Jaarrekening 1981 Stichting Kinderdagverblijven en Buitenschoolse Opvang
Leeuwarden.
Bijlage no. 125 Leeuwarden, 24 maart 1983.
Aan de Gemeenteraad.
Ingevolge artikel 16 van de rijksbijdrageregeling "Kinderdagverblijven en dag
centra voor schoolgaande jeugd" draagt de gemeente zorg voor een sluitende
exploitatierekening van de Stichting "Kinderdagverblijven en Buitenschoolse
Opvang Leeuwarden". Dit impliceert dat de gemeente het nadelig saldo voor zo
ver dat valt binnen de goedgekeurde begroting, volledig door subsidie dient
te dekken. Hiertegenover staat dat het rijk een bijdrage verstrekt van 91.5%
van de subsidiabele personeelslasten van de Stichting.
Het bestuur van de Stichting "Kinderdagverblijven en Buitenschoolse Opvang
Leeuwarden", de rechtsopvolger van de voormalige Vereniging Kinderdagverblijf,
heeft de exploitatierekening 1981 bij ons ingediend.
Deze rekening sloot met een nadelig saldo c.q. gemeentelijk subsidie van
420.051,--. Wij hebben gemeend een bedrag van 6.671,-- aan te moeten mer
ken als niet-subsidiabele kosten. Voor een nadere motivering hiervan verwijzen
wij U kortheidshalve naar de voor U ter inzage gelegde stukken.
Wij stellen U derhalve voor het subsidie vast te stellen op 413.380,--
420.051,= -/- 6.671,=). De niet-subsidiabele lasten dienen te worden toe
gevoegd aan het negatief vermogen. In het gemeentelijk subsidie kan een rijks
bijdrage van 310.900,-- worden verkregen. Verder kan een bedrag van 10.870,=
in rekening worden gebracht bij andere gemeenten. Het resterende bedrag kan
grotendeels worden gedekt t.l.v. de voor dit doel binnen de gemeentebegroting
aanwezige ruimte. Voor een bedrag van 3.845,-- zal bij eindwijziging van de
begroting 1981 nog dekking worden aangewezen.
Bovenstaande vaststelling van het subsidie 1981 betekent dat het negatief ver
mogen van de Stichting met 6.671,-- toeneemt tot 29.131,--. De ontwikke
ling van de vermogenspositie van de Stichting gaf al enige tijd reden tot
zorg. Reeds naar aanleiding van de exploitatierekening 1980 hebben wij over de
vermogenspositie gesprekken gevoerd met het bestuur van de - toenmalige -
Vereniging Kinderdagverblijf. Mede naar aanleiding van deze gesprekken werd be
sloten het bestuur te versterken en de administratie bij de DSW onder te bren
gen. De nieuw aangezochte bestuursleden hebben in verband met de vermogenpo
sitie van de Vereniging Kinderdagverblijf en het feit dat in de praktijk
slechts de bestuursleden lid van de Vereniging waren, als voorwaarde tot toe
treding als bestuurslid gesteld dat de Vereniging zou worden omgevormd tot
een Stichting. Gelijktijdig met de omvorming van de Vereniging Kinderdagver
blijf in een Stichting Kinderdagverblijf werden besprekingen gevoerd tussen
de Vereniging/Stichting Kinderdagverblijf en de verschillende initiatiefgroe
pen kinderopvang om te komen tot de oprichting van één Stichting voor de kin
deropvang in Leeuwarden. De oprichting van een dergelijke Stichting was in
het Programma 1982 "Kinderdagverblijven en andere kinderopvang" als subsidie
voorwaarde gesteld.
Het bestuur van de Stichting Kinderdagverblijf is vervolgens omgevormd tot
een bestuur van de nieuwe Stichting, d.w.z. uitgebreid met vertegenwoordigers
van de projekten in de wijken en "vertrouwensmensen" van personeel en vrij
willigers.
Wij hebben de statuten van Stichting "Kinderdagverblijven en Buitenschoolse
Opvang Leeuwarden" eind oktober 1982 goedgekeurd.
Tijdens de besprekingen over de statuten van de nieuwe Stichting is het nega
tief vermogen van de Vereniging/Stichting Kinderdagverblijf herhaaldelijk
ter sprake gekomen.