3-14
H. Verkeer en Vervoer.
Pa 134. In het collegeprogram wordt gespro
ken van een voortvarende voortzet
ting van de aanleg van directe
fietsverbindingen tussen nieuw
bouwwijken en het stadscentrum.
Hoe ziet de actuele planning van
deze fiestroutes eruit en welke
prioriteiten worden hierbij
gesteld na de routes uit Bilgaard
en Camminghaburen
C 135. Welke onderdelen van het fietspa
denplan komen in 1983 in uitvoering
en welke worden in voorbereiding
genomen
9
134. In beginsel wordt ieder jaar ongeveer
één miljoen gulden bestemd voor het
treffen van voorzieningen ten behoeve
van het fietsverkeer
Jaarlijks wordt een programma opge
steld voor het daaropvolgende jaar.
Leidraad bij de opstelling van bedoel
de programma's is het fietspadenplan
zoals dat door de D.S.O. is neergelegi
in de nota's Algemeen, Knelpunten en
RadiaalroutesOver de programma's
wordt ons college geadviseerd door de
Verkeerscommissie
De afzonderlijke uitvoeringsplannen
worden voorgelegd aan de Commissie
voor Openbare Werken.
135. Voor 1983 staat uitvoering van de
volgende objecten op het programma:
- proef met bewaakte fietsenstalling.
- laad-/loshaven Tesselschadestraat.
- detectielussen voor fietsverkeer
bij verkeerslichten.
- fietsstrook en parkeerhavens op
de Spanjaardslaan(gedHarlinger-
straatweg-Troelstraweg
- fietspaden Egelantierstraat.
- aanpassing westelijke parallelweg
van de Drachtsterweg nabij het
Aralstation
- oversteekvoorziening op de Ouliana-
laan bij de Surinamestraat.
- fietsstrook Uiterdijksterweg met
een parkeerhaven vóór het
winkelcentrum.
- verbeteringen op het Vliet.
- fietsstrook Brandemeer inclusief
aansluiting op de tunnelroute.
- parkeerhavens Westerplantage
noordzijde
Tot daadwerkelijke uitvoering zal
worden overgegaan nadat de gemeente
raad een raam-krediet beschikbaar
heeft gesteld en de Commissie voor
Openbare Werken met de afzonderlijke
plannen heeft ingestemd. Verder is
uitvoering van meer omvangrijke
objecten zoals fietspaden Rengers-
laan, Esdoornstraat, Verlengde Ka-
naalweg en Egelantierstraat afhanke
lijk van de tijd welke nodig is voor
overleg met de subsidiërende instan
ties.In de eerste helft van 1983 zal
naar verwachting het uitvoeringsplan
voor 1984 worden vastgesteld. Ten
slotte wijzen wij erop dat naast de
uitvoering van een jaarlijks vast
3-15
C 13o. - Op welke termijn kan met de bouw
van een fiets-voetgangersverbin
ding tussen Camminghaburen en de
Hemrik worden begonnen?
- Hoe zal dan de routering zijn?
P 137. Kan aangegeven worden waarom een
bedrag van 10.000,-- op jaarbasis,
gezien het gegeven dat bewaakte
fietsenstallingen, waaronder zeer
grote en intensief gebruikte, niet
rendabel blijken, voor de investe-
rings- en exploitatiekosten
afdoende wordt geacht?
V 138. Is onderzocht of de mogelijkheid
aanwezig is om de bewaakte fietsen
stalling in pacht uit te geven?
te stellen programma, ook onderdelen
van het fietspadenplan worden meege
nomen in reconstructieplannen en
aanleg van nieuwe wegen.
138. Gelet op de onlangs gestarte plan-
voorbereidingsprocedure verwachten
wij dat, onvoorziene omstandigheden
daargelaten, begin 1984 met de uit
voering zal worden begonnen.
Vanuit Camminghaburen wordt vanaf
het eind van de Melkemastate in
zuidelijke richting een aansluiting
gemaakt met een tijdelijke houten
brug over de Kurkemeer. In de Hemrik
vindt aansluiting plaats op de Orion-
weg.
137. De geraamde 10.000,-- per jaar
is bedoeld als bijdrage in de ex
ploitatielasten, daar wij er van uit
moeten gaan dat de exploitatie niet
rendabel zal zijn. De kapitaallasten
van de investering zullen gedekt
moeten worden uit de stelpost civiel
technische werken.
138. De mogelijkheid om de bewaakte fiet
senstalling in de binnenstad in pacht
uit te geven zal bij de uitwerking
van dit plan worden onderzocht.
C 139. - Op welke plaats denkt U een
bewaakte fietsenstalling te
realiseren?
- Met welke organisaties stelt het
college zich voor omtrent de
situering in overleg te treden?
P 140. Is het college bereid te bevorderen
dat voor de onderlinge afstand van
openbare fietsenstandaards een
grotere maat wordt aangehouden
dat tot op heden gebruikelijk?
139. Onze gedachten gaan uit naar een
plaats in de binnenstad. Wij moeten
nog nader bezien met welke instan
ties eventueel overleg gepleegd zal
worden.
140. De gebruikte standaards zijn die wel
ke bij de Nederlandse industrie ver
krijgbaar zijn.
Van de daarvoor gehanteerde maten
kan niet dan met verhoudingsgewijs
hoge kosten worden afgeweken.
Om deze reden kan bezwaarlijk aan
het in de vraag besloten verzoek
worden voldaan.
D 141. Heeft de Minister van Verkeer en
Waterstaat inmiddels de inrichtings
eisen bekend gemaakt waaraan wegen
moeten voldoen om een maximum
snelheid van 30 km. per uur te
mogen vaststellen?
Zo ja: is het college voornemens
hierop in te spelen en hiermee
tegemoet te komen aan de wens
van vele bewoners die een veiliger
en leefbaarder woonomgeving
141. Neen.
Deze inrichtingseisen zullen naar
verwachting over enkele maanden
bekend worden gemaakt.
Op het moment dat deze eisen bekend
zijn zullen wij in overleg met
de Verkeerscommissie ons hierover
nader beraden.