-26 - - 27 - Beleidssector XII. Cultuur. 1Frysk Orkest. In het collegeprogram 1982 - 1986 is ten aanzien van de professionele vormen van kunst- en sportbeoefening als beleids uitgangspunt opgenomen dat het streven er op gericht zal zijn dat de gemeente in eerste instantie verantwoordelijk zal zijn voor het beschikbaar stellen van accommodaties. Een verdere verlaging van het subsidie werd voorshands als p.m. opgenomen. Mede gelet op de bestaande onzekerheid over het defini tieve regeringstandpunt m.b.t. de subsidiëring van het orkesten stelsel in Nederland achten wij het niet opportuun thans met een nadere invulling van dit beleidsvoornemen te komen. Een herwaar- deringsonderzoek hiernaar heeft niet plaatsgevonden. 2Openbare Bibliotheek. Wij hebben een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid om binnen het openbaar bibliotheekwerk te herwaarderen tot een bedrag van 200.000,met een netto budgettair effect voor de gemeente van 170.000,--. Volgens de taakstelling werd hierbij gedacht aan een verlaging van de post aanschaf boeken c.a. (raming 1983 rond 670.000, met 200.000, Het verschil tussen de bruto taakstelling van 200.000,-- en het netto budgettair effect van 170.000,-- was qelegen in het feit dat het Rijk tot dusver 15 subsidieert van de materiële kosten. Bij dit onderzoek is komen vast te staan dat een verlaging van aeze post tot het voorgestelde bedrag niet kan worden gerealiseerd zonder maatregelen met nadelige gevolgen voor de dienstverlening: ledenstop, c.q. terugbrengen van het ledenbestand tot een lager niveau. Mogelijke alternatieven zijn het opheffen van (delen van) voorzieningen (be jaardenbibliotheekdienst, discotheek/muziekbibliotheek) en/of mobiele voorzieningen. Omdat deze alternatieven voor een belangrijk deel negatieve effecten hebben op de werkgelegenheid en op meest kwets bare groepen burgers wijzen wij deze alternatieven vooralsnog af. Gelet op het bovenstaande stellen wij u voor de taakstelling te verlagen tot 115.000,Omdat m.i.v. 1 juli 1983 een wetswijziging voor het openbaar bibliotheekwerk van kracht wordt waarbij, naar verwachting, de rijksbijdrage niet langer wordt gekoppeld aan bepaalde kosten maar in de vorm van een afkoopsom aan de aemeenten wordt verstrekt, (de 15 rijksbijdrage in de materiële kosten ver dwijnt derhalve), komt het budgettair effect van de volgende door ons voorgestelde maatregelen volledig ten bate van de gemeente. Deze maatregelen zijn: - verlaging van het budget voor boeken c.a. 4-0.000,-- - herstructurering mobiele voorzieningen - 25.000,-- - het personeelsbestand terugbrengen met 1 formatieplaats via natuurlijk, verloop 50.000,-- Het eerstgenoemde bedrag kan worden gerealiseerd door de aanschaf van boeken en tijdschriften terug te brengen tot een lager niveau en de afschrijvingstermijn enigszins te verlengen. Deze maatregel heeft geen of nauwelijks directe consequenties voor de dienstver lening Het tweede genoemde bedrag kan worden gerealiseerd door de sterk toegenomen kostenontwikkeling van de mobiele voorzieningen (m.n. trailers) om te buigen. Uit analyse van de rekeningcijfers is namelijk gebleken dat de kosten per gebruiker vanaf 1978 nagenoeg zijn verdubbeld terwijl het aantal uitleningen vanuit de mobiele voorzieningen terugloopt. Wij zijn van mening dat een verlaging van deze kosten te realiseren is zonder dat kansarme groepen hiervan de dupe worden. Mede als gevolg van de hiervoor genoemde maatregelen zal, naar onze mening, het personeelsbestand met een formatieplaats kunnen worden teruggebracht. Totaal voorstellen: 115.000,— Totaal taakstelling: 170.000,—

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 149