pa 47. Het voorlichtingsbeleid van de ge
meente Leeuwarden naar de eigen be
volking - met name tot uiting komend
in 'aan de grote klok'- draagt een
schijnbaar a-politiek karakter:
'De gemeente neemt de volgende maat
regelen', 'De gemeenteraad heeft
besloten tot 'e.d.
Politieke tegenstellingen worden op
deze wijze in het voorlichtingsbeleid
toegedekt. Over dit depolitise
rende aspect van het voorlichtings
beleid en over andere aspecten van
dit beleid zoals haar bereik, het
feit dat voorlichting in een adver
tentieblad plaatsvindt, de inhoude
lijke prioriteiten die in de infor
matieverschaffing wordt gesteld,
lijkt ons bezinning en discussie op
zijn plaats.
Is het college bereid om over deze
zaken op korte termijn de discussie
te starten, bv. aan de hand van een
notitie in de commissie voor be
stuurlijke aangelegenheden?
48. Met het oog op de gemeentelijke taak
t.a.v. o.a. de beoordeling van de
representatieviteit van de lokale
omroep (maar ook m.b.t. de gewenste
mate van commercialiteit, beheer
e.d.) lijkt het formuleren van een
visie op een lokaal mediabeleid van
belang.
Hoe en op welke termijn denkt het
college' deze zaak aan te vatten?
45. De uitzendkrachten worden in eerste
instantie aangetrokken via uitzend
bureau "Start".
Het creëren van vaste arbeidsplaatsen
is niet mogelijk omdat uitzendkrachten
slechts worden ingeschakeld bij ziekte,
vacatures of bij overmatige werkdruk.
Deze situaties doen zich geenszins
gelijkmatig voor.
46. Van de mogelijkheid van de VUT-rege
ling gebruik te maken, worden alle
ambtenaren tijdig in kennis gesteld.
Daar het de ambtenaren vrij staat van
de regeling al dar. niet gebruik te
maken achten wij het uitoefenen van
druk niet juist.
47. De afdeling voorlichting van de ge
meente dient naar onze mening de ver
schillende facetten van gemeentebeleid
op zo objectief mogelijke wijze te
belichten.
Het is niet de taak van de afdeling
voorlichting maar die van de politie
ke partijen zelf om de politieke fa
cetten aan de orde te stellen.
Wij zijn bereid, de overige in de
vraag voorkomende punten in de
commissie voor bestuurlijke aangele
genheden te bespreken.
48/ Een nota over de stand van zaken met
49. betrekking tot deze aangelegenheid is
voor de raadsleden ter inzage gelegd.
Verwacht mag worden, dat de regering
in de herfst van 1983 voorstellen voor
mediawetgeving aan de Tweede Kamer
zal aanbieden.
Zodra de inhoud van deze medianota
bekend is, zullen wij deze aangele
genheid in de Raad aan de orde stel
len.
1-12