1-14. P 49. Het wordt tijd, dat de gemeente in navolging van diverse andere gemeen ten met een kabelnet de contouren uitzet voor een te ontwikkelen media beleid (o.a. criteria voor toelating van een lokale omroep). In dit ver band verwijzen wij ook naar publika- ties in de Nederlandse Gemeente. Bent U bereid daaromtrent een be knopte notitie aan de raad voor te leggen? Kunt U voorts aangeven welke invloed de gemeente, zowel formeel als materieel kan uitoefenen op de S.K.L.? C 50. Wanneer gaat men het feestcomité in stalleren t.g.v. "Leeuwarden 550 jaar stad", in 1985? F. Diversen P 51. In hoeverre kunnen naar Uw mening bezuinigingen worden gevonden in een beknopter opzet van de diverse jaar verslagen van allerlei gemeentelijke diensten en andere instellingen, die ons bereiken? Verdient het bijv. niet aanbeveling deze jaarverslagen meer toe te spitsen op belangrijke beleidszaken, die zich voor hebben gedaan in plaats van dat jaarverslagen het karakter hebben van een waslijst van belang rijke én onbelangrijke feitelijke gegevens? De betrokken diensten en instellingen hebben de natuurlijke neiging zich door middel van jaarverslagen "breed te maken". Kan een beknopter opzet niet worden afgedwongen door de be treffende jaarverslagen te binden aan een maximum aantal paginas? P 52. De gemeente Delft beschikt over een goed systeem van beantwoording van brieven van burgers. Bent U bereid dat systeem ook in Leeuwarden in te voeren, waarbij o.a. aan adressanten direct een bericht van ontvangst wordt gezonden met vermelding van de termijn, waarbinnen de brief wordt beantwoord (en door welke ambtenaar)? De invloed die de gemeente heeft op de S.K.L. als privaatrechtelijke or ganisatie, beperkt zich met name tot de marginale toetsing van de finan ciële huishouding van de Stichting. De relatie tussen de gemeente en de S.K.L. is niet van dien aard, dat de gemeente bevoegd is, richtlijnen te geven aan de S.K.L. t.a.v. het in houdelijk te voeren beleid. 50. Deze datum is nog niet vastgesteld. Wel is deze aangelegenheid reeds aan de orde gesteld in een van de gemeen telijke commissies. 51. Wij zullen deze suggestie nader onder ogen zien. P 53. In hoeverre acht U het gewenst en mogelijk de openingstijden bij de gemeente gedurende een beperkt aan tal uren per week (bijv. op koopavond) zodanig te plannen, dat ook buitens huis werkenden c.q. huishoudende ouders met kinderen terecht kunnen? P 54. Worden in onze gemeente aan commer ciële ondernemingen bevolkingsgege vens verstrekt? En welke gedragslijn wordt gevolgd bij aanvragen door niet-commerciële organisaties? Mocht dit laatste voorkomen, bent U in dat geval bereid dergelijke aan vragen in de commissie bestuurlijke aangelegenheden aan de orde te stel len? 52. De afdelingshoofden ter secretarie hebben tot taak bij binnenkomst van een brief de adressant een ontvangst bevestiging te zenden onder gelijk tijdige vermelding van de naam van de ambtenaar die belast is met de af handeling. Dit systeem werkt naar ons oordeel bevredigend. Pa 55. Zou het college willen stimuleren dat de straatnamen in de Transvaal- wijk (geleidelijk) veranderen zodat niet langer straten vernoemd zijn naar blanke kolonisten maar i.p. daarvan naar zwarte vrijheidsstrij ders? P >6. Hebt U onderhandelingen ge-/heropend met de gemeente Leeuwarderadeel over de overdracht van het daar aanwezige archiefmateriaal, voorzover dat op de huidige gemeente Leeuwarden be trekking heeft? Zo niet, bent U bereid daartoe als nog stappen te ondernemen? In hoeverre is het gewenst voor het bereiken van het gewenste resultaat de bemiddeling van een derde (bv. de CdK) in te roepen? 1-15 53. Het openstellen van de kantoren bui ten de gebruikelijke kantooruren achten wij niet gewenst. Uit een indertijd ge nomen proef bij de afdeling B.B.M.V. kwam een relatief gering gebruik te voorschijn, terwijl het daarentegen problemen meebrengt voor het normale functioneren van de dienst; een en ander nog afgezien van de extra kosten. Het Besluit Bevolkingsboekhouding is bepalend voor de beantwoording van de vraag aan wie en welke gegevens verstrekt kunnen en mogen worden. Er onderscheiden zich een drietal situaties a) het verstrekken van inlichtingen aan commerciële ondernemingen; dit is slechts toegestaan voor beperk te gegevens ten aanzien van met name aangeduide personen; b) het verstrekken van gegevens voor ambtelijke doeleinden en geeste lijke zorg; dit mag op grond van de bedoelde voorschriften niet worden geweigerd; c) alle overige gevallen van niet- commerciële aard; het verstrekken van de gevraagde informatie is slechts toegestaan na afweging van alle belangen, waaronder de priva- cy-bescherming. De uitvoering van het genoemde besluit is opgedragen aan ons college. Boven dien lijkt het ons in de praktijk niet wel doenlijk voor elke individu ele aanvraag het oordeel van een com missie in te roepen. 55. Deze vraag wordt ontkennend beantwoord. Daarbij wordt opgemerkt dat degenen naar wie deze straten zijn genoemd een rol hebben gespeeld in een geheel an der verband dan zich thans manifes teert. Daarenboven veroorzaakt een wijziging van straatnamen veel ongemak en kosten. 56Het gemeentebestuur van Leeuwardera deel heeft te kennen gegeven niet tot overdracht van bedoeld archiefmateriaal te willen overgaan. Het is ons bekend dat deze zaak ook de aandacht heeft van de Provinciaal Archiefinspecteur Overigens moet worden opgemerkt dat een geografische opdeling van het archief niet mogelijk is en dat om beheerstechnische redenen slechts vol gens tijdscesuren kan worden gesplitst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 12