No. 5781
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van IA- april 1983 (bijlage no. 151
BESLUIT:
met de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht overeenkomsten
aan te gaan volgens welke deze N.V. in het kader van de aan
leg van de zuidtangent voor rekening en risico van de gemeente
een drietal onderdoorgangen zal aanleggen te weten bij
km 164.557 en km 164.623 van de spoorweg Arnhem-Leeuwarden en
bij km. 3-410 van de spoorweg Leeuwarden-Stavoren, zulks
overeenkomstig de bij dit besluit behorende ontwerp-overeen-
komsten.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Preadvies inzake de brief van het wijkcomité Achter de Hoven -
Vegelin d.d. 25 februari 1983*
Bijlage nr. 152 Leeuwarden, 14 april 1983
Aan de Gemeenteraad.
Het wijkcomité maakt bezwaar tegen het feit dat medewerking
wordt verleend aan bouwplannen die deels worden gerealiseerd op ter
reinen die in het vastgestelde uitvoeringsplan Achter de Hoven zijn
bestand voor groen- en speelvoorzieningen.
Het comité is van mening dat hiermede wordt afgeweken van het raads
besluit inzake voormeld uitvoeringsplan. Voorts acht het comité het
ontoelaatbaarrdat door wat wordt genoemd ad hoe beleidde wens van
het bestuur van de Stichting Leeuwarder Buitenschool wordt gehono
reerd en dat hierdoor het project- en contactgroepsysteem wordt
ondergraven.
In het uitvoeringsplan Achter de Hoven is het terrein begrensd
door de J.H. Khoopstraat en de Potmarge bestemd voor zowel speel-,
groen- en parkeervoorzieningen ten behoeve van de wijk als voor uit
breidingen ten behoeve van de Buitenschool. De grens tussen beide
terreinreserveringen ligt globaal op 15 m ten oosten van de perceels-
grens van de Buitenschool, hierna te noemen de zgn. 15-m. lijn.
Het lag aanvankelijk in de bedoeling een der geplande uitbrei
dingen van de Buitenschool - een J-tal noodlokalen voor het V.B.O.
- onmiddellijk ten zuiden van de J.H. Knoopstraat en ten
westen van de zgn. 15-m. lijn te situeren. Om te kunnen voldoen aan
de eisen ingevolge de Wet Geluidhinder was het echter noodzakelijk
de noodlokalen veel verder van de J.H. Knoopstraat te plaatsen. Situ
ering van de lokalen ten westen van de zgn. 15-m. lijn bleek toen
niet meer mogelijk. De lokalen zouden dan geplaatst moeten worden
in het tracé van de toegangsweg naar de zuidelijk gelegen kwekerij,
alsmede in het tracé van een aardgasleiding. Een en ander was op dat
moment nog geen gemeente-eigendom. Gezien de noodzaak om de lokalen
zo spoedig mogelijk in gebruik te nemen,is toen besloten deze nog
iets zuidelijker te situeren. De wethouder van Ruimtelijke Ordening
heeft een delegatie uit het bestuur van het wijkcomité over de situ
atie ingelicht en getracht deze van de noodzaak van de genomen be
slissing te overtuigen. Een belangrijke overweging daarbij was het
feit dat, als gevolg van de nieuwe situering van de lokalen het open
baar groengebied kan worden uitgebreid met de strook grond ten westen
van de zgn. 15-m. lijn, gelegen tussen de nieuwe schoollokatie en de
J.H. Knoopstraat. Naar ons oordeel was op deze wijze het verlies aan
groengebied voldoende gecompenseerd. Het wijkcomité kon met het be
sluit echter niet akkoord gaan en heeft in het kader van de procedure
ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en 50, lid 8, van
de Woningwet bezwaren ingediend. Deze bezwaren zijn zowel door ons
als door Gedeputeerde Staten ongegrond verklaard, en de bouwvergunning
is verleend.
De tweede uitbreiding betreft het bouwplan voor een Medisch Kin
derdagverblijf (M.K.D.). Het terrein dat hiervoor in het uitvoerings
plan Achter de Hoven is gereserveerd ligt ten zuiden van het gebou
wencomplex van de Buitenschool en onmiddellijk ten westen van de zgn.
15-m. lijn.