No. 5781 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van IA- april 1983 (bijlage no. 151 BESLUIT: met de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht overeenkomsten aan te gaan volgens welke deze N.V. in het kader van de aan leg van de zuidtangent voor rekening en risico van de gemeente een drietal onderdoorgangen zal aanleggen te weten bij km 164.557 en km 164.623 van de spoorweg Arnhem-Leeuwarden en bij km. 3-410 van de spoorweg Leeuwarden-Stavoren, zulks overeenkomstig de bij dit besluit behorende ontwerp-overeen- komsten. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Preadvies inzake de brief van het wijkcomité Achter de Hoven - Vegelin d.d. 25 februari 1983* Bijlage nr. 152 Leeuwarden, 14 april 1983 Aan de Gemeenteraad. Het wijkcomité maakt bezwaar tegen het feit dat medewerking wordt verleend aan bouwplannen die deels worden gerealiseerd op ter reinen die in het vastgestelde uitvoeringsplan Achter de Hoven zijn bestand voor groen- en speelvoorzieningen. Het comité is van mening dat hiermede wordt afgeweken van het raads besluit inzake voormeld uitvoeringsplan. Voorts acht het comité het ontoelaatbaarrdat door wat wordt genoemd ad hoe beleidde wens van het bestuur van de Stichting Leeuwarder Buitenschool wordt gehono reerd en dat hierdoor het project- en contactgroepsysteem wordt ondergraven. In het uitvoeringsplan Achter de Hoven is het terrein begrensd door de J.H. Khoopstraat en de Potmarge bestemd voor zowel speel-, groen- en parkeervoorzieningen ten behoeve van de wijk als voor uit breidingen ten behoeve van de Buitenschool. De grens tussen beide terreinreserveringen ligt globaal op 15 m ten oosten van de perceels- grens van de Buitenschool, hierna te noemen de zgn. 15-m. lijn. Het lag aanvankelijk in de bedoeling een der geplande uitbrei dingen van de Buitenschool - een J-tal noodlokalen voor het V.B.O. - onmiddellijk ten zuiden van de J.H. Knoopstraat en ten westen van de zgn. 15-m. lijn te situeren. Om te kunnen voldoen aan de eisen ingevolge de Wet Geluidhinder was het echter noodzakelijk de noodlokalen veel verder van de J.H. Knoopstraat te plaatsen. Situ ering van de lokalen ten westen van de zgn. 15-m. lijn bleek toen niet meer mogelijk. De lokalen zouden dan geplaatst moeten worden in het tracé van de toegangsweg naar de zuidelijk gelegen kwekerij, alsmede in het tracé van een aardgasleiding. Een en ander was op dat moment nog geen gemeente-eigendom. Gezien de noodzaak om de lokalen zo spoedig mogelijk in gebruik te nemen,is toen besloten deze nog iets zuidelijker te situeren. De wethouder van Ruimtelijke Ordening heeft een delegatie uit het bestuur van het wijkcomité over de situ atie ingelicht en getracht deze van de noodzaak van de genomen be slissing te overtuigen. Een belangrijke overweging daarbij was het feit dat, als gevolg van de nieuwe situering van de lokalen het open baar groengebied kan worden uitgebreid met de strook grond ten westen van de zgn. 15-m. lijn, gelegen tussen de nieuwe schoollokatie en de J.H. Knoopstraat. Naar ons oordeel was op deze wijze het verlies aan groengebied voldoende gecompenseerd. Het wijkcomité kon met het be sluit echter niet akkoord gaan en heeft in het kader van de procedure ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en 50, lid 8, van de Woningwet bezwaren ingediend. Deze bezwaren zijn zowel door ons als door Gedeputeerde Staten ongegrond verklaard, en de bouwvergunning is verleend. De tweede uitbreiding betreft het bouwplan voor een Medisch Kin derdagverblijf (M.K.D.). Het terrein dat hiervoor in het uitvoerings plan Achter de Hoven is gereserveerd ligt ten zuiden van het gebou wencomplex van de Buitenschool en onmiddellijk ten westen van de zgn. 15-m. lijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 231