-26 -
- 27 -
Beleidssector XII. Cultuur.
1Frysk Orkest.
In het collegeprogram 1982 - 1986 is ten aanzien van de
professionele vormen van kunst- en sportbeoefening als beleids
uitgangspunt opgenomen dat het streven er op gericht zal zijn
dat de gemeente in eerste instantie verantwoordelijk zal zijn
voor het beschikbaar stellen van accommodaties.
Een verdere verlaging van het subsidie werd voorshands als p.m.
opgenomen. Mede gelet op de bestaande onzekerheid over het defini
tieve regeringstandpunt m.b.t. de subsidiëring van het orkesten
stelsel in Nederland achten wij het niet opportuun thans met een
nadere invulling van dit beleidsvoornemen te komen. Een herwaar-
deringsonderzoek hiernaar heeft niet plaatsgevonden.
2Openbare Bibliotheek.
Wij hebben een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid om binnen
het openbaar bibliotheekwerk te herwaarderen tot een bedrag van
200.000,met een netto budgettair effect voor de gemeente
van 170.000,--. Volgens de taakstelling werd hierbij gedacht aan
een verlaging van de post aanschaf boeken c.a. (raming 1983 rond
670.000, met 200.000,
Het verschil tussen de bruto taakstelling van 200.000,-- en het
netto budgettair effect van 170.000,-- was qelegen in het feit
dat het Rijk tot dusver 15 subsidieert van de materiële kosten.
Bij dit onderzoek is komen vast te staan dat een verlaging van aeze
post tot het voorgestelde bedrag niet kan worden gerealiseerd zonder
maatregelen met nadelige gevolgen voor de dienstverlening: ledenstop,
c.q. terugbrengen van het ledenbestand tot een lager niveau. Mogelijke
alternatieven zijn het opheffen van (delen van) voorzieningen (be
jaardenbibliotheekdienst, discotheek/muziekbibliotheek) en/of mobiele
voorzieningen. Omdat deze alternatieven voor een belangrijk deel
negatieve effecten hebben op de werkgelegenheid en op meest kwets
bare groepen burgers wijzen wij deze alternatieven vooralsnog af.
Gelet op het bovenstaande stellen wij u voor de taakstelling te
verlagen tot 115.000,Omdat m.i.v. 1 juli 1983 een wetswijziging
voor het openbaar bibliotheekwerk van kracht wordt waarbij,
naar verwachting, de rijksbijdrage niet langer wordt gekoppeld aan
bepaalde kosten maar in de vorm van een afkoopsom aan de aemeenten
wordt verstrekt, (de 15 rijksbijdrage in de materiële kosten ver
dwijnt derhalve), komt het budgettair effect van de volgende door
ons voorgestelde maatregelen volledig ten bate van de gemeente. Deze
maatregelen zijn:
- verlaging van het budget voor boeken c.a. 4-0.000,--
- herstructurering mobiele voorzieningen - 25.000,--
- het personeelsbestand terugbrengen met
1 formatieplaats via natuurlijk, verloop 50.000,--
Het eerstgenoemde bedrag kan worden gerealiseerd door de aanschaf
van boeken en tijdschriften terug te brengen tot een lager niveau
en de afschrijvingstermijn enigszins te verlengen. Deze maatregel
heeft geen of nauwelijks directe consequenties voor de dienstver
lening
Het tweede genoemde bedrag kan worden gerealiseerd door de sterk
toegenomen kostenontwikkeling van de mobiele voorzieningen (m.n.
trailers) om te buigen.
Uit analyse van de rekeningcijfers is namelijk gebleken dat de
kosten per gebruiker vanaf 1978 nagenoeg zijn verdubbeld terwijl
het aantal uitleningen vanuit de mobiele voorzieningen terugloopt.
Wij zijn van mening dat een verlaging van deze kosten te realiseren
is zonder dat kansarme groepen hiervan de dupe worden.
Mede als gevolg van de hiervoor genoemde maatregelen zal, naar onze
mening, het personeelsbestand met een formatieplaats kunnen worden
teruggebracht.
Totaal voorstellen: 115.000,—
Totaal taakstelling:
170.000,—