3-14 H. Verkeer en Vervoer. Pa 134. In het collegeprogram wordt gespro ken van een voortvarende voortzet ting van de aanleg van directe fietsverbindingen tussen nieuw bouwwijken en het stadscentrum. Hoe ziet de actuele planning van deze fiestroutes eruit en welke prioriteiten worden hierbij gesteld na de routes uit Bilgaard en Camminghaburen C 135. Welke onderdelen van het fietspa denplan komen in 1983 in uitvoering en welke worden in voorbereiding genomen 9 134. In beginsel wordt ieder jaar ongeveer één miljoen gulden bestemd voor het treffen van voorzieningen ten behoeve van het fietsverkeer Jaarlijks wordt een programma opge steld voor het daaropvolgende jaar. Leidraad bij de opstelling van bedoel de programma's is het fietspadenplan zoals dat door de D.S.O. is neergelegi in de nota's Algemeen, Knelpunten en RadiaalroutesOver de programma's wordt ons college geadviseerd door de Verkeerscommissie De afzonderlijke uitvoeringsplannen worden voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken. 135. Voor 1983 staat uitvoering van de volgende objecten op het programma: - proef met bewaakte fietsenstalling. - laad-/loshaven Tesselschadestraat. - detectielussen voor fietsverkeer bij verkeerslichten. - fietsstrook en parkeerhavens op de Spanjaardslaan(gedHarlinger- straatweg-Troelstraweg - fietspaden Egelantierstraat. - aanpassing westelijke parallelweg van de Drachtsterweg nabij het Aralstation - oversteekvoorziening op de Ouliana- laan bij de Surinamestraat. - fietsstrook Uiterdijksterweg met een parkeerhaven vóór het winkelcentrum. - verbeteringen op het Vliet. - fietsstrook Brandemeer inclusief aansluiting op de tunnelroute. - parkeerhavens Westerplantage noordzijde Tot daadwerkelijke uitvoering zal worden overgegaan nadat de gemeente raad een raam-krediet beschikbaar heeft gesteld en de Commissie voor Openbare Werken met de afzonderlijke plannen heeft ingestemd. Verder is uitvoering van meer omvangrijke objecten zoals fietspaden Rengers- laan, Esdoornstraat, Verlengde Ka- naalweg en Egelantierstraat afhanke lijk van de tijd welke nodig is voor overleg met de subsidiërende instan ties.In de eerste helft van 1983 zal naar verwachting het uitvoeringsplan voor 1984 worden vastgesteld. Ten slotte wijzen wij erop dat naast de uitvoering van een jaarlijks vast 3-15 C 13o. - Op welke termijn kan met de bouw van een fiets-voetgangersverbin ding tussen Camminghaburen en de Hemrik worden begonnen? - Hoe zal dan de routering zijn? P 137. Kan aangegeven worden waarom een bedrag van 10.000,-- op jaarbasis, gezien het gegeven dat bewaakte fietsenstallingen, waaronder zeer grote en intensief gebruikte, niet rendabel blijken, voor de investe- rings- en exploitatiekosten afdoende wordt geacht? V 138. Is onderzocht of de mogelijkheid aanwezig is om de bewaakte fietsen stalling in pacht uit te geven? te stellen programma, ook onderdelen van het fietspadenplan worden meege nomen in reconstructieplannen en aanleg van nieuwe wegen. 138. Gelet op de onlangs gestarte plan- voorbereidingsprocedure verwachten wij dat, onvoorziene omstandigheden daargelaten, begin 1984 met de uit voering zal worden begonnen. Vanuit Camminghaburen wordt vanaf het eind van de Melkemastate in zuidelijke richting een aansluiting gemaakt met een tijdelijke houten brug over de Kurkemeer. In de Hemrik vindt aansluiting plaats op de Orion- weg. 137. De geraamde 10.000,-- per jaar is bedoeld als bijdrage in de ex ploitatielasten, daar wij er van uit moeten gaan dat de exploitatie niet rendabel zal zijn. De kapitaallasten van de investering zullen gedekt moeten worden uit de stelpost civiel technische werken. 138. De mogelijkheid om de bewaakte fiet senstalling in de binnenstad in pacht uit te geven zal bij de uitwerking van dit plan worden onderzocht. C 139. - Op welke plaats denkt U een bewaakte fietsenstalling te realiseren? - Met welke organisaties stelt het college zich voor omtrent de situering in overleg te treden? P 140. Is het college bereid te bevorderen dat voor de onderlinge afstand van openbare fietsenstandaards een grotere maat wordt aangehouden dat tot op heden gebruikelijk? 139. Onze gedachten gaan uit naar een plaats in de binnenstad. Wij moeten nog nader bezien met welke instan ties eventueel overleg gepleegd zal worden. 140. De gebruikte standaards zijn die wel ke bij de Nederlandse industrie ver krijgbaar zijn. Van de daarvoor gehanteerde maten kan niet dan met verhoudingsgewijs hoge kosten worden afgeweken. Om deze reden kan bezwaarlijk aan het in de vraag besloten verzoek worden voldaan. D 141. Heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat inmiddels de inrichtings eisen bekend gemaakt waaraan wegen moeten voldoen om een maximum snelheid van 30 km. per uur te mogen vaststellen? Zo ja: is het college voornemens hierop in te spelen en hiermee tegemoet te komen aan de wens van vele bewoners die een veiliger en leefbaarder woonomgeving 141. Neen. Deze inrichtingseisen zullen naar verwachting over enkele maanden bekend worden gemaakt. Op het moment dat deze eisen bekend zijn zullen wij in overleg met de Verkeerscommissie ons hierover nader beraden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 24