1-14.
P 49. Het wordt tijd, dat de gemeente in
navolging van diverse andere gemeen
ten met een kabelnet de contouren
uitzet voor een te ontwikkelen media
beleid (o.a. criteria voor toelating
van een lokale omroep). In dit ver
band verwijzen wij ook naar publika-
ties in de Nederlandse Gemeente.
Bent U bereid daaromtrent een be
knopte notitie aan de raad voor te
leggen?
Kunt U voorts aangeven welke invloed
de gemeente, zowel formeel als
materieel kan uitoefenen op de S.K.L.?
C 50. Wanneer gaat men het feestcomité in
stalleren t.g.v. "Leeuwarden 550
jaar stad", in 1985?
F. Diversen
P 51. In hoeverre kunnen naar Uw mening
bezuinigingen worden gevonden in een
beknopter opzet van de diverse jaar
verslagen van allerlei gemeentelijke
diensten en andere instellingen, die
ons bereiken?
Verdient het bijv. niet aanbeveling
deze jaarverslagen meer toe te
spitsen op belangrijke beleidszaken,
die zich voor hebben gedaan in plaats
van dat jaarverslagen het karakter
hebben van een waslijst van belang
rijke én onbelangrijke feitelijke
gegevens?
De betrokken diensten en instellingen
hebben de natuurlijke neiging zich
door middel van jaarverslagen "breed
te maken". Kan een beknopter opzet
niet worden afgedwongen door de be
treffende jaarverslagen te binden
aan een maximum aantal paginas?
P 52. De gemeente Delft beschikt over een
goed systeem van beantwoording van
brieven van burgers.
Bent U bereid dat systeem ook in
Leeuwarden in te voeren, waarbij o.a.
aan adressanten direct een bericht
van ontvangst wordt gezonden met
vermelding van de termijn, waarbinnen
de brief wordt beantwoord (en door
welke ambtenaar)?
De invloed die de gemeente heeft op
de S.K.L. als privaatrechtelijke or
ganisatie, beperkt zich met name tot
de marginale toetsing van de finan
ciële huishouding van de Stichting.
De relatie tussen de gemeente en de
S.K.L. is niet van dien aard, dat de
gemeente bevoegd is, richtlijnen te
geven aan de S.K.L. t.a.v. het in
houdelijk te voeren beleid.
50. Deze datum is nog niet vastgesteld.
Wel is deze aangelegenheid reeds aan
de orde gesteld in een van de gemeen
telijke commissies.
51. Wij zullen deze suggestie nader
onder ogen zien.
P 53. In hoeverre acht U het gewenst en
mogelijk de openingstijden bij de
gemeente gedurende een beperkt aan
tal uren per week (bijv. op koopavond)
zodanig te plannen, dat ook buitens
huis werkenden c.q. huishoudende
ouders met kinderen terecht kunnen?
P 54. Worden in onze gemeente aan commer
ciële ondernemingen bevolkingsgege
vens verstrekt?
En welke gedragslijn wordt gevolgd
bij aanvragen door niet-commerciële
organisaties?
Mocht dit laatste voorkomen, bent U
in dat geval bereid dergelijke aan
vragen in de commissie bestuurlijke
aangelegenheden aan de orde te stel
len?
52. De afdelingshoofden ter secretarie
hebben tot taak bij binnenkomst van
een brief de adressant een ontvangst
bevestiging te zenden onder gelijk
tijdige vermelding van de naam van
de ambtenaar die belast is met de af
handeling. Dit systeem werkt naar ons
oordeel bevredigend.
Pa 55. Zou het college willen stimuleren
dat de straatnamen in de Transvaal-
wijk (geleidelijk) veranderen zodat
niet langer straten vernoemd zijn
naar blanke kolonisten maar i.p.
daarvan naar zwarte vrijheidsstrij
ders?
P >6. Hebt U onderhandelingen ge-/heropend
met de gemeente Leeuwarderadeel over
de overdracht van het daar aanwezige
archiefmateriaal, voorzover dat op
de huidige gemeente Leeuwarden be
trekking heeft?
Zo niet, bent U bereid daartoe als
nog stappen te ondernemen?
In hoeverre is het gewenst voor het
bereiken van het gewenste resultaat
de bemiddeling van een derde (bv. de
CdK) in te roepen?
1-15
53. Het openstellen van de kantoren bui
ten de gebruikelijke kantooruren achten
wij niet gewenst. Uit een indertijd ge
nomen proef bij de afdeling B.B.M.V.
kwam een relatief gering gebruik te
voorschijn, terwijl het daarentegen
problemen meebrengt voor het normale
functioneren van de dienst;
een en ander nog afgezien van de extra
kosten.
Het Besluit Bevolkingsboekhouding is
bepalend voor de beantwoording van
de vraag aan wie en welke gegevens
verstrekt kunnen en mogen worden.
Er onderscheiden zich een drietal
situaties
a) het verstrekken van inlichtingen
aan commerciële ondernemingen; dit
is slechts toegestaan voor beperk
te gegevens ten aanzien van met
name aangeduide personen;
b) het verstrekken van gegevens voor
ambtelijke doeleinden en geeste
lijke zorg; dit mag op grond van
de bedoelde voorschriften niet
worden geweigerd;
c) alle overige gevallen van niet-
commerciële aard; het verstrekken
van de gevraagde informatie is
slechts toegestaan na afweging van
alle belangen, waaronder de priva-
cy-bescherming.
De uitvoering van het genoemde besluit
is opgedragen aan ons college. Boven
dien lijkt het ons in de praktijk
niet wel doenlijk voor elke individu
ele aanvraag het oordeel van een com
missie in te roepen.
55. Deze vraag wordt ontkennend beantwoord.
Daarbij wordt opgemerkt dat degenen
naar wie deze straten zijn genoemd een
rol hebben gespeeld in een geheel an
der verband dan zich thans manifes
teert.
Daarenboven veroorzaakt een wijziging
van straatnamen veel ongemak en kosten.
56Het gemeentebestuur van Leeuwardera
deel heeft te kennen gegeven niet tot
overdracht van bedoeld archiefmateriaal
te willen overgaan. Het is ons bekend
dat deze zaak ook de aandacht heeft
van de Provinciaal Archiefinspecteur
Overigens moet worden opgemerkt dat
een geografische opdeling van het
archief niet mogelijk is en dat om
beheerstechnische redenen slechts vol
gens tijdscesuren kan worden gesplitst.